Jump to content

Recommended Posts

Det finns system med returledning för förgasare också, men normalt sett behövs det inte. Moderna insprutningssystem har normalt cirkulerande system och de fallen alltid returledning.

Utgående från din beskrivning så skulle jag skulle tro att Du klarar dig ett tag med elpump (och bränsletrycksregulator om pumpen inte ger rätt tryck), någon returledning ska Du inte behöva.

Jag säger ett tag för en elpump är inte lika driftsäker som en mekanisk pump som sitter på motorn.

Jag kör med förgasare (än så länge) på min 66'a. Det sitter en elektrisk Holley bränslepump på den och den är konstruerad att funka utan returledning.

Tar man en pump som egentligen är avsedd för bränsleinsprutning så krävs returledning, dessutom så kommer det troligen att behövas en bränsletrycksregulator som anpassar trycket till lämplig nivå för förgasaren.

//Björn

Jag kör med förgasare (än så länge) på min 66'a. Det sitter en elektrisk Holley bränslepump på den och den är konstruerad att funka utan returledning.

Tar man en pump som egentligen är avsedd för bränsleinsprutning så krävs returledning, dessutom så kommer det troligen att behövas en bränsletrycksregulator som anpassar trycket till lämplig nivå för förgasaren.

//Björn

Ok ska se till att det är en förgasarpump jag köper då.

Är det något liknande denna du har?

Om man har trimmad motor behöver man en större pump då?

http://www.h2mracing.se/webbutik/product_info.php?cPath=266_2925&products_id=5534

Jag kör med förgasare (än så länge) på min 66'a. Det sitter en elektrisk Holley bränslepump på den och den är konstruerad att funka utan returledning.

Tar man en pump som egentligen är avsedd för bränsleinsprutning så krävs returledning, dessutom så kommer det troligen att behövas en bränsletrycksregulator som anpassar trycket till lämplig nivå för förgasaren.

//Björn

Ok ska se till att det är en förgasarpump jag köper då.

Är det något liknande denna du har?

Om man har trimmad motor behöver man en större pump då?

http://www.h2mracing.se/webbutik/product_info.php?cPath=266_2925&products_id=5534

Jag har en holley svart på min bil. Jag har ingen returledning. Min pump är egentligen lite overkill på min lilla smallblock, men jag köpte för framtida uppgraderingar :twisted:

/Simon

Jag kör med förgasare (än så länge) på min 66'a. Det sitter en elektrisk Holley bränslepump på den och den är konstruerad att funka utan returledning.

Tar man en pump som egentligen är avsedd för bränsleinsprutning så krävs returledning, dessutom så kommer det troligen att behövas en bränsletrycksregulator som anpassar trycket till lämplig nivå för förgasaren.

//Björn

Ok ska se till att det är en förgasarpump jag köper då.

Är det något liknande denna du har?

Om man har trimmad motor behöver man en större pump då?

http://www.h2mracing.se/webbutik/product_info.php?cPath=266_2925&products_id=5534

Jag har en holley svart på min bil. Jag har ingen returledning. Min pump är egentligen lite overkill på min lilla smallblock, men jag köpte för framtida uppgraderingar :twisted:

/Simon[/quote:13bn6zp0]

Var köpte du din pump någonstans?

Såg på ett ställe där de säljer holley bränslepumpar att man får en regulator till. Behöver man en sådan? Vad fyller den för funktion isf, reglera hur mycket bensin man vill ha fram?

Jag kör med förgasare (än så länge) på min 66'a. Det sitter en elektrisk Holley bränslepump på den och den är konstruerad att funka utan returledning.

Tar man en pump som egentligen är avsedd för bränsleinsprutning så krävs returledning, dessutom så kommer det troligen att behövas en bränsletrycksregulator som anpassar trycket till lämplig nivå för förgasaren.

//Björn

Ok ska se till att det är en förgasarpump jag köper då.

Är det något liknande denna du har?

Om man har trimmad motor behöver man en större pump då?

http://www.h2mracing.se/webbutik/product_info.php?cPath=266_2925&products_id=5534

Kommer inte ihåg modellnummer eller så men det är en membrampump som är konstruerad för förgasarmotorer.

/Björn

Jag kör med förgasare (än så länge) på min 66'a. Det sitter en elektrisk Holley bränslepump på den och den är konstruerad att funka utan returledning.

Tar man en pump som egentligen är avsedd för bränsleinsprutning så krävs returledning, dessutom så kommer det troligen att behövas en bränsletrycksregulator som anpassar trycket till lämplig nivå för förgasaren.

//Björn

Ok ska se till att det är en förgasarpump jag köper då.

Är det något liknande denna du har?

Om man har trimmad motor behöver man en större pump då?

http://www.h2mracing.se/webbutik/product_info.php?cPath=266_2925&products_id=5534

Kommer inte ihåg modellnummer eller så men det är en membrampump som är konstruerad för förgasarmotorer.

/Björn

Tackar ändå. Har köpt mig en svart holley pump med passande regulator. Ska försöka få den på plats i helgen och dra bränsleledning.

  • 3 years later...

Så när 4 år efter som jag ställde denna fråga så har jag nu kopplat in pumpen. Den går igång som den ska, har kopplat enligt översta figuren i bilden utan returledning. Jag har en svart holley med en standard tryckregulator som jag fick till pumpen partnummer 12-803. Har startat pumpen och den pumpar fram bensin, efter ett tag då den fått upp tryck så låter den högre så att det blir resonans i bilen. Har jag gjort något fel eller ska jag justera trycket på regulatorn, är trycket för högt? Eller måste jag ha en returledning? I instruktionerna rekommenderar de en regulator 12-704 till holley svart, borde jag köpa den?

20130827_202414.jpg

Vart har du jorden kopplad?

Jorden är kopplad i bagageutrymmet. Jag har samlat alla jordsladdar på en och samma punkt i bagageluckan. När jag provkörde pumpen så gjorde jag det utan att motorn va igång. Tänkte att jag ska prova ha pumpen och motorn igång för att se om det gör någon skillnad.

Jorden är kopplad i bagageutrymmet. Jag har samlat alla jordsladdar på en och samma punkt i bagageluckan. När jag provkörde pumpen så gjorde jag det utan att motorn va igång. Tänkte att jag ska prova ha pumpen och motorn igång för att se om det gör någon skillnad.

flytta då jorden till oljetrycks givaren kan bli väldigt farligt annars

Är det något särskilt med jord till bränslepump? Vad är risken med att man kopplar till "vanlig" jord?

Om olyckan är framme är det väldigt bra om pumpen stannar.......

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...