Jump to content

302a går risigt på tomgång (ventilspel?)


Maverick

Recommended Posts

Hej!

Helt underbart med ett forum med kunnigt folk man kan konsultera när man har problem!

Jag ska dra kort bakgrund om mitt problem, för att det ska bli lättare att komma med råd eller tips! Det blir kanske en del att läsa, men någon vänlig själ kanske kan ta sig tid :)

Det är alltså en 302a som går orent och dåligt på tomgång, såpass att den inte orkar hålla sig igång när man lägger i en växel. Har konverterat till automat denna vinter så har bara kört motorn med manuell tidigare. Men jag måste ha hög tomgång för att den ens ska hålla sig igång ca 1200rpm och då dippar den till 6-800rpm. Jag tror detta beror på att motorn helt enkelt går dåligt!

Det sitter ett Edelbrock Performer insug, ny Edelbrock 500cfm förgasare, ny rotor, ny brytarspets, nytt fördelarlock samt nya kablar och stift! Har ställt in brytarspetsen med vinkelmätare och jag har provat ställa tändningen allt mellan 6-15 grader, den går såklart bäst ju högre tändning.

Har provat justera förgasarens 2 blandningsskruvar som sitter i framkant på förgasaren, med bredbandslambda inkopplad. Har provat allt från lambda 0.80 till 1.0 (AFR 14.7) och den går aldrig rent och fint på tomgång!

Har komptestat motorn och den låg mellan 10.0 och 11.0 på alla cylindrar.

Jag tycker att jag har testat och uteslutit alla tänkbara fel förutom en sak, nämligen kamaxel / kamaxelinställning / ventilspel!

Enligt tidigare ägare så har han monterat en annan kamaxel i bilen, han har ingen aning om vad kamen heter eller vad den har för värden. Kan naturligtvis vara så att den helt enkelt är för vass för att den ska gå ordentligt och rent, och eftersom jag halvkänner tidigare ägaren vet jag att han är långt ifrån ngon motorexpert, och kan man timea kammen fel kan han säkert ha gjort det :) Motorn ger dåligt vacum på tomgång också, vid runt 10graders tändning har en ett vacum på ca 10 INCH Hg. Och det är väl rätt så lite?

Men i en Haynesbok jag har till denna bil så står det lite om ventilspelet, att om det är felinställt (för litet?) så kan det orsaka exakt mina bekymmer.

Men jag får ingen klarhet ifall man kan, eller hur man gör, eller ens hur man mäter spelet rättvist! Enligt boken ska det vara ett spel på 0.067 - 0.167 (1.7mm - 4.24mm) Men det måste ju vara när lyftaren är helt tom? När motorn är avstängd och lyftaren inte har något tryck så kan jag ändå inte trycka ihop nåt alls för att få mellan ens ett riktigt tunt bladmått!

Kan det vara så att kammen har en grövre bascirkel och att därmed spelt blivit på tok för litet?

Hur gör jag en justering av spelet med denna typ av lyftare?

Jag bifogar en bild på ena toppen så att vi vet vilken typ av lyftare jag har, samt för att undvika missförstånd!

Det kan ju helt enkelt vara så att jag måste slita ur kamen för att reda ut vad den har för värden samt ev byta den, men det är ju en rätt så omfattande operation så jag vill utesluta allt annat före!

Det vart rätt långt trots att det skulle bli en kort sammanfattning! :)

P1290011.jpg

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev i mitt första inlägg, jag har provat justera tändnignen mellan 6-15 grader!..

Och ventilspel måste det ju vara, är väl bara det att lyftaren "tar upp" spelet.

Om jag lossar på muttern så sitter det en ingängad insexskruv i den som jag kan justera spelet med genom att skruva den in och ut före jag drar åt bulten igen.

Link to comment
Share on other sites

Hel rätt, felen kan vara små ibland, men jag har letat och uteslutit egentligen alla andra orsaker än kammen / ventilspel.. Mest troligt kammen då..

Men är det någon vet varför det finns justermöjlighet om "det inte ska vara något spel". Man borde ju kunna pressa ihop/pressa ur oljanpå lyftarna och därigenom få ett spel iaf?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Hydrallyftarna styr själva glapp i vipparmar, du

behöver inte ställa ventiler, tjuvluft kan vara

boven. :roll::)

Vill du så kan du få skannad fakta på hur du

ställer och kontrollerar ventilspel mm. ;)

Ja gärna, det vill jag ha!

mail: tomas_a_82@bredband.net

Ang tjuvluft, det finns ju inte så många ställen den kan ta tjuvluft, nya packningar till insugsplattan, nya slangar och klammer till vacum (låda & fördelare) och dessutom prövat plugga bägge!

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

Vore det problem med ventilerna borde det väl märkas på komprisionen? En tanke jag fick är förgasarfel på lågfartsidan, kanske flottörnivån?

En intressant tanke, en vän till mig nämnde samma sak! Kan du utveckla? Det är alltså en Edelbrock 500cfm jag har. Bilder:

DSC01214.jpg

DSC01215.jpg

Mvh /Tomas

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Idag gjorde jag en lite platta jag skruvade dit istället för förgasaren och kunde på så sätt provtrycka lite.. Den är 100% tät i insugspackning samt insugsventiler! Fick lossa några ippor bara så alla insugsventiler var stängda... Det bör ju även utesluta att ventiljusteringen är fel eftersom den inte läcker vid någon ventil!

Jag har inte kunnat vara ut och köra då vi har en jävla massa snö här nu, men i sommras gick den bra på mellan och höga varv!

Har lånat en annan förgasare jag ska pröva med bara för att utesluta förgasarfel!

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrivit tidigare, den drar inte tjuvluft någonstans. Har utelsutit precis alla ställen den skulle kunna läcka vilket inte är så många!

Prövat med en annan förgasare, den går kanske lite bättre med den, men minimalt isf. Har som uteslutit allting och med tanke på att den har så lite vacum så leder det mig endast till att kamaxeln var fel timad eller helt enkelt för vass. Har rivit idag och den var rätt kuggad så nu måste jag försöka ta reda på vad det är för axel som sitter i den.

Såvitt jag kan tyda på kamaxeln finns dessa tecken på den:

D4 och C4 eller O4

CWC 1206

C och 23

Någon som har något tips vad det kan vara?

Mvh /Tomas

Link to comment
Share on other sites

Då ska jag komma med ett annorlunda förslag byt olja i automatlådan och gör rent filtret så kanske du får en fungerande motor. Det här låter kanske lite idiotiskt men då din beskrivning av felet uppträder då du lägger i dragläge på automaten så kan det mycket väl vara så har själv varit med om liknande problem, d.v.s att lådan hugger för starkt "då växel" läggs i

Link to comment
Share on other sites

Tack för en ny infallsvinkel! Men när jag stoppade ner motor och låda igen efter att ha haft ur paketet så satte jag dit nytt filter och ny olja!

Jag kanske bör tillägga att den alltså alltid går dåligt på tomgång, men den dippar i varv när jag lägger i en växel. Jag tror det hänger ihop med att motorn redan går dåligt.

Men bortsett från att motorn går dåligt, vad kan vara knas med en FMX låda som skulle göra att den "går för tungt" så motorn dippar?

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

Jo alltså tjuvluft är ju det man kan anta, men jag är 200% att den inte drar tjuvluft, och jag har nya stift, nya kablar, ny brytarspets, ny rotor samt nytt fördelarlock! Allt än i bra skick!

Komptestet jag gjorde visade att det är jämn komp, men igår när jag rev ur kammen i tron att den var för vass vilket den inte var så kände jag att jag kollat allt som går kolla! Jag bestämde mig iaf för att låna en leakdown mätare och göra leakdowntest trots att kompet var okej!

Håll i er nu!

Cyl

1 65% läckage

2 50%

3 60%

4 60%

5 40%

6 55%

7 55%

8 50%

Det läckte rakt ner i vevhuset. Även om motorn var kall vid testet så är det ju åt h-vete för mycket läckage.

Jag antar att felet ligger här då!?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...