Jump to content

köpa ny tillverkad 289


Kigge88

Recommended Posts

Letat lite här på forumet men inte hittat något om detta.

Så tänkte fråga om någon har någon erfarenhet av att köpa en nytillverkad 289 från usa

hittade på en sida där man kunde beställa. Är detta bra pålitligt, riktiga grejer?

eller ska jag leta reda på en gammal 289 och renovera. Jag har letat som en dåre men jag hittar ingenting letar jag på fel ställe tro?

Här är iaf länken till den nytillverkade motor som jag hittat:

http://www.rebuilt-auto-engines.com/cgi ... 0009273.05

bra pris om inte annat

Link to comment
Share on other sites

Aha okej då är jag med. Fast det gör ju inte så mycket i och med att jag inte hittar någon 289 i Sverige så kanske jag skulle ta och beställa en sådan då. Låter ju inte helt fel.

Tack för svaret

Link to comment
Share on other sites

Du har alltså inte en 289 du kan renovera?

Tycker jag ser rätt ofta 289or till salu.

De här amerikanska "renoveringarna" är lite av ett lotteri kvalitetsmässigt så se dig om i sverige i första hand

$1550 som de ska ha för motorn du länkar till är ungefär vad en renovering skulle kosta här hemma.

(beror iof vad som behöver göras)

Det jag tycker saknas i det företagets skrytlista är en balansering av motorn.

Utan den så kan den gå riktigt dåligt eller så har man tur.

Good Luck!

Link to comment
Share on other sites

Varför inte satsa på att sätta in en lite modernare motor med insprutning och en vettig ekonomi. Har själv satsat på en 5,0 HO motor komplett med 5-växlad låda från en 90:ans Mustang. Det mesta för konvertering finns att köpa så det är mest skruva som gäller. Jag kan alltid bistå dig med råd då jag genomfört detta utan problem.

Så här ser min installation ut:

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar det hjälper mig väldigt mycket på traven så nu lutar det så klart mot en 289 här ifrån Sverige, har kanske en på gång nu.

Terner tack för det men det är så att det ska vara så nära orginal som möjligt så en motor med insprut ligger långt ner på listan :D

Står ju 289 på bilen så så får det allt bli

Link to comment
Share on other sites

Håller med en 302 och helst 5.0 är en bättre motor.

Egentligen är det någon utseendemässig skillnad emot 289an??

Det borde de original freaks här på forumet kunna beskriva!

289 är en bra motor driftmässigt men original är det lite väl trött att köra.

Visst helt okej om man bara vill glida runt men för samma pengar får man rätt mycket

mer effekt på 302/5.0

Men 289an är som sagt en bra och skön motor! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

En 5,0 HO från 90 som jag har har samma block som en 289/302 från 60-talet så det är bara att hiva ner den passar på gamla motorfästena. Dock får du byta tråg och pickup till pumpen för att den ska passa mot balken fram. Sen har nya motorn oljestickan på vänster sida av motorn rätt långt bak. Då kan du korta en sticka och lagom nå indikation av övre oljenivån pga av att du hamnar i den övre delen av tråget.

Vill du vara riktigt seriös byter du bröstplattan bakom svängningsdämparen så får du plats för oljestickan i originalplacering 60-tal.

Sen är det lite mek beroende på om du vill ha kilrem eller nya motorns remmar men det har jag beskrivit i andra trådar här på forumet.

Hur som helst en 5,0 från 90-93 är en kanonmotor med smidda kolvar och rullkam och har hur stor potential som helst.

Har kört min med gammalt offenhauserinug och 650 Holley innan jag satte på sprutet och den gick bara såååå fint. Efter att sprutet monterades så har den naturligtvis bätttre bottendrag och sundare förbrukning samt ett otroligt svar runt 2500 rpm.

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Hur som helst en 5,0 från 90-93 är en kanonmotor med smidda kolvar och rullkam och har hur stor potential som helst.

Ja, bygger själv på en '91 för tillfället, om den då blir färdig nångång....version 4.0 på G... :wtf:

Tänkte droppa den i '65:an, kamouflerad nära originalutseende, har inte kommit på hur man döljer alutoppar, dock :--:--:--

Link to comment
Share on other sites

kamouflerad nära originalutseende, har inte kommit på hur man döljer alutoppar, dock :--:--:--

är det verkligen så svårt? Målar du dem i Old Ford Blue så lurar du många.

Vet flera som använt det på värre saker, t.ex. Victor Jr. insug.. Självklart märker man om man kollar lite längre men de flesta som kikar snabbt har inte lagt märke till någonting annat än en fin originalmotor

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...