Jump to content

Recommended Posts

Halloj,

Hoppas att alla mår bra inför jul ledigheter och annat kul.

Jag håller på och byter bustningar i fram och bakvagn till en hårdare modell.

Skulle även vilja ändra vinkel på framhjulen så bilen blir mer optimerad för lite bankörning.

Undrar om någon av er har något tips på vad som är en vettig inställing, eller kanske en ritning vore kul.

Tacksam för alla svar.

God Jul

Mvh Robban

Hjulvinklarna anpassas till användningen, kompromisser som är bra till allt finns inte. Vilka däck du använder har också betydelse, liksom resten av hjulupphängningen naturligtvis.

Jag har testat hur många olika varianter som helst på min bil.

Till vanligt gatbruk passar en negativ camber på 0,5-1 grad, caster 2-3 grader och en toe in på ca 3 mm.

När jag körde min bil på Sviestadbanan hade jag 2 grader negativ camber och nästan 0 i toe, ingen speciellt bra inställning på gatan. Bilen blir oroligare och däckslitaget ökar.

För övrigt har jag backat tillbaka på fjäderhårdhet ( hade 850 lb/in fram tidigare ) till 550 lbs/in för att få en bättre balans i bilen.

En detalj som gjorde mycket stor skillnad var byte till röda Koni stötdämpare, instabilitet i högre hastigheter och på ojämna vägar minskade dramatiskt.

hej janne..

min mach 1 är väldigt mjuk och "svampig" i bak..

kanske dags att byta bladfjädrarna??

vart fick du tag i dina dämpare (röda koni)?

det kanske skulle få lite stabilitet på bilen..

Att bilen upplevs som svampig behöver inte betyda att fjädrarna är slut. Att bilen är onormalt "hängig" eller inte tål lite last brukar vara tecken på att fjädrarna är slut.

Svampigheten beror oftast på att stötdämparen inte klarar av att dämpa fjäderns rörelse effektivt efter t.ex ett gupp.

Vilken stötdämpare som fungerar bra eller dåligt på just din bil är en fråga om balans mellan fjäderhårdhet, bilens vikt, vilka däck du kör på mm.

Att jag nämner Koni bygger på mina egna erfarenheter, den är ställbar i rebound ( = utdragsfasen) vilket gör att den rätt enkelt kan anpassas till just din bil. En "lagom" dämpare enligt min uppfattning.

En bra stötdämpare kan effektivt ta hand om den energi som lagras i fjädern när 1500 kg bil dundrar ner i en svacka och låter inte fjädern helt ohämmat fjädra tillbaka vilket är det som gör att bilen känns svampig.

Koni beställer du på nätet på http://www.koni.se

Hade tänkt att rekomendera stötdämparverkstan. Men kollade runt lite på priserna som dom hade där Janne rekomenderade. Så verkar dom vara billigare än stötdämparverkstan. Men vill du lära dig något om stötdämpare så kan du ta kontakt med honom.

Berra

Jag skulle råda dig att köpa boken Boss 302 Chassis Manual. Den ger förslag på

tre olika åtgärder för att möta olika krav. Stage 1: Gatbruk, Stage 2: hårt gatbruk

och helg racing, Stage 3: Racing. Jag använde denna bok för min 67:a Shelby

och använde ett mellanting mellan Stage 1 och 2. Stage 1 med nedflyttade övre

bärarmar.

Mvh Bosse

tack för svaren..

mussen klarar inte 4 vuxna pers.. (det ska den väl)? har ju inget att jämföra med iof..

klarar svackor i vägen väldigt dåligt med.. här magnum 15" 235 fram och 295 bak men har tänk att gå ner till 275 bak!

ska kolla både koni och stötdämparverkstan..

bo: vart kan jag få tag i boss 302 chassi manualen?

ned flyttade övre bärarm= shelbysänkning??

tack för svaren mvh robin

bo: vart kan jag få tag i boss 302 chassi manualen?

Mustangs Unlimited, NPD, Sacramento Mustang. I princip alla firmor säljer den för 7-8 dollar.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...