Jump to content

Motorfäste till -67 ht


AndreasL.

Recommended Posts

Tjena

Har råkat på ett problem som jag inte kommer till rätta med, kanske någon här har haft samma problem?

Skulle byta "motorkudde" på vänster sida.

Lossade på kudden och pallade sedan upp motorn under, strax bredvid oljetråget, plockade bort "kudden" allt väl så länge...

Hade en ny kudde som skulle passa, men inte gjorde den de.

Ok, beställde en ny från en annan leverantör i tron att de skulle bli rätt, en original kudde från en skrotad Mustang -67:a, likadan som sitter på höger sida, men den passade inte heller.

Alltså, kuddarna är olika på vänster resp. höger på min bil.

Ringde runt o kollade med olika leverantörer och de kom fram till att det skulle vara en annan kudde än de jag hade.

Beställde en sån, nån gång måste de ju bli rätt...:)

Fick "nya" kudden. Såg precis likadan med samma art. nummer o allt med den som suttit där! Kanon tänkte jag, äntligen rätt! Hör och häpnad, den passade inte heller!!! Hur jag än bar mig åt.

Nu till min fråga - Finns det olika motorfästen, alltså de som sitter bultat i chassit? Motorn är en 289 cui och mig veterligen har ingen annan motor suttit i ,typ big block el. så.

De här e nåt som är sjukt här, jag fattar inte hur de någon gång lyckats få dit kuddarna över huvudtaget, när jag har en precis likadan o den ändå inte passar.

Nån som hört nåt liknande? Vore tacksam för svar i såfall.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Hej vad jag kan se i katalog så ska det vara samma motorkudde h+v

66-70 förutom cab 68-69.... :arrow:

är kudden helt fel :?:

:!: hade problem själv i min -67 fick använda koben o bända o ha mig innan jag fick på de plats.. :wink:

:idea: ta med dig det gamla när du beställer :- eller skicka med det så att du får ett likadant:-)

8)8)8)8)8)8)8)8)8)8)8)8)8)8)8)

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket fel är det? Är det totalfel, eller är det lite justeringar vi pratar om?

Det är ju likadana motorkuddar till 289, 302, 302 Boss, 351 W och 351C ända fram till -73. Årgång -64 1/5 och -65 har en annan variant.

BB har också andra fästen. Det skullle vara om din bil är konverterad på något sätt, med andra fästen

Link to comment
Share on other sites

FINNS TVÅ OLIKA MOTOR KUDDAR TILL MUSTANG 67 / 68 MED 289.

DEN ENA SORTEN HETER DOZZ-6038-B. DEN ANDRA DOOZ-6038-G.

KAN BERO PÅ OM DET ÄR TIDIG ELLER SEN 67. DOM HAR OLIKA KAROSSFÄSTEN DOZZ-6028-D ELLER DOZZ-6028-C. FINNS YTTERLIGARE EN SORT OM DET ÄR EN CONVERTIBLE C8ZZ-6028-B.

SKA INTE SPÄNNA I KUDDARNA OM DU FÅR TAG I RÄTT KUDDE.

Link to comment
Share on other sites

Får väl påstå att det är ganska mycket fel. Sista kudden jag fick var en precis samma som den som satt i bilen, samma stämplade nummer o allt.

För så dålig kan väl ändå inte passformen vara att de inte passar?

De e ju lite svårt och förklara så här över nätet, men för de som vet hur det ser ut, så är det så att skruvar jag dit bultarna i motorblocket, när jag sen sänker ned motorn så stämmer inte kudden mot fästet på chassit, den kommer ned snett på fästet.

Sätter man fast kudden i fästet på chassit (med den genomgående bulten) så går det inte heller. "Öronen" på kudden som ska fästas i blocket pekar rakt upp istället för snett inmot motorn.

Har testat med spett o kofot, så det måste ju nästan va fel kudde till fästet jag har...

Sen verkar tillbehörs firmorna vara lite oense om vilken kudde som ska vara rätt med. Jag provade en original med art. nr. 6038-E, men som THOMAS säger kan det vara 6038-B el. 6038-G

På höger sida sitter en 6038-E på bilen.

Dette är väl som sagt kanske lite svårlöst över nätet, men finns det fler förslag är de varmt välkomna! :D

Link to comment
Share on other sites

När du försöker sätta dit fästet så ha alla bultar lösa så att du kan vrida o bända även på högersida:-

går det inte då så, ja vad ska man säga,

jag hade ett helvete innan jag fick dit mina iallafal.

Får väl påstå att det är ganska mycket fel. Sista kudden jag fick var en precis samma som den som satt i bilen, samma stämplade nummer o allt.

För så dålig kan väl ändå inte passformen vara att de inte passar?

De e ju lite svårt och förklara så här över nätet, men för de som vet hur det ser ut, så är det så att skruvar jag dit bultarna i motorblocket, när jag sen sänker ned motorn så stämmer inte kudden mot fästet på chassit, den kommer ned snett på fästet.

Sätter man fast kudden i fästet på chassit (med den genomgående bulten) så går det inte heller. "Öronen" på kudden som ska fästas i blocket pekar rakt upp istället för snett inmot motorn.

Har testat med spett o kofot, så det måste ju nästan va fel kudde till fästet jag har...

Sen verkar tillbehörs firmorna vara lite oense om vilken kudde som ska vara rätt med. Jag provade en original med art. nr. 6038-E, men som THOMAS säger kan det vara 6038-B el. 6038-G

På höger sida sitter en 6038-E på bilen.

Dette är väl som sagt kanske lite svårlöst över nätet, men finns det fler förslag är de varmt välkomna! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 14 years later...

Hur löste det sig nu då?
Står och ska hinka i ett 302 block i en HT -67 och får absolut inte ihop det....  :-(
Är det olika fästen höger och vänster? 
Varför blir vinkel på anliggningsytan karossfäste helt galet? 
Testat två olika fästen inget passar....

Link to comment
Share on other sites

1967 har unika motorfästen och motorkuddar. För att få de att passa så får man ta motorfästen från 68-och dom kuddar som finns att köpa nu eller borra nya hål så vinkeln ändras på fästena.67ans kuddar tillverkas inte längre.Don Rush visar lite reprodelar bla.motorkuddar.

 

MotorMount-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...