Jump to content

351w toppar på 302


jolle

Recommended Posts

Lite historia:Har som sagt en -65 mustang som jag har köpt tillbaka för 2 år sedan efter att ha sålt den för 15 år sedan.Motorn i bilen skulle vara en 289 som var "remanufactured" från usa.Tänkte ta och porta orginaltopparna på den.Började riva ned motorn och såg att det stod 0.40 på kolvarna.Dum som man är så trodde jag att det var en 289 som det alltid har varit i den,hittade gamla annonser i wheels på den och där stod det att det var en 302 i den med canfield toppar.Nu satt det iallafall -66 289 toppar på den men vart nyfiken och tog bort startmotorn för att tyda motorkoden.Fick fram att det var en -68 302 i den ,koden är c8oe-6015-a.Började då att fundera om man skulle sätta på 351w toppar på den.Har kommit över ett par tomma -70 toppar från en 351w som behöver renovering.Vad gör det i effekt på min 302 med 351w toppar,annan kam, insug ,förgasare,headders?Är dom mycket bättre än mina -66 289 toppar?

Link to comment
Share on other sites

Har gjort i ordning toppar till min 302:a. Letade fram ett par 289 toppar från 66 och satte i ventiler från 351:an, portade insug och avgas, fixade till förbränningsutrymmet.

Valde 289 topparna p.g.a att kompressionen blir 10,5-1, förbränningsutrymmet är 54 cc.

Monterar man 351 toppar från 70 så är det förmodligen över 60 cc förbränningsutrymme och kompet blir under 9-1.

Titta i min byggtråd så finns det bilder och info på vad jag har gjort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...