freddan302 Posted January 28, 2010 Report Share Posted January 28, 2010 Hej alla! Ska montera ARP pinnbultar till mina toppar, ser att dom nedre går ner till vattenkanalerna..Vad brukar ni använda för att täta med där?Har hört lite blandat om ARP threadsealer, kanske finns nåt annat som är bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB Posted January 29, 2010 Report Share Posted January 29, 2010 Gentlemen, we have a winner http://www.hylomar.com/index.php?option ... &Itemid=67 Gata eller race, -inga problem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 Posted January 30, 2010 Author Report Share Posted January 30, 2010 Tack! Hittade här: http://www.hylomar.com/index.php?option ... Itemid=110Borde vara nåt sånt här som sitter standard? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 Posted February 1, 2010 Author Report Share Posted February 1, 2010 Kom igen! Borde ju vara nån som tagit lös topparna på sin Windsor Smallblock???Vad använde ni på bultarna för att få tätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Holm CMC1740 Posted February 1, 2010 Report Share Posted February 1, 2010 Snälla förklara för mig hur du menar att få "tätt" det blir väl ändå tätt automatiskt då man drar i bultarna eller har jag missat vad du menar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
THOMAS Posted February 1, 2010 Report Share Posted February 1, 2010 Har alltid använd Hylomar eller permatex !Fungerar felfritt !// Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 Janne, original är vipparmsbultarna ipressade och täta, när man byter till gängade vipparmsbultar och gängar upp hålet, måste man täta med ngt - det blir INTE helt tätt om man låter bli - däremot kan man upptäcka det genom att det kommer vattenånga genom tex oljelocket :-)Förra ägaren hade monterat dessa på min bil och jag var oförsiktig när jag justerade lyftarna.Jag tror jag använde Permatex mutterlås. Finns säkert ngt nytt undermedel som också funkar ;-)Original gängade bultar (HP) har IIRC en krage så när man tätat är det bara att "dra i botten". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
THOMAS Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 Tror att freddan 302 menar topplocksbultarna,om jag inte har fel ?Men helt rätt annars angående vipparms bultarna.// Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 Jahaja, så kan det vara...hade ingen aning om att även topplocksbultarna gick ned i vattenkanalerna, alltid lär man ngt nytt, gäller detta från ngt visst år? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 Vet att på mopar som hade den finessen på flera bultar så rekommenderade man permatex på den gamla "goda tiden"vet att det ska finnas(eller fanns) något som heter typ cascadinch som var något liknande tät medel till packningar.Silicon avrådde man ifrån ,för att det innehöll någon syra.hermetite hade något som liknade segt snor som packningslim,luktade mer åt solutionshållet än silicon ,det rekommenderades för att täta mot vatten.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 Posted February 2, 2010 Author Report Share Posted February 2, 2010 Talar om topplocksbultarna... Dom nedre (korta) bultarna går väl ner i vattenkanalerna på alla smallblock?har hört att RTV silikon utan amoniak ska gå att använda för att täta.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 Posted February 2, 2010 Author Report Share Posted February 2, 2010 Snälla förklara för mig hur du menar att få "tätt" det blir väl ändå tätt automatiskt då man drar i bultarna eller har jag missat vad du menar Tätt menar jag med att kylarvatten inte ska läka upp mellan block och bult. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 Posted February 2, 2010 Author Report Share Posted February 2, 2010 Har alltid använd Hylomar eller permatex !Fungerar felfritt !// ThomasOkej..Både Hylomar och Permatex tillverkar typ 20 produkter, kan kanske vara bra att säga vilken du har använt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S Posted February 3, 2010 Report Share Posted February 3, 2010 Jahaja, så kan det vara...hade ingen aning om att även topplocksbultarna gick ned i vattenkanalerna, alltid lär man ngt nytt, gäller detta från ngt visst år?Talar om topplocksbultarna... Dom nedre (korta) bultarna går väl ner i vattenkanalerna på alla smallblock?har hört att RTV silikon utan amoniak ska gå att använda för att täta..Jag har i vinter hållit på med en 289 från en Mustang -65 åt en kompis, och när jag skulle montera topparna blev jag osäker på om några av topplocksbultarna gick ner i vattenkanalerna. Jag provade genom att blåsa (med munnen) ner i varje bulthål för att känna om det var motstånd eller om luften gick ut i vattenkanalen. Inget av bulthålen på det blocket gick ner i någon vattenkanal i alla fall. Blocket var gjutet 1964, men jag vet inte om det kan vara skillnader på senare motorer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted February 3, 2010 Report Share Posted February 3, 2010 Har alltid använd Hylomar eller permatex !Fungerar felfritt !// ThomasOkej..Både Hylomar och Permatex tillverkar typ 20 produkter, kan kanske vara bra att säga vilken du har använt? Skulle tro att när man nämner permatex är det den klassiska burken med pensel och ett tjärliknande klister man menar.. Det där rtv siliconet är nog liknande det från hermetite som jag menade,ingen lukt av ättika..men loctite har säkert någon produkt också.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 Posted February 3, 2010 Report Share Posted February 3, 2010 Jahaja, så kan det vara...hade ingen aning om att även topplocksbultarna gick ned i vattenkanalerna, alltid lär man ngt nytt, gäller detta från ngt visst år?Talar om topplocksbultarna... Dom nedre (korta) bultarna går väl ner i vattenkanalerna på alla smallblock?har hört att RTV silikon utan amoniak ska gå att använda för att täta..Jag har i vinter hållit på med en 289 från en Mustang -65 åt en kompis, och när jag skulle montera topparna blev jag osäker på om några av topplocksbultarna gick ner i vattenkanalerna. Jag provade genom att blåsa (med munnen) ner i varje bulthål för att känna om det var motstånd eller om luften gick ut i vattenkanalen. Inget av bulthålen på det blocket gick ner i någon vattenkanal i alla fall. Blocket var gjutet 1964, men jag vet inte om det kan vara skillnader på senare motorer.Tack Ronnie, har själv inte noterat ngn passage till vattenkanalerna på de 260/289/302or jag hållit på med. Troligen ngt man hittar på nyare motorer - ngn som vill kommentera detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 Posted February 4, 2010 Author Report Share Posted February 4, 2010 Måste vara så att nyare block har bultar ner till vattenkanalerna då... Ska använda Loctite 5972 till mina bultar.http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3902Någon som har några invändningar om detta? Tror ni det funkar bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.