Jump to content

Stötdämpare.


ht67 cmc 1502

Recommended Posts

Appropå dämpare... Finns det någonstans här i Sverige man kan köpa lite hårdare dämpare i samband med kanske nyare krängningshämmare och fjäderbensstag? Vore kul om man kunde styva upp bilen lite så slipper man krypa i kurvorna =).

Fast det gör ju inget, blir man omkörd i en liten kurva finns det ju alltid kraft nog att ta tillbaka platsen på nästa raka :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Ja, hade jag mer pengar skulle jag köpa nya dämpare direkt men nu vill jag bara klara besiktningen...annars blir det kanske inget åka den här sommaren heller.:?

Har under de sista 3 månaderna lagt ut mer pengar på motor och växellåda än vad hela bilen kostade! :shock:

Hinkas:

Det finns fina dämpare lite överallt, bla. hos Hansen Racing. Helst skulle man ha ett par ställbara Koni eller liknande så kan man justera dämparna efter eget behov.

Link to comment
Share on other sites

ht67, du får gärna följa upp den här tråden om du kommer fram till något. Mina dämpare är egentligen inte slut utan jag har samma problem som du med spruckna bussningar.

Vad kostar dämpare här hemma, någon som vet?

Jag gav $105 för ett sett om fyra KYB Gas Adjust-dämpare. Sen tillkommer såklart frakt, tull och moms. Ska bli intressant att se var det landar i pris när man väl fått hem grejerna.

Link to comment
Share on other sites

Ett billigare alternativ finns i Gabriel gasdämpare (dock inte justerbara). Om man prutar lite på kraven, så är det bara att tuta o. köra med dem. Inte är de Koni, men funkar bra på min 65'a i gatbruk.

Man kan inte lösa dålig geometri och andra problem i egenskaperna med bara ett dämparbyte.

Se till att alla bussningar och leder är i gott skick också. Kolla att alla leder, bussningar, armar m.m. rörs fritt och lätt, välj så mjuka fjädrar som möjligt för ändamålet (ger bästa grepp) och välj sedan en dämpare med önskade egenskaper.

Se också till att bilen går och står rakt på rakt underlag. Viktfördelningen är svår att ändra på om det skall vara originallook, så det är till att få ut det mesta av vad som står till buds.

Link to comment
Share on other sites

Vad ligger ett par Gabriel dämpare på i pris per par?

I övrigt håller jag med dig helt och hållet. Det är inte bara dämparna det hänger på för att förbättra och ha en bra väghållning.

Men kunde jag få tag i bara bussningarna så skulle det räcka för stunden...

Link to comment
Share on other sites

Jag känner inte till priserna i Sverige, men Gabriel gasdämpare torde inte vara mycket dyrare än motsvarande modeller för risbrännare. Mussens konstruktion är mycket enkel, så det är omotiverat att ta ut astronomiska priser. Kanske nån annan känner till priserna bättre. Du kan också söka på skroten efter gummibussningar. Titta på äldre VW, äldre Opel och Volvo samt andra bilars bakdämpare. För frambussningar måste du titta på bakhjulsdrivna bilar utan "MacPäärssonupphängning"

Mät bussningarna för inre o. yttre mått. Kolla framdämparna med Opel Record / Commodore modell C. Jag minns inte hur det ser ut, så det är långsökt. Kolla ochkså gaaamla Volvo framtill

Detta är att göra sakerna mer invecklade, man kommer nog lättast undan om man köper nya dämpare.

Ett alternativ är att svarva upp nya, men det blir knappast billigare.

Link to comment
Share on other sites

Om det är samma dämpare på en 142á kunde du beställt de hos biltema istället 149kr st :lol: tror nog att du har fått ett mycket bra pris på dina gas dämpare 369:-st är inte dyrt för en gasdämpare med kvalité

Eller så menar du att de var för billiga:--- 8)8)8)

Har beställt gasframdämpare hos Hansen Racing. Höll på att falla på rygg

när jag hörde priset. Hela 369 kr/st. :)

Fasen jag trodde volvo 142 hade billiga slitdelar.

Link to comment
Share on other sites

Om det är samma dämpare på en 142á kunde du beställt de hos biltema istället 149kr st

Grabbar! Köp INGET hos Biltema. INGET. Det är bortkastade pengar.

Bättre att lägga dom slantarna på riktiga grejer istället.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Är det så att 142 och Mussedämaparnas gummin är lika? Jag vill inte ta ansvar för vilseledande information i mitt tidigare inlägg. I hotroddingens ungdom blev det testat med olika lösningar, men man glömmer så lätt.

Håller med om Biltemas "kvalite"

Link to comment
Share on other sites

Det är ett h-vete att få in nya bussningar. Hade specialverktyg som jag lånade av en bilfirma.

Det slutade med svordomar, jack i handen, och att jag helt enkelt rinde den gode Sven Ullman och beställde nya.

Detta gällde en 1966 HT.

Så, förvisso vill man spara pengar, men så dyrt var det inte. Betalade runt 800 spänn för 2 nya standard dämpare.

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
...Har beställt gasframdämpare hos Hansen Racing...

Ni som beställt Gabriel gasdämpare från Hansen Racing. Vilken modell köpte ni? Det finns tre olika.

  • - Red Ryder Heavy Duty
    - Gas Ryder
    - Classic

Jag behöver något för gatbruk, ej racing.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...