bosewallius March 4, 2010 Report March 4, 2010 Hej!Fick just min nyinköpta alternator från DeadNutsOn i California.Se bilder.Mvh Bosse Citera
Lemmy March 5, 2010 Report March 5, 2010 Hej!Fick just min nyinköpta alternator från DeadNutsOn i California.Se bilder.Mvh BosseExakt likadan som sitter nymonterad i vår 69 HT, då vi köpte bilen.Vad fick du ge för den? Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 5, 2010 Report March 5, 2010 Häftigt Bosse.Den ser helt rätt ut , skall du ha den i 65a Shelbyn . Citera
bosewallius March 5, 2010 Author Report March 5, 2010 Ja, den är till 65:a Shelbyn. Har en AMK repo i den nu. Max hos AMK använde inteoriginal front och bakkåpor utan hade en gjuterifirma gjuta nya. DeadNutsOn använderoriginal som han hittar på skrotar etc. Detta inneb8r att aluminiumdelarna kan vara liteskamfilade. Till exempel den jag fick var hade en liten skåra, se bild.Kollade en annan original jag har för senare modeller med tear drop bak istället för den runda som 65-tidig 67 har. Den hade också en liten miss i gjutningen på samma ställe.En sak som båda verkar ha gjort fel är stämpeln på ovansidan, dvs den som syns näralternator är monterad i bilen. Original hade stämpeln på undersidan och syns inte näralternator är monterad. Dead Nuts... har dock stämplat på båda, uppe och nere så detär bara att ta bort den övre med lite thinner. Jag betalde $250 för den plus $13 i frakt.DeadNuts... har också rätt gummi hölje till chokekabeln på HP samt Boss och avrinningsslangen från kylaren. Original har en liten stripe i gummit som bara DeadNuts... har replikerat.Mvh Bosse Citera
grufman March 6, 2010 Report March 6, 2010 Grabbar. Jag säger bara en sak. Originalporr is the shit. Grymmt med rätt gjutning på gummiduttarna. Hatten av! Citera
pools March 6, 2010 Report March 6, 2010 Sen kan man ju köpa en "aftermerket" generator och flytta överinnanmätet till det gamla uppfräschade generatorhöljet. Funkarperfekt.Grabbar. Jag säger bara en sak. Originalporr is the shit.Grymmt med rätt gjutning på gummiduttarna. Hatten av!Va´då gummiduttar? Ska det sitta duttar på kabelanslutningarna?Har aldrig sett det förr!Mvh.pools Citera
johnkevin March 17, 2010 Report March 17, 2010 Bosse! På Deadnuts hemsida har 65:ans Generator bokstäverna AUTOLITE ingjutet i bakstammen. "Biges" generator är av teardrop-modellen utan Autolite.Jag köpte ett gäng stommar från Osby-skroten för cirka 20 år sedan och bakstyckena är lite olika när man kollar noga. Vet du vad som gäller? Enligt Max på AMK ska det vara utan Autolite-bokstäver på bakstycket. Runt fäste verkar vara korrekt.Efter 1969 verkar det som om C-numret ska vara inslaget i frontstyckets aluminium. Citera
bosewallius March 18, 2010 Author Report March 18, 2010 Tror inte bilden visar en 65:a alternator på DeadNutsOn's hemsida utan en senare.Om du tittar på bilderna av den 65:a HP jag köpt ser du att den är rund på baksidan och inget Autolite. Denna model användes från 65-borjan av 67. Därefter komteardrop baksidan utan Autolite och någon gång efter 68 kom teardrop med Autolitemärkning. DeadNutsOn gör grejorna rätt. Jag skrev ovan att stämpeln bara skall vara på undersidan när alternatorn är monterad men experter som Jeff Speegle säger nuatt han sett original som har stämplar både på ovan och undersidan plus datumkoden på baksidan. Tydligen har DeadNusOn pratat med Jeff och andra experter innan debörjade bygga dessa. Jag köpte en därför att snart finns de inte att få tag i.AMK har som sagt slutat med alternators. Mvh Bosse Citera
johnkevin March 18, 2010 Report March 18, 2010 Thanx Bosse!Kan sortera mina stommar riktigt nu! Har nog ett 20-tal liggande. Städade som sagt i Osby för många år sedan. Personalen på skroten tyckte jag var konstig som ville ha gamla orenoverade - och inte de som var "renoverade" med nya kol mm.Magnus Citera
bosewallius March 27, 2010 Author Report March 27, 2010 Magnus,Vi är alla mer eller mindre konstiga. Nu sitter i alla fall alternator på 65:a Shelbynmed en C5AF----C HP remskiva och rätt fläkt och spacer till denna. Polaren med3 st Shelby 65:or vänlig att byta min C5AF----H, HP remskiva, fläkt och spacerför den rätta till min bil. Konstigt men ändringen från -C till -H skall ha skett 1:sta April1965 men alla med bilar runt min och senare hade -C från San Jose fast bilarna tillverkades efter 1:sta April. Ford måste ha haft ett stort lager av alternatorsgjorda före April.Bytte också bort min 65:a C-code Mustang objekt för 5 st original 65 Shelby Cragar fäljardär original navet separerats från kromfäljen vilken kromades om. Sedan svetsadesde ihop igen. Mina fäjar jag har på bilen har original center men nya kromfäljar.Ganska stor skillnad faktiskt. Det roliga är att den ena original har jag ägt tidigare men byttebort för andra 65 delar med en kille i Arkansas. Nu var den tillbaka i Texas. Jag köpte denpå en cruise night ca 15 år sedan. Den hade varit reservhjul och aldrig monterats på bilen.Syns på bulthålen. Blir reserv i 5S275.Knäpp eller hur?Mvh Bosse Citera
bulan March 27, 2010 Report March 27, 2010 Hej! Hoppas att det är okey med en följdfråga i eran tråd. Är höljet till dessa Alternators gjorda i alu eller stål? Jag har precis lackat mitt hölje i en färg från Eastwood som liknar alu med kan inte riktigt komma överens med utseendet. Skulle jag kanske valt "stålfärgen" istället? Mvh. Mats Citera
johnkevin March 27, 2010 Report March 27, 2010 Ska man köra originalstuket ska det inte vara någon färg på generatorn. Jag brukar använda Essex fälgrengörning med fosforsyra. Tar bort oxiden i aluminiumhusen och ytan blir kanon om medlet får verka en stund. Alternativet är att blästra halvorna men då måste du demontera generatorn. Citera
Recommended Posts