Jump to content

Recommended Posts

Blir smått upprörd här ute på gården.

Får INTE loss torkararmarna till vindrutetorkarna (långa ord)

på min -67a. Ser en liten "pigg" men oavsett vilket håll jag

petar den lossar inte armen! Hur gör man? :think:

Det gäller att lyfta riktigt jämt. Annars nyper det liksom. Infästningen är ju även fjädrad för att få rätt sveptryck mot rutan. Så använd något hårt att lyfta utsidan med (naglarna brukar inte räcka till) Lycka till !

Jo, den har med saken att göra. Jag minns inte riktigt, om man ska trycka den uppåt eller neråt. Det är ett litet plåtbleck som låser mot en kant där inne.

Här är ett litet tips. Använd ena skänkeln på en polygrip och peta in den "lagom" långt under torkararmen, så att du bara lyfter torkararmen och inte axelns splinesade del. Lägg en trasa som skydd för lacken. Oftast kommer torkararmen bort väldigt lätt då.

Här är ett litet tips. Använd ena skänkeln på en polygrip och peta in den "lagom" långt under torkararmen, så att du bara lyfter torkararmen och inte axelns splinesade del. Lägg en trasa som skydd för lacken. Oftast kommer torkararmen bort väldigt lätt då.

Tack!

Skall ge mig på det när det slutat regna... :eh:

Förbereder en liten "make over"... :shh:

Jag kan aldrig låta bli att köpa "Bra-att-ha" verktyg. Den här är från NPD's katalog men jag har för mig att jag köpte min från Eastwood.

Jag kan aldrig låta bli att köpa "Bra-att-ha" verktyg. Den här är från NPD's katalog men jag har för mig att jag köpte min från Eastwood.

Haha jag är helt galen i verktyg kan aldrig låta bli att köpa fler en sån här Mååååååste man ju ha !!!!

/Terner

På min -71:a och -73:a lyfter man lite på torkararmarna och för in en 2-3mm borr genom ett hål alldeles vid leden. Då avlastas all fjäderspänning och man kan lätt bara dra av torkararmen.

Blev förvånad själv när jag märkte hur lätt det egentligen var.

• 2 years later...

Läste ovan detta om torkararm borttagning:

CITAT:

På min -71:a och -73:a lyfter man lite på torkararmarna och för in en 2-3mm borr genom ett hål alldeles vid leden. Då avlastas all fjäderspänning och man kan lätt bara dra av torkararmen.

Slut på citat.

Är det samma på en -66:a?

Mvh CS

John, tack för tipset!

Jag har en verkstadshandbok, men allt står ej beskrivet i detalj.

Tydligen skall man använda ett speciellt torkararmsverktyg för att få bort armen. Jag ser inte att alternativa lösningar för borttagande står att läsa om i verkstadshandboken, men det kanske det gör eller så har många här detta speciella verktyg.

Mvh CS