Jump to content

Missljud från turbinen /växellådan (FMX)


Recommended Posts

Hej alla!

Jag har satt ihop min nyrenoverade motor tillsammans med en FMX låda med tillhörande turbin jag bytt till mig!

Jag har inte hunnit provköra då det är 1 meter snö ute, men glider fram och tillbaks på garagegolvet.

Då och då kommer och går ett ljud som hörs komma från sprängkåpan, misstänker från turbinen. Lite svårt att beskriva ljudet, men tänk er att ni ser Bingo-Lotto och Loket snyrrar på lyckohjulet! Som det brukar rassla när flerpen går mot piggarna :) Så låter det ungefär!

Någon som har någon teori om vad det kan vara, det kanske tillochmed är normalt! Har ingen aning om skicket på varesig lådan eller turbinen, men han som jag köpte av intygade dess funktion!

Hoppas någon har något svar :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det är inte normalt. Det ska vara helt tyst.

Det finns säkert en rad olika orsaker och några saker jag varit med om som liknar detta är följande.

1) Startmotorn drar inte tillbaka drevet 100% och nuddar kransen...Ett mer skriiikande ljud.

2) Fel muttrar till turbinen. Dom nuddar inspektionsluckan/blockplatta vid gaspådrag.

3) Turbinvingar som släppt inuti turbin...Brukar rassla rejält!

4) Turbinen fel monterad. Har den inte greppat lådans oljepump så är den nu mosad. (lådan borde sluta funka ganska snabbt)..... Du monterade väll turbinen ordentligt mot FMX lådan innan montage på motor?

Ljudet kan ju komma från en annan plats så bäst är att köra upp bilen på en lyft och be någon lyssna underifrån.

Ljud och vibbrationer kan vara svårt att hitta orsak till. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det är inte normalt. Det ska vara helt tyst.

Det finns säkert en rad olika orsaker och några saker jag varit med om som liknar detta är följande.

1) Startmotorn drar inte tillbaka drevet 100% och nuddar kransen...Ett mer skriiikande ljud.

2) Fel muttrar till turbinen. Dom nuddar inspektionsluckan/blockplatta vid gaspådrag.

3) Turbinvingar som släppt inuti turbin...Brukar rassla rejält!

4) Turbinen fel monterad. Har den inte greppat lådans oljepump så är den nu mosad. (lådan borde sluta funka ganska snabbt)..... Du monterade väll turbinen ordentligt mot FMX lådan innan montage på motor?

Ljudet kan ju komma från en annan plats så bäst är att köra upp bilen på en lyft och be någon lyssna underifrån.

Ljud och vibbrationer kan vara svårt att hitta orsak till. :cry:

1.Startmotorn drar tillbaks drevet som den ska tror jag, ljudet påminner dessutom inte riktigt om det. Ljudet kommer och går lite dessutom.

2. Rätt eller fel muttrar vet jag inte, men jag tänkte på det när jag skruvade fast turbinen, och dom går fritt.

3. Turbinvingar som är lösa, eller skadade, tja, visst kan det vara det! Men skulle ljudet komma och gå som då?

4. Jag hade läst om vad som händer om man monterar fel och inte ser till att den greppad oljepumpen, så jag är helt säker att jag fått ihop det rätt..

Fler tips och förslag? :)

Link to comment
Share on other sites

Du säger "kommer och går" ?

Menar du då att det är vid olika varvtal?

Eller om du håller ett konstant varvtal så kommer ljudet slumpvist? :crazy:

Turbinen jobbar olika beroende på belastning eller ej.

Oljeflödet genom turbinen varierar därför.

Men det brukar vad jag märkt vara väldigt bestämda varvtal då man får ljud vid turbinfel.

Inte slumpvist.

Du behöver nog provköra lite mer för att lista ut var felet finns.

Kan ju vara nått mekaniskt fel inuti lådan också.

Tex med FMX som jag plockat med typ 100ggr vet jag att oljefilter beslaget kan blivit felmonterat och lossnat.

Det beslaget består antingen av en ståltråd alternativt ett plåtbeslag.

En vild chansning är att det hoppat av sin position och nu nuddar en roterande trumma i lådan. :wtf:

Har du inte rengjort filtret så kanske du bör göra det och kolla upp detta.

Samtidigt spänna banden och få lite ny olja om du inte bytt?

Vild gissning som sagt :!:

Link to comment
Share on other sites

Tack för att du tar dig tid att svara!

Det kommer och går som sagt, ibland på tomgång kan man höra det, ibland när man varvat lite och släpper ner den.

Jag har bytt filter och olja i lådan före jag monterade, så jag tror inte att filterspännet har lossnat. Finns det någon guide eller liknande hur man "spänner banden" och var riktigt innebär det?

Men absolut, jag bör provköra för att kunna felsöka vidare!

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu när det inte längre är snö har jag hunnit provköra en del! Jag kan konstatera följande! Det är två olika ljud som låter.

1.) Det låter från turbinen, ett lätt rasslande. Kommer och går lite. Även om jag stänger av

motorn fortsätter det en stund, som att något fortsätter snurra i turbinen.

2.)Lådan rasslar ibland också I regel i läge PARK eller NEUTRAL. Kan komma och gå det också, ibland om man bara för växelväljaren genom växlarna så kan det rassla till också. Låter ungefär som på en manuell låda när du inte lagt i växeln ordentligt! Låter som sagt inte alltid.

Jag har kört bilen någon mil och funktionen på lådan verkar vara okej, förutom ljuden då. Innan jag monterade lådan bytte jag oljefilter. Självklart ny olja också!

Någon som har någon bra teori?

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag har inte följt det hela så noga, men en sak har jag lärt mig. Vad en säljare säger om en begagnad del och vad som är sanning brukar inte alltid stämma överens. :silent:

Jag har inget riktigt patentsvar, men av oljudet att dömma så finns det 2 saker du kan göra.

1 Demontera lådan o gå till botten med var problemet ligger. :problem:

2 Kör till det rasar,, :lol:

PerB vet vad han pratar om, lyd hans råd :thumbup:

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

PerB vet vad han pratar om, lyd hans råd :thumbup:

Japp, hans råd är säkert väl värda att lyda, då jag nu har lite mer kött på benen efter en provkörning tänkte jag att han eller någon annan för den delen har fler ideér, eller kanske lättare att komma på något :)

Link to comment
Share on other sites

:crazy: Inte alltid mina gissningar är rätt heller.

Sånt här med ljud och rasslande är verkligen hatobjekt då det är så svårt att identifiera. :cry:

Låter iallfall inte bra alls!

Konstigt också att det fortsätter efter du slagit av motorn!

Turbinen stannar ju omedelbart när motorn stannar så om något skulle rassla i turbinen så är det lösa delar som fortsätter röra sig med oljan som forfarande rör sig en kort stund.

Som "Tommyax" skrev så är det nog bara demontera och leta upp felet :!:

En annan tanke är att startmotor drevet inte trycks tillbaka av returfjädern i startmotorn.

Är returfjädern av så kan startmotordrevet glida emot startkransen.

Ljudet skulle iochförsig inte rassla utan mer låta som "rrrrrrriiiing" :lol:

Annars är ju turbinen alla lådors svaghet.

Plockar du ut turbinen finns inte mycket att testa än 2 saker.

1) stoppa in drivaxel i turbinen och kolla att turbinen roterar utan ljud eller motstånd

2) skaka på turbinen.....Det ska då bara "KLONKA" och inget annat...hör du "rassel" så skicka den i återvinning!

På youtube finns en riktigt bra "undervisning" om hur en turbin fungerar och ser ut....se denna

[youtube:1esyw5no]http://www.youtube.com/watch?v=Kfksv9jFE4w&feature=fvw[/youtube:1esyw5no]

Som sagt ljudet kan ju vara nått annat också!

Funkar verkligen lådan klockrent?

Bromsa hårt och ge full gas så den belastas fullt!!!

Kan du då hålla emot eller känns det väldigt lätt att hålla bilen still?? Ljud??

Gör även en "dragrace" start och gå igenom alla växlar.

Lådan ska då växla hårt och bestämt utan att tveka!

Om du är rädd att det ska gå sönder så ska du inte köra alls utan det måste gås igenom....Kan inte hänta så mycket annat än att turbinen rasar men den är ändå en slitdel.....Resten av lådan håller förutom lameller och band som också bara är att byta ut

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack för svaret!

Jag är inte direkt rädd för att det ska rasa, ser det snarast som ett skönhetsfel just nu, omän ett riktigt irriterande ett!

En turbin skulle säkert inte behöva kosta en förmögenhet, så att byta den är ju inte hela världen.

Men ljudet som kommer från lådan då? Vad kan rassla i en FMX? Och då BARA på Neutral och Park? Är inte alltid något låter, men rätt ofta kommer det.. Byter jag då till någon annan växel förutom ovan nämda försvinner det direkt?

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

Finns inte mycket i FMX som skulle gå sönder faktiskt! 8)

Om något skulle gå sönder så vore det ytterst märkligt att den fungerar som det ska.

I Neutral/Park så är det dessutom ingenting som rör sig inuti lådan.

Olje pumpen rör sig förvisso och den kan faktiskt ganska lätt spricka i två delar på FMX....Skulle iochförsig låta om den då!

Men om pumpen sprack skulle det låta konstant och dessutom jävligt mycket.....Tillslut rasar allt!

Däremot är det inte så konstigt att turbinen skulle väsnas i Neutral/Park

Då ligger det ju ingen belastning på turbinen och eventuella lösa/slappa delar skulle isåfall märkas.

Under belasting så pressas allt på sin plats.

Bara en tanke! :think:

Link to comment
Share on other sites

Jag kan i stort sett ingenting om automatlådor, men snurrar inte alltid lådans ingående axel? Jag kan ju förstsås ha fel och om ingenting snurrar i lådan när man har i Park/Neutral, då verkar det ju ytterst konstigt om något skulle vara fel på lådan! Om "clipset" som håller lådans filter lossnat, då borde det väl alltid låta?

Jag kanske helt enkelt skulle försöka få tag på en garanterat frisk turbin och börja byta den och sen se! Jag försökte lyssna lite mer ikväll, det låter som att ljudet kommer mer från mitten av lådan än från turbinen, men samtidigt är det ju som ni säger oerhört svårt att 100% säga vart ljudet kommer ifrån, det fortplantar sig ju konstigt!

Vart hittar jag enklast en turbin som passar till fmxlådan? Köper man ny? vartifrån isf, och pris?

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jag har exakt samma ljud i min Cougar och oftast vid läge N eller P, men ibland oxå i D läge. FMX låda.

Köpte bilen i vintras, köparen berättade om missljudet och att det funnits där sen han köpte bilen för 8 år sedan. Han annvände bilen nästan dagligen och ljudet har inte förstärkts, lådan fungerar utmärkt.

Ett "surrande" en kort stund då och då. Ljudet går inte att relatera till något specifikt annvändande, utan kommer mer sporadiskt.

En annan fråga jag har är den vacum modelator som sitter på lådan, har läst här att man kan ställa den med en liten skruv. Finns där ngn kunnig här som vet åt vilket håll man skruvar den för att få lådan att hålla i växeln längre?

Jag bytte vacum-slangen till insuget (som bränts sönder av headersen) den håller nu i växel till ca 4400 rpm vid fullt gaspådrag. Jag skulle vilja ha den till 5500 rpm. Jag har inget kickdowns stag monterat ännu, då jag försöker få till ett länkage system uppe bakom förgasaren (någon som har en bild på hur detta ska se ut?).

Mvh Lemmy

Link to comment
Share on other sites

J

En annan fråga jag har är den vacum modelator som sitter på lådan, har läst här att man kan ställa den med en liten skruv. Finns där ngn kunnig här som vet åt vilket håll man skruvar den för att få lådan att hålla i växeln längre?

Skruvas inåt (högervarv) för ett högre motstånd = senare växling.

Link to comment
Share on other sites

J

En annan fråga jag har är den vacum modelator som sitter på lådan, har läst här att man kan ställa den med en liten skruv. Finns där ngn kunnig här som vet åt vilket håll man skruvar den för att få lådan att hålla i växeln längre?

Skruvas inåt (högervarv) för ett högre motstånd = senare växling.

Tackar o buga för den informationen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...