Rock_N_Ron February 28, 2010 Report February 28, 2010 Häpp pöjkar!Köpte Wheel Vintique Magnum 500 fälgar & däck fr. Summit tidigt i höstas. Fick dom monterade hos lokal däckfirma i augusti/september. Körde max 50 mil på dom innan bilen ställdes in för vinter´n. Upptäckte efter en stund att luften gått ur ett av bakdäcken när bilen stog & åkte tillbaka med fälg & däck till däckfirman för åtgärd, men det visar sig att det läcker lite, lite luft i själva fälgen vid den inre "ringen" i fälgen.Går det att på ett enklet/snyggt sätt fixa? Kan man svetsa igen innifrån eller täta med silikon eller liknande från insidan?Nå´n som har erfarenhet av att reklamera grejer från Summit annars? Jag kan ju knappast returnera fälgen till USA... Kostar ju lika mycket som att köpa en ny...Tips & råd? Citera
1096 February 28, 2010 Report February 28, 2010 Håller med Janne... en slang i ditt fall kostar inte många kronor... I övrigt brukar det funka fint att skicka tillbaka till Summit, har fått göra det ett par gånger när jag fått saker fellevererade - dessutom samma grej två gånger. Men det blev dyrt med returfrakten till Usa. Citera
Tobias CMC1505 March 1, 2010 Report March 1, 2010 Fick samma problem, fast det var däcket på mina som pös..... och nu kommer jag få stryk av halva forumet men jag tog 1/3 burk av däck på burk å tröck i.Höll hela sommaren. Citera
Ronnie S March 1, 2010 Report March 1, 2010 Jag har sett ekerfälgar som från fabrik har varit tätade med en stor "klutt" silikon vid varje ekernippel, bara för att man skulle kunna köra med slanglösa däck. Silikonet har alltså varit applicerat i försänkningen för ekernippeln i fälgbanan och bara varit synligt när däcket inte är monterat. Jag vill med detta inte påstå att det är silikon du ska använda (för jag vet inte vad som är bäst), jag ville bara berätta vad jag har sett att man använder. Citera
Gtttggg March 2, 2010 Report March 2, 2010 Häpp pöjkar!Köpte Wheel Vintique Magnum 500 fälgar & däck fr. Summit tidigt i höstas. Fick dom monterade hos lokal däckfirma i augusti/september. Körde max 50 mil på dom innan bilen ställdes in för vinter´n. Upptäckte efter en stund att luften gått ur ett av bakdäcken när bilen stog & åkte tillbaka med fälg & däck till däckfirman för åtgärd, men det visar sig att det läcker lite, lite luft i själva fälgen vid den inre "ringen" i fälgen.Går det att på ett enklet/snyggt sätt fixa? Kan man svetsa igen innifrån eller täta med silikon eller liknande från insidan?Nå´n som har erfarenhet av att reklamera grejer från Summit annars? Jag kan ju knappast returnera fälgen till USA... Kostar ju lika mycket som att köpa en ny...Tips & råd?Det här problemet känner jag igen från en artikel jag läste ang fälgtema. Det verkar vara vanligt att vissa fälgar pyser ut luft när man i själva verkat tror det är däckets fel eller ventilen. Istället för täta med silikon eller svetsa, köper du burk färg om du inte har det hemma och lägg en lagom tjock sträng färg på den inre ringen av fälgen med pensel men däcket måste demonteras först. Citera
Rock_N_Ron March 3, 2010 Author Report March 3, 2010 Det här problemet känner jag igen från en artikel jag läste ang fälgtema. Det verkar vara vanligt att vissa fälgar pyser ut luft när man i själva verkat tror det är däckets fel eller ventilen. Istället för täta med silikon eller svetsa, köper du burk färg om du inte har det hemma och lägg en lagom tjock sträng färg på den inre ringen av fälgen med pensel men däcket måste demonteras först.Detta låter ju som den enklaste lösningen. Klart värt ett test! Vilken färg som helst, eller? Citera
Gtttggg March 3, 2010 Report March 3, 2010 Det här problemet känner jag igen från en artikel jag läste ang fälgtema. Det verkar vara vanligt att vissa fälgar pyser ut luft när man i själva verkat tror det är däckets fel eller ventilen. Istället för täta med silikon eller svetsa, köper du burk färg om du inte har det hemma och lägg en lagom tjock sträng färg på den inre ringen av fälgen med pensel men däcket måste demonteras först.Detta låter ju som den enklaste lösningen. Klart värt ett test! Vilken färg som helst, eller?Ja, färg verkar täta bra och ett billig lösning. Om du undrar över tex röd, vit etc kvittar det för däcket döljer färgen. Bilden jag såg i artikeln, var färgen grå. Glömde nämna tidigare att strängen ska gå hela vägen runt i fälgen och låta det torka ordentligt. Citera
Rock_N_Ron March 4, 2010 Author Report March 4, 2010 Ja, färg verkar täta bra och ett billig lösning. Om du undrar över tex röd, vit etc kvittar det för däcket döljer färgen. Bilden jag såg i artikeln, var färgen grå. Glömde nämna tidigare att strängen ska gå hela vägen runt i fälgen och låta det torka ordentligt.Väntade nästan på den kommentaren efter jag såg vad jag skrivit... Nja, det var ju inte kulören jag tänkte på riktigt... Utan mer om det fanns nå´n särkild typ av färg som rekommenderades. Citera
JanneJ March 4, 2010 Report March 4, 2010 Ursäkta, men varför trassla...?Låt gummigubben stoppa i en slang, tar max 10 minuter och sedan är problemet löst.Det blir ingen skillnad jämfört med slanglöst. Citera
THOMAS March 4, 2010 Report March 4, 2010 Tänk på att det inte går att sätta slang i alla sorts däck !Hör efter med din däck"gubbe" först i så fall. Citera
Gtttggg March 5, 2010 Report March 5, 2010 Ja, färg verkar täta bra och ett billig lösning. Om du undrar över tex röd, vit etc kvittar det för däcket döljer färgen. Bilden jag såg i artikeln, var färgen grå. Glömde nämna tidigare att strängen ska gå hela vägen runt i fälgen och låta det torka ordentligt.Väntade nästan på den kommentaren efter jag såg vad jag skrivit... Nja, det var ju inte kulören jag tänkte på riktigt... Utan mer om det fanns nå´n särkild typ av färg som rekommenderades.Nej, inte vad jag kan minnas från artikeln. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.