beo stoby December 30, 2009 Report December 30, 2009 Hej i klubben och god fortsättning!Jag har en 68:a HT med 289 motor. Köpte den för 3 år sedan i bra bruksskick. Har bytt stötdämpare runt om och blad baktill. Tycker att det är för mycket bakhäng ändå. Vad finns att göra för att få upp bilen till mer horisontalläge? Tacksam för tips från rutinerade renoverare. Gott nytt årBeo Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 30, 2009 Report December 30, 2009 Hej.Allternativ finns, prisfråga och vad man tycker passar bäst,vanligt var förr på den gammla hedliga jänkartiden att manförlängde bladfjäderhänken bak. Man använde plattjärn av grövre sort och nya bultar, kopieraroriginalhänken men gör sidorna längre för att höja bakänden.Förr fanns även en sats att köpa billigt för att göra detta,är inte specielt dyrt at göra heller. Allternativ 1 som nog alla kommer att ge dig är at köpa nyabladfjädrar eller att korta framfjädrar något ½varv. Citera
beo stoby December 31, 2009 Author Report December 31, 2009 Hello!Det såg inte alltför svårt ut att få dessa plattor gjorda. Bladfjädrarna som sattes dit var i stort sett oanvända. Det gjorde lite men ändå hängig. Ska försöka få tíll bilder men det behöver jag lite juniorkunskap till från familjen!!Tack för tipset!Gott nytt årBeo Citera
kennydy January 1, 2010 Report January 1, 2010 Hej & god fortsättning!!!!Samma på min 68a, men här tror jag att man någon gång har flyttat dessa bakåt, (kanske på din också) ett gårdagens trix att få ner mer kraft i gatan?Bladfjädrarna ligger nästan raka och bakre delen av fästet ligger nästan i liv med bakre plåt, syns om man står bakom, ser väldigt sträckt ut, slår dessutom igenom vid gupp.Hur som helst så vill även jag få upp den i baken, känslan här är väl att börja med att flytta tillbaks fästena till ursprungligt läge. Någon som har koll på hur långt in dessa normalt ska sitta på bakre balk och hur lång ska bladfjädern vara, så inte den är kortare än normalt. ???Mr K Citera
JanneJ January 1, 2010 Report January 1, 2010 Bara för att en fjäder passar rent fysiskt på bilen betyder det inte att det är rätt fjäder till just den bilen. En bladfjäder är designad för att bära en viss vikt och då ha en viss båge. När man sedan kör är det ett annat värde som talar om hur hård fjädern är. Tyvärr redovisas sällan de här värdena vilket gör det svårt att veta hur bra eller dåligt en fjäder passar. Load = är den vikt som fjädern är konstruerad att bäraRate = hårdheten = kraften som krävs för att trycka ner fjädern 1"Loaded hight = den höjd som fjädern har belastad med den vikt som den är konstruerad att bära.Flytta fästen i rambalken tycker jag är fel väg ( om inte någon tidigare ägaren har gjort något fuffens..)De bakre fästena kan användas för mindre höjdjusteringar, är det mycket fel är det en annan fjäder som gäller. Citera
beo stoby January 1, 2010 Author Report January 1, 2010 Hej och god fortsättning på nya året!Så fort kylan har släppt så det går att vara i garaget så ska det kollas hur upphängningarna ser ut. Det ligger ju mycket i Jannes kommentar att börja ändra på infästningarna med att flytta känns lite kymigt men att använda längre fäste inom rimligt gränser borde vara ok. Återkommer i forumet med resultatet!!!Tack för hjälpen alla deltagare!!! Beo Citera
kennydy January 2, 2010 Report January 2, 2010 Det jag menar är att det har hänt mycket på 42år, vem vet vilka ideer som har rått på 70-talet,streetracers 80-talet med raggarbilar,- mussen var ju ändå bara en billig första raggarbil typ dart, chevelle, rekord och amazon mm. vem trodde att dessa någonsin skulle överleva 70-80-90-00tal. första mussen köpte jag 1982 -en 69ht som fortfarande existerar kul nog, -men med ett numera drygt 25tal ägare. Vad har dessa spökat med sedan jag var den 13e ägaren och släckte instrumentpanelen med hjälp av en nyinstallerad panasonicstereo (luktade bränd kabel utmed E4an till Södertälje) eller var det tjyven som röck ur den så kortslutningen var ett faktum. Inläggsrubrik: Re: Mustangen är låg i baken! Svara med citatBara för att en fjäder passar rent fysiskt på bilen betyder det inte att det är rätt fjäder till just den bilen. En bladfjäder är designad för att bära en viss vikt och då ha en viss båge. När man sedan kör är det ett annat värde som talar om hur hård fjädern är. Tyvärr redovisas sällan de här värdena vilket gör det svårt att veta hur bra eller dåligt en fjäder passar.**** Bara för att en fjäder passar rent fysiskt på bilen betyder det inte att det är rätt fjäder till just den bilen**** -Nej just det och rätt så självklart men nu handlar det om mustang 1968 - **** En bladfjäder är designad för att bära en viss vikt och då ha en viss båge***** ---Javisst det förstår jag också och med denna mustang mått mätt???-- Det är den jag eftersöker för att kunna gå vidare, med måttet infästning till infästning----Om nu Ford ville tillverka ca 48000 68mustanger så antar jag att man beställde ett visst antal bladfjädrar,trumbromsar,skivbromsar, tumskruvar,motorhuvar, dörrar, V8or raka 6or mm,mm för att skruva ihop en sportig bil. Så borde det väl ändå finnas en specifikationslista med datal!!! Bilen har ju ändå åkt ut med en sammansättningslinje sk. löpande band...och sedermera fått en servicemanual med artikelnummer.Har kärran ett 20-40tal ägare sen 60talet så har det såklart mixtrats en hel del genom åren med både det ena och det andra,-var kanske därför som jag undrade om det var någon som hade koll på läget angående längden på fjädrar och dess montering mm,mm.Men jag söker vidare!Mr K Citera
JanneJ January 2, 2010 Report January 2, 2010 Jag har inte hittat någon lista på exakta värden. Många leverantörer säljer en typ av bladfjäder som ersättning för alla olika mustanger 1965-70, i själva verket fanns det en mängd olika fjädrar beroende på modell.Eaton springs har en lista där bara 68:an har ett flertal olika fjädrar, tyvärr finns ingen närmre info om loaded height vilket hade varit önskvärt.http://www.eatonsprings.com/64-73Mustan ... nGuide.pdf Citera
Svedis January 13, 2010 Report January 13, 2010 Tjocklek och bredd på bladet ger "fjädringsmotståndet" lite enkelt.Det som Janne var inne på, är böjradien på bladen. Om du har den i vintervila, är ett alternativ att du tar paketet till Rånäs Bilfjädrar. Dom har många mallar på Mustanger, men dom kan ta ditt paket och gör ett nytt med samma bredd, tjocklek och infästningsmått men mindre radie dvs chassit kommer upp som du vill. Kostar troligen mindre än att köpa i usa Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 13, 2010 Report January 13, 2010 Hej.Så här ser en originalmusse ut när det är originalfjädring, min fd 67FB , en sparad originalbil. Tidigare bild utbytt då den var missvisande, garage-uppfarten är inte rak som det såg ut på bilden. Citera
Gtttggg January 14, 2010 Report January 14, 2010 Hej.Så här ser en originalmusse ut när det är originalfjädring, min fd 67FB , en sparad originalbil. Oj, ska bilen vara sååå låg i baken original? Jag har lite av det stuket på bilen men inte så lågt. Citera
Svedis January 15, 2010 Report January 15, 2010 Nja. är den inte lite säckig i baken?? Tröskeln ska väl vara horisontell i leveransläget? Citera
THOMAS January 15, 2010 Report January 15, 2010 Finns mått för chassie höjden i Shop manualen !EX Mustang 71: Fram -4;82 " Bak - 5,50 "Finns med all säkerhet även i de äldre Shop manualerna. Citera
Svedis January 15, 2010 Report January 15, 2010 Vete tusan måttet, men som nya var den ju hyfsat i våg. Dessutom ska i stort sett hela däcket synas bak. Citera
Ronnie S January 16, 2010 Report January 16, 2010 Finns mått för chassie höjden i Shop manualen !EX Mustang 71: Fram -4;82 " Bak - 5,50 "Finns med all säkerhet även i de äldre Shop manualerna.Det enda jag hittar i 1968 års Shop Manual är detta (se bild). Där finns lite mått från marken och upp till bladfjäderinfästningar och liknande. Citera
THOMAS January 16, 2010 Report January 16, 2010 I 1971 års shop manual hittar man det i grupp 14 (General suspension service).Har för mig att det fanns i 1965 års manual också (har inte kvar den).// Thomas Citera
pools January 16, 2010 Report January 16, 2010 Hej!Det här har jag hittat nånstans. Mina kråkor till höger är centimeter.Hoppas det hjälper. Mvh.pools Citera
JockeR CMC476 February 16, 2010 Report February 16, 2010 Tack för den bilden pools!Ska precis byta fjädrar bak och detta var vad jag letade efter Citera
pools February 20, 2010 Report February 20, 2010 Tack för den bilden pools!Ska precis byta fjädrar bak och detta var vad jag letade efter Bara kul att kunna hjälpa till! Mvh.pools Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.