Jump to content

Snö Garage tak


*Micke*

Recommended Posts

Nu är jag helt jäv** slut efter skottat 135 m2 garage tak :crazy:

Det var 60-70cm packad snö. vägde nog en hel del :roll:

Men det käns skönt nu när man vet att taket inte ramlar ner över Mussen :thumbup:

/Micke

Link to comment
Share on other sites

Faan va avis man blir.......................INTE :--

Jag har själv varit uppe på mitt verkstadstak och tagit bort lite rejäla drivor för att inte äventyra det som står inunder.

Men till sommaren ska det höjas väggar och bytas tak sen ska det klara värre vintrar än denna och det lär väl inte jag få uppleva ändå :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag har haft samma idiotuppdrag, skotta garagetak, först mitt eget

ca: 35 kvadrat, sedan grannens garage som jag lånat för att ha en

av bilarna under vintern som har lika stort tak :crazy: .

Som betalning för att jag lånar grannen var just att hjälpa till med att

hålla rent från snö på infarten och ingång till hus under vintern :-| inte

taket :shifty: , lovade att snöröja vid ett svagt ögonblick hösten

2009 :problem: .

Jag vill nog påsstå att jag då inte hadde en aning om hur mycket

snö det skulle komma :shock: , jag som opererat ryggen 4 gånger och

haft en läkningstid på ca:7år :? , trodde att jag aldrig mer skulle orka

skotta :shock: .

Nu har jag i alla fall fått skotta och är förvånad över hur bra jag klarat

detta :think: , okej lite lungt får man ta det :) , tilläggas bör att jag tål

ta mig f-n inte se snö :lolno::wave: .

Link to comment
Share on other sites

I lördags ringde det i min telefon kl 8 :/ min faster som ringde och undrade ifall jag kunde skotta tak. 1200 kvm tak :o tog 1 och en halv dag på 3 pers. mindre kul. ( obs bakfull halva dagen )

Link to comment
Share on other sites

Till veckan ser det ut att bli plus grader enligt http://www.yr.no :--

Håll tummarna för att prognosen håller i sig tills dess :!:

Nu får det vara nog med den vita pesten kallad snö......men det kommer nog ta lite tid innan allt är borta.....

nej snön får inte försvinna jag ska ju upp å skotra 2v till påsk... :-|

Link to comment
Share on other sites

Till veckan ser det ut att bli plus grader enligt http://www.yr.no :--

Håll tummarna för att prognosen håller i sig tills dess :!:

Nu får det vara nog med den vita pesten kallad snö......men det kommer nog ta lite tid innan allt är borta.....

nej snön får inte försvinna jag ska ju upp å skotra 2v till påsk... :-|

Du får skotra på Uppsala största snötipp då, den beräknas ligga kvar till Augusti... :--

Link to comment
Share on other sites

Till veckan ser det ut att bli plus grader enligt http://www.yr.no :--

Håll tummarna för att prognosen håller i sig tills dess :!:

Nu får det vara nog med den vita pesten kallad snö......men det kommer nog ta lite tid innan allt är borta.....

nej snön får inte försvinna jag ska ju upp å skotra 2v till påsk... :-|

Du får skotra på Uppsala största snötipp då, den beräknas ligga kvar till Augusti... :--[/quote:2obglme9]

va bra då slipper jag åka till Riksgränsen för att skida vid midsommar... :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Tackar Lars!

Tanken är att jag och min familj skall flytta in där framöver, håller på att ske ett generations byte på gården kan man säga.....

Spenderar mycket tid där alla redan pga att jag gjorde en mindre verkstad av den gamla ladugården :--

Har du vägarna förbi i sommar är det bara att höra av dig så kan vi ta en kopp och snacka Mustang..... :thumbup:

MVH Schröder

Link to comment
Share on other sites

10 dagar sedan vägde jag 1 qm som var 45 cm djup. Vägde 110 kg så det motsvarade 110 cm snö (ungeför). Men taket ska tåla 150 kg/qm, så då lutade jag mig tillbaka i stället för att riskera att ramla ner.... :-- Och nu töar det. :--

Link to comment
Share on other sites

10 dagar sedan vägde jag 1 qm som var 45 cm djup. Vägde 110 kg så det motsvarade 110 cm snö (ungeför). Men taket ska tåla 150 kg/qm, så då lutade jag mig tillbaka i stället för att riskera att ramla ner.... :-- Och nu töar det. :--

och tillvilken temp är denna massa räknad på... :think:

enligt en arkitekt så är detta som vart problemet att när det är kallare så gäller inte de siffrorna bara så du vet :wave:

själv tog snön/isen med sig hängränna och vindskiva så idag ska det snickras... :cry:

Link to comment
Share on other sites

10 dagar sedan vägde jag 1 qm som var 45 cm djup. Vägde 110 kg så det motsvarade 110 cm snö (ungeför). Men taket ska tåla 150 kg/qm, så då lutade jag mig tillbaka i stället för att riskera att ramla ner.... :-- Och nu töar det. :--

och tillvilken temp är denna massa räknad på... :think:

enligt en arkitekt så är detta som vart problemet att när det är kallare så gäller inte de siffrorna bara så du vet :wave:

själv tog snön/isen med sig hängränna och vindskiva så idag ska det snickras... :cry:

peter, säg till när du ska upp och klättra så jag kan stå nedanför och filma. Kan bli rik på roliga filmer på tuben du vet.. :-)

Link to comment
Share on other sites

Min skorsten som blev tillbyggd på 60-talet rasade i fredags, så nu har jag ett x antal ton tegelstenar att ta hand om bara jag kommer åt med traktorn i vår.

nu var det iofs inte snön utan frostsprängningar som drog ner den. Tur jag har jordvärme, fast kanske inte det hade hänt om jag hade använt skorstenen...

Link to comment
Share on other sites

Min skorsten som blev tillbyggd på 60-talet rasade i fredags, så nu har jag ett x antal ton tegelstenar att ta hand om bara jag kommer åt med traktorn i vår.

nu var det iofs inte snön utan frostsprängningar som drog ner den. Tur jag har jordvärme, fast kanske inte det hade hänt om jag hade använt skorstenen...

Då har du jobb att se fram emot. Mura upp eller ta ner? Jag murade upp en skorsten ovan tak en sommar, det var inte kul alls, men pengar blev sparade. :--

Link to comment
Share on other sites

Min skorsten som blev tillbyggd på 60-talet rasade i fredags, så nu har jag ett x antal ton tegelstenar att ta hand om bara jag kommer åt med traktorn i vår.

nu var det iofs inte snön utan frostsprängningar som drog ner den. Tur jag har jordvärme, fast kanske inte det hade hänt om jag hade använt skorstenen...

Då har du jobb att se fram emot. Mura upp eller ta ner? Jag murade upp en skorsten ovan tak en sommar, det var inte kul alls, men pengar blev sparade. :--[/quote:1v6fwyv4]

Den har faktiskt rasat hela vägen, vad kan den vara, sju meter kanske?

Så den har gjort sitt.

Link to comment
Share on other sites

Guest my little pony

Kanske ni ska vara med på TV4 program "Fuskbyggarna" ??????

Det händer grejer här.....börjar bli orolig nu för mitt eget villatak nu när man läser

era problem.... jag har inte skottat det......sitter här o håller mina tummar att det klarar sig....

Hoppas att ni inte har fått så dyra problem....

MVH "my little pony"

Link to comment
Share on other sites

Min skorsten som blev tillbyggd på 60-talet rasade i fredags, så nu har jag ett x antal ton tegelstenar att ta hand om bara jag kommer åt med traktorn i vår.

nu var det iofs inte snön utan frostsprängningar som drog ner den. Tur jag har jordvärme, fast kanske inte det hade hänt om jag hade använt skorstenen...

Då har du jobb att se fram emot. Mura upp eller ta ner? Jag murade upp en skorsten ovan tak en sommar, det var inte kul alls, men pengar blev sparade. :--[/quote:30oep5cr]

Den har faktiskt rasat hela vägen, vad kan den vara, sju meter kanske?

Så den har gjort sitt.[/quote:30oep5cr]

Då var det en utvändig skorsten får man hoppas... :--

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...