Jump to content

Recommended Posts

Har länge funderat på hur man kan fixa till lite kall och fin luft till förgasaren, som det är nu suger den i sig uppvärmd motorrumsluft. Till nyare bilar finns det olika typer av kit, företrädesvis med ett ganska iögonfallande utseende, men vad kan man hitta på till våra äldre vagnar.

En tanke är att ta en original luftrenare och byta ut snorkeln till ett grövre rör/slang och ta luften jämte kylet någonstans.

Jag har ett scoop på min bil, kanske en "balja" av något slag mellan luftfilter och förgasare som tätar mot huven och på så sätt tvingar motorn att suga luft via scoopet, men är den luften tillräcklig? Har man otur bildas det kanske någon form av luftficka i scoopet.

Bling-blingkonstruktioner går bort, det ska vara så diskret som möjligt, funktion före utseende.

andra åsikter?

Det billigaste alternativet, är att lyfta huven lite i bakkant. Då får du bättre genomströmning av luften. Funkade på min tills jag höjde förgasaren lite. Då blrv jag tvungen till scoop. Annars hade jag behållit mitt första alternativ.

Berra

:D Jag antar att du inte vill montera "shaker" eftersom du funderar på en egen lösning. Jag har funderat på något liknande som du med att bygga slang/rör från tex. den långsmala öppningen under stötfångaren men vinkeln blir ju sedan ganska brant opp till snorkeln så jag vet inte om kanske din ide' från grillen är bättre. Man kan ju bygga en egen snorkel som man bultar fast i samma hål som original snorkel eller behålla originalsnorkel och bygge en anslutning med samma form som snorkeln (tex. av en annan snorkel) och svetsa ihop denna med en fast rörledning som går till grillen eller det "ovala hålet". Lackar man denna rörledning i samma sidenmatta svarta färg som motorrummet alternativt slang kanske det blir diskret nok för dig?

Själv hade jag ev. tänkt att montera Monte-Carlo Bar på min och då kan man ändå inte ha snorkeln kvar så jag hade planer på att konstruera om snorkeln men då jag gillar original-looken och nu endast har kromat lock till original luftrenare kom jag av mig lite och funderar på att bygga ett eget Monte-Carlo Bar istället så man kan behålla snorkeln. Funderingarna får nog därför mogna lite till först. Lycka till. Berätta gärna vilken variant du beslutar dig för. :D

Mvh. Mats

CMC 2089

PS. Du vet väl att den bästa Pizzan i Kinna är Kebabpizzan på Örby pizzeria!!!

Det billigaste alternativet, är att lyfta huven lite i bakkant. Då får du bättre genomströmning av luften. Funkade på min tills jag höjde förgasaren lite. Då blrv jag tvungen till scoop. Annars hade jag behållit mitt första alternativ.

Berra

Den metoden använde jag när jag åkte racing med triumphen, reglerna förbjöd modifieringar av karossen men lite "dålig passform" på fronten slank genom :angel:

Jag är nog inne på att få in luft som är så kall som möjligt ( snart kommer det säkert någon som tipsar om att köra på vintern..)

Gott Nytt År förresten Berra :--

Har länge funderat på hur man kan fixa till lite kall och fin luft till förgasaren, som det är nu suger den i sig uppvärmd motorrumsluft. Till nyare bilar finns det olika typer av kit, företrädesvis med ett ganska iögonfallande utseende, men vad kan man hitta på till våra äldre vagnar.

En tanke är att ta en original luftrenare och byta ut snorkeln till ett grövre rör/slang och ta luften jämte kylet någonstans.

Jag har ett scoop på min bil, kanske en "balja" av något slag mellan luftfilter och förgasare som tätar mot huven och på så sätt tvingar motorn att suga luft via scoopet, men är den luften tillräcklig? Har man otur bildas det kanske någon form av luftficka i scoopet.

Bling-blingkonstruktioner går bort, det ska vara så diskret som möjligt, funktion före utseende.

andra åsikter?

Minns att Bostics camaroprojekt som gick i Colorod från början,och där hade man en luftrenare av orginaltyp som man satte en snabel på som gick ut baktill på scopet för att suga kallluft från vindrutan ,vet även jag sett att man dragit in liknande snorkel i kalluftintaget till defrostern,men en smal snorkel som går ut baktill på en höjd huv borde ju vara väldigt diskret..

eftersom bagarn låg bakom så torde nog konceptet fungera.

har du scoop så borde väl dubbla filter och en platta under som håller bort luften se till att du får tillräckligt med syre,lite beronde på vad typ av scoop du har..

Men vad har du för typ av scoop?

Enklast måste ju vara att ta luften genom det och blockera underifrån...

Det är ett av alternativen jag funderade på, en "balja" som monteras mellan filter och förgasare, stor nog att passa mot mitt scoop och ha någon form av tätning mot undersidan av huven. Det jag tänker på är om luftmängden som kommer in via scoopet, som är riktat framåt, mot fartvinden, är tillräcklig och inte alldeles för turbulent.