Jump to content

Musse - 66 Cab - direktimport


Envall

Recommended Posts

Hej

Får hem min bil under början av April och som hel novis har jag ingen koll alls - hjälp !

Shippingföretaget fixar med tull och moms, jag hämtar papperna från dom och sen ?

Hur får jag den försäkrad så att jag kan köra hem den - ringer jag mitt bolag eller finns det nån speciell klub för Mussar med tillhörande försökring ?

Fortfarande inte regad i Sverige - hur gör jag det ?

Tacksam för svar !

MvH

/Berndt

Link to comment
Share on other sites

Du får hämta bilen med släp eller bärgare då den ej får köras på våra vägar förrän den är regbes försäkrad osv.... :thumbdown::thumbdown:

Hej

Pratat med försäkringsbolaget - den kan trafikförsäkras och körat till och från Besiktning och verkstad utan regbesiktining - rätta mig om jag har fel ?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Vet ej om reglerna ändrats men när jag importerade min 67:a Shelby 1977 fick

gick en interimslicens som jag kunde köra bilen på en månad från tullen

i Göteborg till Stockholm samt till och från verkstad och bilprovning.

En rolig sak i tullen var att jag fick inte ta in någon bensin i hamnområdet (tanken i

bilen tom) men killarna där sålde bensin till överpris så man hade inget val.

Allt gick bra och bilen kom till Stockholm utan problem. Polaren körde min

66:a Mustang som var min vardagsbil från 1973 till 1978 då den såldes.

Lycka till,

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

:D Du får endast köra med fordonet i en vecka efter importen om den har en utländsk registrering och försäkring eller annars bara en gång till bilprovningen. Ska du köra mera måste du ansöka om tillfällig registrering samtidigt som du gör ursprungskontrollen. Då får du röda tillfälliga skyltar med samma reg.nr som du sedan kommer att få på dina vita skyltar.Det kostar 450 kr extra och gäller i 3 månader. Ursprungskontroll kostar 700. Försäkra bilen med tillfällig regisrering är inga problem. Du kan läsa mer om detta här under om du vill.

Mvh. Mats

CMC 2089

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... id-import/

Link to comment
Share on other sites

Jag hadde nog ordnat transport ändå för då vet man att man kommer hem iallafall.

annars så är det bara att ta en sådandär tillfällig reg med röda skyltar och hoppas på att bilen funkar ända hem :thumbup:

Trodde att de röda skyltarna bara gällde för nyare bilar....

Link to comment
Share on other sites

När jag kollade allt detta vid min import för 1,5 år sedan gällde följande.

Oregistrerad och oförsäkrad fick jag inte köra bilen alls. Inte till verkstan inte till besiktningen, inte alls.

Vill man köra måste man ansöka om en tillfällig registrering så som redan nämnts.

Det kan ta (tar) ett par veckor att få igenom ursprungskontrollen och tillfällig reg. Du måste även ha en försäkring till din tillfälliga registrering har jag bestämt för mig. Jag har för mig att det rådde en del missförstånd om detta och att det korrekta var att man måste ha bägge, kolla både med transportstyrelsen och försäkringsbolaget.

Jag tog hem bilen på en kärra, och det rekommenderar jag. Man vill ju inte vänta ett par veckor med att hämta den (det blir nog dyrt med terminalhyra) och det finns många risker med att köra hem, inte bara att man smäller utan även att bilen stannar eller nåt.

Till besiktningen har jag bara ett par kilometer, å då hade jag ju kollat att bilen var tip-top... :-)

Link to comment
Share on other sites

Tänk på om du kör den på ett bilsläp och det hander något som du är orsak till så får du noll i ersättning för Mussen om du inte har tecknat vagnskadeförsäkring!

Ja men vilket försäkringsbolg kan du teckna en vagnskadeförsäkring hos på en bil som inte är reggad i sverige?

Att lasta upp den på ett släp och dra hem den är enligt mig det bästa och säkraste man kan göra.

Köra den är lite grisen i säcken då man aldrig kan vara säker på att bromsar / motor / låda är 100%

okej oavsett vad säljaren sagt.

När du sedan har svenska regplåtar kan man teckna en tillfällig trafikförsäkring för transport till

besiktning etc. Men vad och hur den gäller skall man kolla med sitt bolag för de är ofta MYCKET

försiktiga när det gäller försäkringar av importerade och oreggade bilar då det tyvärr allt för ofta

"råkar hända" saker med dem på grund av olika saker.

Någon tillfällig registrering etc hade jag inget med att göra när jag tog hem min, fixade ett "bevis om besiktningstid"

och kunde sedan trafikförsäkra och köra bilen till bes. (Verkade funka för mig och om inte annat hade jag fan kört ändå :roll: )

Sedan är det bara att boka tid för regbesiktning, de tillhandahåller även informationen om vad de vill

ha med för papper och hur man löser det med vägning etc.

Bit av kaka alltså. Lycka till. :--

Link to comment
Share on other sites

Om man tar bilen på kärra och den inte täcks av dragbilens försäkring kan man kanske sakförsäkra den.

Tillfällig registrering och försäkring ansöker man om i samband med ursprungskontrollen, regplåtar får man inte förrän efter regbesiktningen.

Den tillfälliga försäkringen är enbart trafik om jag minns rätt, inga problem att ta en sådan, bara att ringa försäkringsbolaget.

Hejhej

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Om man tar bilen på kärra och den inte täcks av dragbilens försäkring kan man kanske sakförsäkra den.

Tillfällig registrering och försäkring ansöker man om i samband med ursprungskontrollen, regplåtar får man inte förrän efter regbesiktningen.

Den tillfälliga försäkringen är enbart trafik om jag minns rätt, inga problem att ta en sådan, bara att ringa försäkringsbolaget.

Hejhej

Thomas

Är detta med "ursprunskontroll" något nytt? När jag hämtade min mustang i hamnen hade fraktfirman fixat div saker, var det något de ordnade då?

Tyckte inte man behövde fixa med så mycket alls, har för mig jag fick nummerplåtarna långt före regbes med. Är regler ändrade kanske?

Link to comment
Share on other sites

:D Ja mycket är ganska nytt. Allt om importen finns här under. Eftersom du får hjälp med att betala tull och moms ska du nu ordna försäkring och ursprungskontroll. Följ bara punkterna

från Transportstyrelsen. Var däremot MYCKET noga med att du får ALLA papper från de som hjälper dig med förtullningen eftersom du måste ha bl.a det amerikanska reg. beviset (Title)

i original samt kvitto på inköp av bil mm. mm. Den tillfälliga registreringen (röda skyltar) rekommenderas eftersom allt blir lättare och säkrare. Har man köpt sin ögonsten kan 450kr för 3 mån. ända vara en god investering.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... till-slut/

:D Mvh Mats :D

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Allt sånt här skit är för att ge jobb i den ofantliga sektorn.

Inte undra på att man nästan är anarkist dvs en som vill ha väldigt liten

förvaltning med få byråkrater och politiker som skor sig på andra.

Deras argument att de gör allt detta för vårt bästa är den största

lögnen av alla. Vi klarade oss utmärkt innan de fanns.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Dessutom ändrade tullverket reglerna för import av gamla fordon den 13 november 2009, för att Sverige skulle uppfylla EU-regler. Tidigare var bilar äldre än 30 år tullfria, och man fick betala 12% moms. Enligt de nya reglerna är det 10% tull och 25% moms precis som för nyare fordon.

Här finns mer info: http://mhrf.se/index.php?show=news&id=105

Undantagen som nämns ovan för att man ska kunna få den reducerade momsen på 12% har tydligen så hårda krav att det i princip är omöjligt att uppfylla dom med en vanlig samlarbil, har jag förstått. "Vara förhållandevis sällsynt (raritet)" går inte att hävda gäller för en Mustang, som tillverkades i hundratusentals exemplar varje år.

Vi får hoppas att MHRF lyckas övertala Tullverket att ändra sina direktiv.

Link to comment
Share on other sites

Ja EU är en trist saga.

Dock anser jag personligen att en Mustang uppfyller alla kraven

"

De krav som ska uppfyllas är att fordonet ska vara i 1) originalutförande, 2) mer än 30 år gammalt, och 3) av en modell eller typ som inte längre är i produktion.

Fordonet ska även åskådliggöra ett steg i utvecklingen av mänskliga landvinningar eller ett skede i denna utveckling, gör det inte omfattas det inte av tullfrihet.

Fordonet ska även ha särskilda kännetecken som krävs för att ingå i en samling, det vill säga

a) vara förhållandevis sällsynt (raritet), B) normalt inte användas för sitt ursprungliga ändamål

c) vara föremål för speciell handel utanför den vanliga handeln med liknande bruksföremål

d) vara av större värde.

"

Just för tiden antalet sålda bilar visar vilken landvinning det var. Många samlar mustang, så kravet är ju bevisligen uppfyllt. Normalt är att ha entusiastförsäkring vilket inte tillåter normal användning. Bilarna handlas inte i de vanliga bilaffärerna och tiotusentalskronor och mer är utan tvekan ett "större värde"

Så i min mening är det ingen skillnad mot innan rent praktiskt :-)

Fast å andra sidan skulle det väl betyda att värdet på min bil går upp, så de e hugget som stucket ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...