jolle January 4, 2010 Report January 4, 2010 Tog bort vevstakslagrena och såg att några skulle behöva bytas.Hur ser jag om det är överdim på dom?Detta står det på baksidan av dom:DAB 58 7600 CAP4-36 B66-36 DA-49Visst borde det stå tex 0,10" eller 0,20" som det står på kolvar när dom är i överdim?Gäller en 302 -68Behöver hjälp fort,skall in med motorn i bilen innan fredag...... Citera
rg372 January 4, 2010 Report January 4, 2010 Overdim skal stå slik som du menar ja, har i alle fall gjort det på dom 3-4 motorer jag har hatt... Citera
jolle January 4, 2010 Author Report January 4, 2010 Om veven ser bra ut ,törs man bara byta till nya lager o köra igen? Citera
rg372 January 4, 2010 Report January 4, 2010 Om den er blank og fin, inga repor, så skal det gå bra. Var mycket noga med rengjøringen och oljekanalene... Citera
bosewallius January 5, 2010 Report January 5, 2010 Glöm inte att mäta lagerspelet innan du skruvar ihop motorn.Mvh Bosse Citera
jolle January 5, 2010 Author Report January 5, 2010 Köpte orginal dimension på lagrena idag.Vilket jävla glapp.Fixade fram en micrometer o insåg att den var slipad 0,30.Bara att hämta nya när dom öppnar.Vilket lagerspel är det du menar? Citera
Ronnie S January 6, 2010 Report January 6, 2010 Vilket lagerspel är det du menar?Ett bra sätt (för en hemmamekaniker som inte har alla nödvändiga mätverktyg) att kolla så att lagerspelet inte är helt fel är att använda Plastigage. Man monterar lagerskålarna torra och lägger i en bit Plastigage, och sedan momentdrar man överfallet. OBS! Man får ej dra runt vevaxeln. Sedan lossar man överfallet, och mäter hur mycket Plastgage-tråden har plattats ut (det finns en skala man jämför med på förpackningen) och ser då hur stort spel man har. Om allt är okej så tar man bort Plastigage-resterna, oljar in lagret (bara den yta som går mot vevaxeln, aldrig baksidan) och momentdrar slutgiltigt.Det är svårt att med ord beskriva hur man gör, men jag hittade denna sida på nätet, med lite bilder som kanske förtydligar: http://www.aircooledtech.com/plastigage/Plastigage brukar säljas hos många firmor som har motordelar. Citera
jolle January 6, 2010 Author Report January 6, 2010 Räcker det inte med att mäta upp veven med micrometer? Citera
THOMAS January 6, 2010 Report January 6, 2010 Lagerspelet är förhållandet mellan vevaxeln och lagret.Du får ju inte veta det förhållandet genom att bara mäta vevaxeln.eller hur ?// Thomas Citera
CMC 1061 Berra January 6, 2010 Report January 6, 2010 Det finns något som heter plsticage tråd som du sätter mellan vev och lager. Den plattas ut vid provmontering. Det medföljer en skala som du sätter den plattade tråden emot och kollar om spet är rätt. Kan inte bli lättare. Berra Citera
lars10 February 24, 2010 Report February 24, 2010 Skall du göra det med mikrometer, måste du ha en hålindikator. Först mäter du veven med mikrometer, därefter lagret monterat med överfall (du behöver inte spänna till fullt moment, ca 50%), nu mäter du med hålindikator. dia.1 minus dia.2 delat på två, och du har lagerspel!!Mvh LPRacing Citera
bosewallius February 26, 2010 Report February 26, 2010 Jag har plockat ihop flera 289 HP motorer och alltid kollat alla vevstaks och ramlagerspel med tråd. Enda sättet att vara säker allt är som det ska.Lager kan ha hamnat i fel påse och firman som slipat veven kan ha missat etc.Better safe than sorry./Mvh Bosse Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.