Jump to content

351C 4V - Någon med erfarenhet "porttungor"?


JockeH

Recommended Posts

Hej!

Mina 351c 4v-toppar har fått portningstungor av typen Parker installerade för ca 15-20 år sedan, tillsammans med matchat Torkerinsug. Jag kommer behöva göra om det jobbet då epoxyt (JB-Weld) hade släppt lite här och där. Både insugssidan och avgassidan har blivit modifierade. Tungorna köptes av Seved Karlsson. Har funderat litegranna på om jag ska göra om jobbet eller skita i tungorna och köra orginal.

Är det någon inom klubben som har erfarenhet av installation av dessa, vad jag läst mig till så är tungorna på insugssidan orginal lite för höga och bör tas ner för optimal effekt.

Har även försökt få tag i återförsäljare av bra epoxy utan resultat (Z-Spar A-188 har jag blivit rekommenderad).

816721_0t2uiq.jpg

847886_9akuzd.jpg

Link to comment
Share on other sites

porttungor trodde jag bara användes i rena racemotorer.

Har sett några med uppflyttade kanaler och tungor,men verkar lite riskabelt at ha i en bruksmotor...

Diskuterade med lampan om uppflyttade kanaler och tungor,och visst gav det effekt,men de släppte rätt ofta också..

Så alla jag pratat med har avrått mig..

men vet om ett par som jag verkligen var sugen på innan vi säkert visst hur kompförhållandet skulle bli,men det blev för högt för att använda closed chamber..

Link to comment
Share on other sites

Tack Ingo. Själva kanalerna på mina toppar är inte modifierade mer än med tungorna och lite portning av ventilstyrning.

Enklast för mig är ju att fimpa tungorna och köra utan. Men kostnaden för att installera dem igen är inte så stor, ett bra rekommenderat epoxy går väl på strax under 1000-lappen. Jag har ju ett matchat insug också som annars behöver en hel del jobb, och då bättre att köpa nytt.

Ägaren som installerade tungorna för ~20 år sedan sa att han hade fint drag på lågvarv och det är ju det jag är ute efter för mitt gatbruk.

Enligt de kommentarer jag fått på 351c-forum så ska tungorna vara ett bra sätt att få topparna att flöda bättre på lägre varv. Det verkar inte vara lika ovanliga i staterna som här hemma, men det känns som det var något man pysslade med förr i tiden. Skulle vara kul att höra om någon här hemma hade erfarenhet.

Those look to be Roush port stuffers, and you are correct in thinking that they are intended to help low RPM performance, they will also help at higher RPMs as the flow is a bit more linear.
Those are the best way to make a 4v head flow cheaply. They are either Roush's or Terry Parkers "port insert",like Blizz stated. Alot of head guys actually will fill the port with epoxy and do their flow bench tuning from there(the pricey way....but better yet). I have a couple of sets done this way and run the engine well above 8000 and it still pulls like crazy on the top end.
Link to comment
Share on other sites

VARFÖR GÖRA 4V TOPPAR TILL NÅGOT DOM INTE ÄR. Det är som du skriver för 15-20år sedan så gjorde någon buisness på detta i usa , det fanns två läger även där för och emot. Jag har sedan 70talet trimmat Cleveland och inte använt detta pga att jag inte sett ett bättre resultat än det man får med orginal ( lite clean up) 4v med rätt ventiler och vinklar. Med en rätt slipad kam så får du ett jävla bottenvrid med 4V CC toppar. Så ta bort detta hokus pokus.

Helt annan historia. Uppflyttade kanaler som Lampan menar är när man höjer insugskanalerna så dom går upp genom toppen och man plastar på där och portar samt fräser bort en stor del av avgassidan och ersätter den med en alu spacer. Ja det hände att "plasten i insuget lossnade. Jag har ett par sådana toppar på hyllan.

Om du trotts allt vill plasta så använd detta

http://www.moroso.com/catalog/categoryd ... Code=22001

Link to comment
Share on other sites

VARFÖR GÖRA 4V TOPPAR TILL NÅGOT DOM INTE ÄR. Det är som du skriver för 15-20år sedan så gjorde någon buisness på detta i usa , det fanns två läger även där för och emot. Jag har sedan 70talet trimmat Cleveland och inte använt detta pga att jag inte sett ett bättre resultat än det man får med orginal ( lite clean up) 4v med rätt ventiler och vinklar. Med en rätt slipad kam så får du ett jävla bottenvrid med 4V CC toppar. Så ta bort detta hokus pokus.

Helt annan historia. Uppflyttade kanaler som Lampan menar är när man höjer insugskanalerna så dom går upp genom toppen och man plastar på där och portar samt fräser bort en stor del av avgassidan och ersätter den med en alu spacer. Ja det hände att "plasten i insuget lossnade. Jag har ett par sådana toppar på hyllan.

Om du trotts allt vill plasta så använd detta

http://www.moroso.com/catalog/categoryd ... Code=22001

Jo jag menade sådana där man fräst bort bakdelen på toppen och bultat fast en stål el aluminiumplatta istället samt fastskruvade tungor som ibland plastats fast också..

Link to comment
Share on other sites

Brorsan hade en gång en 351c med omgjorda insugskanaler och avgasplattan som ni pratar om. Slänger upp några bilder på den snurran. På andra bilden ser man de plastade insugskanalerna ovanifrån.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/16331/864043_2ccts8.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/16331/864044_vb2za2.jpg

Vad gäller mitt eget bygge så tror jag att jag skippar tungorna av den enkla anledningen att jag är rädd för att göra ett dåligt jobb och få epoxy i motorn igen. John, du kanske sågar mitt bygge vid fotknölarna men så här ser det ut iaf:

D0AE-J block .020 nolldeckat

Keith Black KB177 hypertec-kolvar (10.88:1 med 62.8cc)

Org.stakar med arp-bult

4V CC-toppar med 1-spårs Manleyventiler, frästa f guideplates och 7/16-bult. Crane Gold rullvippor.

CompCams XE274H hydralkam m. matchande fjädrar

CompCams DoubleRoller kamdrivning

Torkerinsug

Holley 650 DP

Mallory brytarlöst tändning

Bilen är 4-vxl manuell toploader och låst 3.55:1 9-tums därbak. 275/60-15 gummi.

Link to comment
Share on other sites

Topparna/insuget kommer inte till sin "rätt" men det beror ju på vad man vill ha, jag skulle valt en annan kam i ditt fall. Du får nog 415-430 hp i motorn, se till att få "rätt" längd på stötstängerna. Comp cam quest desktop dyno är inte pålitlig vad gäller hp i fall att du valt kam där.

Du har ju bra toppar/insug, Så jag skulle köpt ett strokerkit 393 ( finns ju billiga med gjuten vev funkar till 550hp) och en annan kam samt en holley 750 då har du +475 hp samt att vridet ökar vilket gör att den drar lika bra på 3:an som 2:an, fan va härligt det är med man låda .

Manligt eller!!

Link to comment
Share on other sites

Det finns/fanns sådana lösa portungor att köpa från usa i början av 90talet som motsvarade tjockleken på packningar att montera på både insug och avgassidan. Tillverkade i kraftig plåt med mycket bra passform. Enligt flödes tester så är det på avgassidan som ger mest effekt på bottenvridet beroende på att porten faller för mycket och det stämmer ju bra överens med de bilder som visas på fyllningen..

Hur det skulle passa på insugssidan förstår jag inte eftersom då även insuget bör vara anpassat .

Link to comment
Share on other sites

Dessa plåt tungor finns även att köpa idag, det enda dom skapar är läckage på både insug och avgassidan. Så här ser detta hokus pokus ut, ytterligare ett sätt att tjäna pengar på mindre vetande. Om man vill ha en tröttare motor så kan man byta till 2v toppar i stället.

"351C med 4v cc toppar har ett mycket bra vrid"

Link to comment
Share on other sites

Har ju ingen personlig erfarenhet, men också hört sämre rykte för MPG port plates än den typ av tungor som satt installerade i mina toppar. Jag har tagit bort tungorna på insugssidan nu och kommer köra utan. På avgassidan är det svetsat så där får de sitta kvar.

Topparna och vevpartiet åker till motorverkstan på Måndag och sedan är det dags att skruva ihop snurran om någon vecka. Bara hålla tummarna för att man inte missar något vid monteringen :wtf:

Link to comment
Share on other sites

Har ju ingen personlig erfarenhet, men också hört sämre rykte för MPG port plates än den typ av tungor som satt installerade i mina toppar. Jag har tagit bort tungorna på insugssidan nu och kommer köra utan. På avgassidan är det svetsat så där får de sitta kvar.

Topparna och vevpartiet åker till motorverkstan på Måndag och sedan är det dags att skruva ihop snurran om någon vecka. Bara hålla tummarna för att man inte missar något vid monteringen :wtf:

spännande..

börjar dra ihop sig för mig också efter strul med dödsfall ,sjukdom och byte av motorfirma..

Måste bestämma mig för vilken koppling jag ska åka med och lite andra prylar innan det blir dags för balansering bara..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...