Jump to content

Bankörning 2010?


MarkusK

Recommended Posts

Planeras det någon bankörning för i år i klubbens regi eller med andra klubbar?Jag vet inte om intresset från klubben är skralt eller om pengarna inte finns men förra året på Sviestad så verkade det väldigt uppskattat av medlemmarna.Det kan även vara enklare träffar som tex konbana som jag vet uppskattas ännu mer av dom flesta eftersom det är en säkrare form av körning.

Det är lite tråkigt att behöva söka sig till andra klubbars körningar där man inte får se några Mustanger.

Vad tycker ni andra, det kan inte bara vara jag som gillar bankörning.

Är det någon som har bokat in några andra träffar i år som tex AMS Trackday på Mantorp.

Kan lägga till att tex Corvette klubben där jag var medlem tidigare har 13 st! racing arrangemang i år

Link to comment
Share on other sites

Fick svaret på min fråga i annan tråd, mycket synd tycker jag då det inte är speciellt dyrt att hyra tex Malmby för konbanekörning en dag.

Många undrar över klubbens medverkan och varför de inte lägger in pengar i detta.

Det är beslutat sen tidigare att man inte skall deltaga i sådana här aktiviteter för att det inte är rättvist mot de som inte kör på bana att vara med att betala för de fåtal som gör det.

Jag ser detta som riktigt då vi skall vara en rättvis och ärlig klubb.

Det kommer man ändå allra längst med och det är många som delar den uppfattning med mig.

Här kommer ett utdrag ur författning:

-------------------------------------------------------------------------------------------

Bankörning / Väghållning 090204

Bankörning

I olika perioder i klubbens historia har klubben prövat med banracing aktiviteter

Träffar har hållits på Gelleråsen, Mantorp och Gotland Ring. Dessa arrangemang har varit kostsamma för både klubb och medlemmar. Därför är bankörnings arrangemang av låg prioritet just n

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju inget som säger att inte du i eran region kan ta tag i detta och fixa till det, kanske är någon mer som är med och hjälper till.

Ta upp det på erat regionsårsmöte/planeringsmöte som bör vara i krokarna / om det inte redan varit.

// Danne

Link to comment
Share on other sites

Planeras det någon bankörning för i år i klubbens regi eller med andra klubbar?Jag vet inte om intresset från klubben är skralt eller om pengarna inte finns men förra året på Sviestad så verkade det väldigt uppskattat av medlemmarna.Det kan även vara enklare träffar som tex konbana som jag vet uppskattas ännu mer av dom flesta eftersom det är en säkrare form av körning.

Det är lite tråkigt att behöva söka sig till andra klubbars körningar där man inte får se några Mustanger.

Vad tycker ni andra, det kan inte bara vara jag som gillar bankörning.

Är det någon som har bokat in några andra träffar i år som tex AMS Trackday på Mantorp.

Kan lägga till att tex Corvette klubben där jag var medlem tidigare har 13 st! racing arrangemang i år

och hur många av alla Corvette medlemmar är med och kör dessa tävlingar... :think:

jag kör själv mer än gärna även om tjejen aldrig släpper bilen till en förrän soppan börjar tryta i bilen...

men evenemanget måste ju stå på egna ben, alltså de som kör måste betala notan.

blir spännande att se hur Corvette klubben kommer få sina race evenemang att gå runt men bara gratulera, funderar på att låna farsans eller broders Corvette och vara med i stegen, tvivlar på att jag får vara med i en Mustang även om man fortfarande är medlem. Det kan ju bli pinsamt för några då... :--

Link to comment
Share on other sites

Kollade igenom träffkalendern för Vätterbygden (på CMC's hemsida) och där står det att den 11 september 2010 är det dags för en ny upplaga av Ponys on Track :D:D:D

"Ponys On Track 2010, Linköpings Motorbana Sveistad

Välkommen till en dag på banan. Lär känna din bil och din egen begränsning under en dag på Sveistadbanan fylld med köraktiviteter och annat skoj."

Så om inget annat dyker upp så är det bankörning efter sommaren i alla fall (och om man har lyckats få till en gällande försäkring.....) :D:D

Link to comment
Share on other sites

Visst kostar det att arrangera en banträff och självklart ska dom som kör vara med och betala.

Jag tycker dock att det ska finnas något för alla i klubben...

Man behöver inte hyra Mantorp en hel helg med funktionärer och räddningsfordon utan man kan som jag sa tex hyra Malmby, ta med några koner och ett tidtagarur och ha hur kul som helst under nästan 100% säkra former.

Det handlar lite om att klubben ska erbjuda något för alla smaker, behöver inte vara en hel racingserie

Jag såg också tidigare att det blir Sviestad igen i år vilket är skitkul(jag var där med Corvette förr året).

Angående just Corvette klubben så sponsras en del av racingaktiviteterna och det går att köra med andra bilar om man är medlem, jag upplevde det på ett antal träffar.

Link to comment
Share on other sites

Visst kostar det att arrangera en banträff och självklart ska dom som kör vara med och betala.

Jag tycker dock att det ska finnas något för alla i klubben...

Man behöver inte hyra Mantorp en hel helg med funktionärer och räddningsfordon utan man kan som jag sa tex hyra Malmby, ta med några koner och ett tidtagarur och ha hur kul som helst under nästan 100% säkra former.

Det handlar lite om att klubben ska erbjuda något för alla smaker, behöver inte vara en hel racingserie

Jag såg också tidigare att det blir Sviestad igen i år vilket är skitkul(jag var där med Corvette förr året).

Angående just Corvette klubben så sponsras en del av racingaktiviteterna och det går att köra med andra bilar om man är medlem, jag upplevde det på ett antal träffar.

kruxet är ju att allt arbete är frivilligt samt utan ersättning och de mesta vill ju bara åka på träff utan att behöva göra något...

vet själv vilket pyssel det var att få människor att ställa upp och hjälpa till de åren brorsan och jag höll i Corvette klubbens Mantorp race och inte minst tid

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Att hyra en bana kostar idag 25.000 - 50.000:- för en dag + kostander för säkerhet, bärgning, etc.

Vid de senaste åren har vi varit ca 20-25 betalande bilar á ca 500:-.

Det är svårt att få ekvationen att gå ihop utan att debitera 1000:- eller mer /bil vilket vi hittils inte har tyckt vara rimligt

Kostnadsproblemet har tillsvidare lösts genom att arrangemanget sponsras av ett företag ( SET ) och

klubben står för funktionärsarbetet och företaget för kostnaden gentemot Sviesta.

Intäkter för all försäljning går till lokala klubben Vätterbygden, intäkter för körningen till sponsor företaget, ev. förlust på

körningens intäkter delas lika mellan CMC centralt och sponsorföretaget

Förlusten 2009 blev ca 10.000:- och CMC stod då för 5000:-

Detta är ett sätt att hantera kostnaderna och samtidigt få en möjlighet att göra det som vi älskar - köra bana.

Vi hoppas kunna utveckla detta koncept och få fler tillfällen / år till bankörning.

SET Special Engineering Team

Göran o. Andrew

www.set-engineering-team.com

Link to comment
Share on other sites

Mälardalen har kört Pony Car Meet, tillsammans med Camaro-och TransAm klubbarna, de senaste 8 - 10 åren.

Vi har varit på Malmby och Björkvik(även banåkning) och haft både konkörning och 200 m raktfram.

I år blir det Kjula, en bit utanför Eskilstuna den 29 maj.

Kolla klubbens program, så hittar du många godbitar, speciellt om du vill resa en bit.

Gun

CMC461

Link to comment
Share on other sites

Ni är välkommna upp till oss i Västerbotten. Vi ska annordna en åka rakt fram lördag nån gång i sommar, på Åmsele flygfält. Med andra klubbar.

För mer info se under Västerbotten. Där de kommer att finnas info. Men vi kommer att få betala allt själv.

http://kartor.eniro.se/m/pFK0f

Sveriges längsta bana? Var det inte så? Så när man kört sina 402 meter, kan man

dra en repa till rakt fram, bara som träning! 8) Och 200:-/bil, eller person och DAG,

att köra så många gånger det behövs, för att eliminera alla Camaros, Corvetter

och Trans Am. Som alla är med och arrangerar tillsammans. :clap::clap::clap:

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...