Jump to content

Recommended Posts

Hallå!

Har totalrenoverat min motor och ska nu montera tillbaks vipporna! Jag har ny kamaxel och nya lyftare (hydraler). Har kört upp oljetrycket med en skruvdragare så lyftarna ska vara fyllda.

Hur ska grundinställningen vara? En del säger: dra ner muttern så att spelet precis försvinner, dra sedan 1/2 - 3/4 varv till! Låter detta vettigt?

Eller har någon något mer exakt hur man gör?

Mvh

Ni kan båda ha rett, det skiljer lite på årsmodellene! Dom førsta modellerna av 302 har samma typ vipparmar som 289 og skal inte skruvas i botten, men har du pressade vipparmar typ -ca75 årsmodell og uppåt, festade med en bult, ja då skal dom skruvas i botten.... :)

Ni kan båda ha rett, det skiljer lite på årsmodellene! Dom førsta modellerna av 302 har samma typ vipparmar som 289 og skal inte skruvas i botten, men har du pressade vipparmar typ -ca75 årsmodell og uppåt, festade med en bult, ja då skal dom skruvas i botten.... :)

Mina toppar som är från -70 där skall de dras till botten

Men alltså, dra i botten? Förr eller senare kommer jag ju att dra så ventilen öppnar!! Är ju som ingenting vippan "vilar mot"

Kolla mina bilder:

DSC01270.jpg

DSC01272.jpg

Jag satt en indikatorklocka på ventilen, och om något varv eller två på muttern har jag "bottnat" lyftarens spel så att säga, och då börjar ju ventilen öppna!

Det behövs ingen olja i tryckarna. När man drar åt muttern på vippan rullar man samtidigt stötstången mellan fingrarna, när man känner ett litet motstånd ( faktum är att jag står och blundar när jag gör detta bara för att bara känna det lilla lilla motståndet..), nu har man kommit till den punkten då tryckaren och vippan precis har fått kontakt, därifrån tar man sedan ex. ½ varv till på muttern och preloaden är klar.

Anledningen till att ha preload är att kolven i lyftaren inte ska slå i stoppet i lyftaren varje gång ventilen stänger.

Är det 24 tpi på gängorna blir det drygt 0.8 mm preload på ½ varv.

Det behövs ingen olja i tryckarna. När man drar åt muttern på vippan rullar man samtidigt stötstången mellan fingrarna, när man känner ett litet motstånd ( faktum är att jag står och blundar när jag gör detta bara för att bara känna det lilla lilla motståndet..), nu har man kommit till den punkten då tryckaren och vippan precis har fått kontakt, därifrån tar man sedan ex. ½ varv till på muttern och preloaden är klar.

Anledningen till att ha preload är att kolven i lyftaren inte ska slå i stoppet i lyftaren varje gång ventilen stänger.

Är det 24 tpi på gängorna blir det drygt 0.8 mm preload på ½ varv.

Det där var en bra beskrivning! Tack! Tolkar jag rätt om jag säger att det blir typ samma som att när "ventilspelet precis försvinner" så dra jag tex 1/2 varv till?

Mvh

Det behövs ingen olja i tryckarna. När man drar åt muttern på vippan rullar man samtidigt stötstången mellan fingrarna, när man känner ett litet motstånd ( faktum är att jag står och blundar när jag gör detta bara för att bara känna det lilla lilla motståndet..), nu har man kommit till den punkten då tryckaren och vippan precis har fått kontakt, därifrån tar man sedan ex. ½ varv till på muttern och preloaden är klar.

Anledningen till att ha preload är att kolven i lyftaren inte ska slå i stoppet i lyftaren varje gång ventilen stänger.

Är det 24 tpi på gängorna blir det drygt 0.8 mm preload på ½ varv.

Det där var en bra beskrivning! Tack! Tolkar jag rätt om jag säger att det blir typ samma som att när "ventilspelet precis försvinner" så dra jag tex 1/2 varv till?

Mvh

Ja

De motorer där man drar ventiljusteringen i botten har pinnbultar med "positive stop", alltså större diameter nedtill som vipparmskulan bottnar mot. Jag hittade en dålig bild på detta på internet.

p40927_image_large.jpg[/attachment:1gj7ki1j]

Tidigare motorer (upp till och med 1968, tror jag??) har raka pinnbultar med samma diameter både på den cylindriska och den gängade delen.

Sedan förekommer det väl att man på nyare motorer vid montering av trimkam byter ut pinnbultarna till rak modell för att få justerbarhet.

Vad är det för fabrikat och vilken kam har du monterat?

Positive Stop Stud

This type stud was used on 1969-76 302 and 351W engines, as well as 1968-72 429 engines with hydraulic cams. They do not allow for lifter adjustment and work only with smaller cams when the dimensions of the engine (block, head deck height, etc.) remain close to stock. They also don’t work on solid lifter cams.

Du kan ju läsa här om vilken preload comp rekomenderar.

http://www.compcams.com/technical/FAQ/FAQLifters2.asp

Det tycks som att jag har sk "Positive Stop Studs" men muttrarna är utbytta mot några andra, har sett att bla Hansen Racing säljer dom! Drar man dom i botten så öpnnar ventilen flera mm. Vart lite klurigare än jag tänkt :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...