Jump to content

ARP Pinnbultar


freddan302

Recommended Posts

Janne, original är vipparmsbultarna ipressade och täta, när man byter till gängade vipparmsbultar och gängar upp hålet, måste man täta med ngt - det blir INTE helt tätt om man låter bli - däremot kan man upptäcka det genom att det kommer vattenånga genom tex oljelocket :-)

Förra ägaren hade monterat dessa på min bil och jag var oförsiktig när jag justerade lyftarna.

Jag tror jag använde Permatex mutterlås. Finns säkert ngt nytt undermedel som också funkar ;-)

Original gängade bultar (HP) har IIRC en krage så när man tätat är det bara att "dra i botten".

Link to comment
Share on other sites

Vet att på mopar som hade den finessen på flera bultar så rekommenderade man permatex på den gamla "goda tiden"

vet att det ska finnas(eller fanns) något som heter typ cascadinch som var något liknande tät medel till packningar.

Silicon avrådde man ifrån ,för att det innehöll någon syra.

hermetite hade något som liknade segt snor som packningslim,luktade mer åt solutionshållet än silicon ,det rekommenderades för att täta mot vatten..

Link to comment
Share on other sites

Jahaja, så kan det vara...hade ingen aning om att även topplocksbultarna gick ned i vattenkanalerna, alltid lär man ngt nytt, gäller detta från ngt visst år?
Talar om topplocksbultarna...

Dom nedre (korta) bultarna går väl ner i vattenkanalerna på alla smallblock?

har hört att RTV silikon utan amoniak ska gå att använda för att täta..

Jag har i vinter hållit på med en 289 från en Mustang -65 åt en kompis, och när jag skulle montera topparna blev jag osäker på om några av topplocksbultarna gick ner i vattenkanalerna. Jag provade genom att blåsa (med munnen) ner i varje bulthål för att känna om det var motstånd eller om luften gick ut i vattenkanalen. Inget av bulthålen på det blocket gick ner i någon vattenkanal i alla fall. Blocket var gjutet 1964, men jag vet inte om det kan vara skillnader på senare motorer.

Link to comment
Share on other sites

Har alltid använd Hylomar eller permatex !

Fungerar felfritt !

// Thomas

Okej..

Både Hylomar och Permatex tillverkar typ 20 produkter, kan kanske vara bra att säga vilken du har använt? :)

Skulle tro att när man nämner permatex är det den klassiska burken med pensel och ett tjärliknande klister man menar.. :D

Det där rtv siliconet är nog liknande det från hermetite som jag menade,ingen lukt av ättika..

men loctite har säkert någon produkt också..

Link to comment
Share on other sites

Jahaja, så kan det vara...hade ingen aning om att även topplocksbultarna gick ned i vattenkanalerna, alltid lär man ngt nytt, gäller detta från ngt visst år?
Talar om topplocksbultarna...

Dom nedre (korta) bultarna går väl ner i vattenkanalerna på alla smallblock?

har hört att RTV silikon utan amoniak ska gå att använda för att täta..

Jag har i vinter hållit på med en 289 från en Mustang -65 åt en kompis, och när jag skulle montera topparna blev jag osäker på om några av topplocksbultarna gick ner i vattenkanalerna. Jag provade genom att blåsa (med munnen) ner i varje bulthål för att känna om det var motstånd eller om luften gick ut i vattenkanalen. Inget av bulthålen på det blocket gick ner i någon vattenkanal i alla fall. Blocket var gjutet 1964, men jag vet inte om det kan vara skillnader på senare motorer.

Tack Ronnie,

har själv inte noterat ngn passage till vattenkanalerna på de 260/289/302or jag hållit på med. Troligen ngt man hittar på nyare motorer - ngn som vill kommentera detta?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...