Jump to content

Luftrenare


mustanghasse cmc 1077
 Share

Recommended Posts

Om vi gör ett antagande att din bil är en 66a och uppåt så ska luftrenaren vara lackerad i Ford corporate Blue, PPG/Ditzler's #13358 eller PPG DAR #13898, samma som ventilkåporna och blocket. Är det en 65a är burken och ventilkåporna Bronze Gold metallic PPG Ditzler #21903, och blocket svart, och är det en 64½ så är det PPG/Ditzler #11297 eller PPG/Deltron - Grabber Blue #2230 (blocket svart).

Link to comment
Share on other sites

Är fundersam på det där med motorfärg på 65:a

I min 65:a är motorn blå. Gjut och bearbetningsnummer på motorblocket visar att det hör hemma några dagar / veckor innan bilen slutmonterades. Av patinan kan man konstatera att motorn inte varit rörd på många år. Jag har trott att motorn varit ommålad,men...

För någon månad sedan såg jag en bild på en annan 65:a som var nyimprterad från staterna. Den bilen hade haft samma ägare i 30 år och hade endast varit ute för en omlackering utvändigt. Är detta ett sammanträffande eller hade man en skvätt blå förg över i maj -65??

Link to comment
Share on other sites

Mustangerna har det plockats med i många år, har själv hållit på i 22... när jag började så målade man både rött och blått utan tanke på original.

I Sverige finns det så otroligt få orörda bilar att titta på och lära av. Det vore kul att få se dina data som chassienummer, dörrplåt och gjutnummer (koder och datum) på block (gärna monterinsdatumet också), insug och toppar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Försöker sparka liv i denna tråd igen, då jag undrar lite över luftburken på bilden nedan...

Detta skall nog vara original på en 65a. Dock är den svarta färgen i motorrummet för blank har jag fått höra...

Hoppas jag inte lurar dig, det är inte jag som renoverat bilen. :roll:

Jämför jag den luftburken med denna som sitter på bil jag är intresserad av så ser denna inte alls likadan ut, sitter i svensksåld a-code (4-portare) 65:a:

935823_19_full.jpg

Hur har vi det med orginalitet här, denna är mycket "bulligare" i mina ögon, skiljer sig luftburkarna för 2-port resp. 4-port åt utseendemässigt på detta vis?

Link to comment
Share on other sites

Luftburken är INTE original på Mustang, utan kommer från Fairlane eller Falcon. Det är inte ovanligt att det påstås vara original på 64½, men det är fel. Mustang har bara haft den större och bredare luftburken som togs fram till just Mustang beroende på att den lilla kunde ta i huven då motorn vibrerade.

Burken på bilden fanns på Falcon och Fairlane ända upp till 68 års modell.

På 62 års Fairlane hade den en annorlunda snorkel utan uttag för förvärmning från grenröret. De tidiga (upp till 64) hade dessutom texten "front" stansad från insidan uppe på luftrenaren, medan de senare saknade detta och fick en decal istället.

Link to comment
Share on other sites

Tack för korrigeringen, har tydligen varit felinformerad.

Vad använde man då produktionen på tillverkningslinjerna stannade pga brist på delar? Stoppade man produktionen helt, eller?

Att det inte är så, att luftburken passar på tidiga modeller, emedan motorn sitter lägre i motorrummet, men inte på senare 65:or??

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Luftburken är INTE original på Mustang, utan kommer från Fairlane eller Falcon. Det är inte ovanligt att det påstås vara original på 64½, men det är fel. Mustang har bara haft den större och bredare luftburken som togs fram till just Mustang beroende på att den lilla kunde ta i huven då motorn vibrerade.

Burken på bilden fanns på Falcon och Fairlane ända upp till 68 års modell.

På 62 års Fairlane hade den en annorlunda snorkel utan uttag för förvärmning från grenröret. De tidiga (upp till 64) hade dessutom texten "front" stansad från insidan uppe på luftrenaren, medan de senare saknade detta och fick en decal istället.

Läs också tidigare inlägg angående motorns höjd. Hur förklarar du då denna luftrenare på en concours correct -64 1/2 ?
Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig hört talas om att motorerna på tidiga/sena 65or skulle befinna sig på olika höjd. Kan du berätta - gärna med källan till informationen.

Vet du när bilden är tagen? Den ser ut som en publicerad i en av de äldre Mustangböckerna, då denna uppfattning (om den lilla luftrenaren)fortfarande florerade bland "eliten" i USA, typ Mustang Monthly redaktörerna.

Det är inte ovanligt med den mindre luftrenaren på pre-production bilar och även en del som testats av pressen. Det finns dokumenterat, även med felaktiga färger på luftrenaren. (jfr Bob Mannels bok om Ford smallblck).

De bilar som såldes till allmänheten hade den större.

Bilen på fotot har ju f.ö. också den felaktiga 260-decalen som inte är avsedd för den lilla luftrenaren (se decalens böj) utan för den större. Denna sattes aldrig på de tidiga små luftrenarna pga den stansade texten FRONT.

Den har fel bensinrör - original 64½ går framför fördelaren, och felaktigt ytbehandlade huvgångjärn. 64½ var svartlackerade, inte fosfaterade som de blev senare. Dessutom saknas mutterlåsen på grenrörsbultarna.

Link to comment
Share on other sites

Detta är inte mitt område, kan bara lita på vad jag har läst och sett. Jag var ganska ung år 1964,5, så bäst att slänga in handduken. Kan eventuellt hitta källan till informationen, om jag går igenom hela mitt arkiv, jag har bara en minnesbild av detta, men kan ha fel. Jag återkommer om jag stöter på mera info.

Varifrån kommer missuppfattningen om luftrenaren, och varifrån kommer officiell bekräftelse på, att Falcon/Fairlane är fel?

Vad jag har förstått, hade Ford problem att bygga tillräckligt många bilar för att tillfredställa efterfrågan, p.g.a brist på delar på monteringsbandet.

Jag har svårt att tro att man ställde bilarna åtsidan för att vänta på "rätt" luftrenare.

Link to comment
Share on other sites

Slut på delar löste man med att ha flera leverantörer eftersom man som du säger inte kunde tillåta sig att bandet stoppade.

Ett exempel på det kan vara att bilar som byggts ganska nära varandra i tiden, kan ha antingen Borg Warner eller Ford Toploader 4 vxl låda, men det finns inget som styr vilken låda det skulle vara i tex build sheet'et.

Ett annat exempel är att Fords vanliga startrelä ersattes med ett liknande med annan kod och lite annat utseende då brist uppstod.

Hittar du ngt ang motorhöjden är jag idel öra, men som sagt, jag har aldrig hört detta tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Vi får återkomma till detta ämne. Vad jag har förstått är Ford sämst dokumenterad av alla US biltilverkare. Man hade väl fullt upp med att bygga bilar, så byggkoder, optioner, dokumentering och datum var en andra rangens fråga. T.ex. Chrysler's fabriker hade ett avancerat (för sin tid) arkiveringssystem över vad dom gjorde.

Det finns mycket information att hämta.

Fakta eller fiktion, det vet ingen.

Man använde sej av flera leverantörer också på MoPar, och hade trots det problem med vissa komponenter. Då tog man helt enkelt av vad man hade att tillgå, för att hålla produktionen rullande.

Därför skulle det inte förvåna mej om det visade sej att även den debatterade luftburken skulle ha använts av Ford.

Ett beslut att använda ersättande komponenter togs knappast av högsta chefen, utan troligtvis hade platschefen och produktionschefen befogenheter att bestämma här.

Om mekanikern kom in till chefen och sade: Vi har slut på alla luftrenarburkar till Mustangen, men det finns den till Fairlane. Kan vi använda den, eller måste vi stoppa produktionen av Mustang?

Jag tror nog att man bra gärna plockade dit Fairlane- burken tills man fick in mera av Mustangmodellen. Eller så inte...

Link to comment
Share on other sites

Varken du eller jag var ju med, så vi får "tro" vad vi vill.

Jag har personligen pratat med Mr Bob Mannel som mer eller mindre vigt sitt liv åt att dokumentera Fords smallblock. Han tror ingenting, utan beskriver vad han VET genom bevis eller slutedning. Jag tror på Bob Mannel.

Om vi nu plötsligt börjat diskutera vad som var teoretiskt eller praktiskt möjligt att göra, så "kan" naturligtvis en 64½ Mustang fått en Fairlane luftrenare eftersom de tillverkades i samma fabrik under Mars-Juli 1964...

Det blir inte mer korrekt för det. Den lilla luftrenaren var avsedd för Fairlane/Falcon och den stora framtagen till en bil med mindre plats under huven.

Jag skulle kunna citera Mr Mannel men rekommenderar istället att du skaffar boken för egen del.

Link to comment
Share on other sites

Jag väljer att negligera din kommentar om tummarna, det är fel forum.

Du behöver inte tro på eller ta till dig någonting, det är ditt eget val.

Det är fullt möjligt att "sanningen" om luftrenarna revideras pga nyuppkomna bevis. Då kommer jag att ändra uppfattning.

På det här forumet luftas det en massa olika saker. Inte sällan sprids det information som om det vore fakta, när det i egentligen är ren hörsägen, eller något som någon tror. Nya medlemmar uppfattar dessa hörsägen som sanningar och renoverar/köper etc. efter dessa råd.

Jag tycker det är hyggligt viktigt att alla får så korrekt information som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...