Kigge88 May 9, 2010 Report May 9, 2010 Letat lite här på forumet men inte hittat något om detta.Så tänkte fråga om någon har någon erfarenhet av att köpa en nytillverkad 289 från usahittade på en sida där man kunde beställa. Är detta bra pålitligt, riktiga grejer?eller ska jag leta reda på en gammal 289 och renovera. Jag har letat som en dåre men jag hittar ingenting letar jag på fel ställe tro?Här är iaf länken till den nytillverkade motor som jag hittat:http://www.rebuilt-auto-engines.com/cgi ... 0009273.05bra pris om inte annat Citera
Per Berglund May 9, 2010 Report May 9, 2010 Priset beror på att den inte är nytt!Hela motorn är 60-tal som är renoverat.Det enda som är nytt är kolvar,lager,kamaxel,drev och troligen mycket i topparna. Citera
Kigge88 May 9, 2010 Author Report May 9, 2010 Aha okej då är jag med. Fast det gör ju inte så mycket i och med att jag inte hittar någon 289 i Sverige så kanske jag skulle ta och beställa en sådan då. Låter ju inte helt fel.Tack för svaret Citera
Per Berglund May 10, 2010 Report May 10, 2010 Du har alltså inte en 289 du kan renovera?Tycker jag ser rätt ofta 289or till salu.De här amerikanska "renoveringarna" är lite av ett lotteri kvalitetsmässigt så se dig om i sverige i första hand$1550 som de ska ha för motorn du länkar till är ungefär vad en renovering skulle kosta här hemma.(beror iof vad som behöver göras)Det jag tycker saknas i det företagets skrytlista är en balansering av motorn.Utan den så kan den gå riktigt dåligt eller så har man tur.Good Luck! Citera
Tommyax May 10, 2010 Report May 10, 2010 Om du vill göra det själv: http://www.blocket.se/varmland/V8_289_3 ... ?ca=21&w=3Om du vill att nån gör det åt dig: http://www.blocket.se/varmland/Ford_o_p ... ?ca=21&w=3/Tommy. Citera
Per Berglund May 10, 2010 Report May 10, 2010 Sedär! Ja renovering för 25.000 tangerar inköpet från USA.Engine Kit Racing gör vad jag fått erfara mycket bra arbeten Citera
Terner May 10, 2010 Report May 10, 2010 Varför inte satsa på att sätta in en lite modernare motor med insprutning och en vettig ekonomi. Har själv satsat på en 5,0 HO motor komplett med 5-växlad låda från en 90:ans Mustang. Det mesta för konvertering finns att köpa så det är mest skruva som gäller. Jag kan alltid bistå dig med råd då jag genomfört detta utan problem.Så här ser min installation ut:/Terner Citera
Terner May 10, 2010 Report May 10, 2010 Har dessutom inskrivet i regbeviset att jag har insprutningsmotor från 1990 i bilen. Citera
Kigge88 May 10, 2010 Author Report May 10, 2010 Tack för alla svar det hjälper mig väldigt mycket på traven så nu lutar det så klart mot en 289 här ifrån Sverige, har kanske en på gång nu.Terner tack för det men det är så att det ska vara så nära orginal som möjligt så en motor med insprut ligger långt ner på listan Står ju 289 på bilen så så får det allt bli Citera
JanneJ May 10, 2010 Report May 10, 2010 Med lite varsam behandling kan en 289-302 bli mycket roligare och ändå se ut som original på utsidan Citera
Per Berglund May 10, 2010 Report May 10, 2010 Håller med en 302 och helst 5.0 är en bättre motor.Egentligen är det någon utseendemässig skillnad emot 289an??Det borde de original freaks här på forumet kunna beskriva! 289 är en bra motor driftmässigt men original är det lite väl trött att köra.Visst helt okej om man bara vill glida runt men för samma pengar får man rätt mycket mer effekt på 302/5.0Men 289an är som sagt en bra och skön motor! Citera
ThomasFB May 11, 2010 Report May 11, 2010 Japp, en 5 liters H.O är att föredra. Välj rätt årsmodell och du har en mycket bättre spis än en 289 nånsin. Skiljer väldigt lite utanpå och 200 -220 kW "is a piece of cake". Citera
JanneJ May 11, 2010 Report May 11, 2010 Kigge88:Kolla hos Jern på Ringön i Göteborg, han tar hem kompletta motorpaket från skrotade bilar i USA, finns en del på hyllan där.. Citera
Terner May 11, 2010 Report May 11, 2010 En 5,0 HO från 90 som jag har har samma block som en 289/302 från 60-talet så det är bara att hiva ner den passar på gamla motorfästena. Dock får du byta tråg och pickup till pumpen för att den ska passa mot balken fram. Sen har nya motorn oljestickan på vänster sida av motorn rätt långt bak. Då kan du korta en sticka och lagom nå indikation av övre oljenivån pga av att du hamnar i den övre delen av tråget.Vill du vara riktigt seriös byter du bröstplattan bakom svängningsdämparen så får du plats för oljestickan i originalplacering 60-tal.Sen är det lite mek beroende på om du vill ha kilrem eller nya motorns remmar men det har jag beskrivit i andra trådar här på forumet.Hur som helst en 5,0 från 90-93 är en kanonmotor med smidda kolvar och rullkam och har hur stor potential som helst.Har kört min med gammalt offenhauserinug och 650 Holley innan jag satte på sprutet och den gick bara såååå fint. Efter att sprutet monterades så har den naturligtvis bätttre bottendrag och sundare förbrukning samt ett otroligt svar runt 2500 rpm./Terner Citera
ThomasFB May 11, 2010 Report May 11, 2010 Hur som helst en 5,0 från 90-93 är en kanonmotor med smidda kolvar och rullkam och har hur stor potential som helst.Ja, bygger själv på en '91 för tillfället, om den då blir färdig nångång....version 4.0 på G... Tänkte droppa den i '65:an, kamouflerad nära originalutseende, har inte kommit på hur man döljer alutoppar, dock Citera
coke89 May 12, 2010 Report May 12, 2010 kamouflerad nära originalutseende, har inte kommit på hur man döljer alutoppar, dock är det verkligen så svårt? Målar du dem i Old Ford Blue så lurar du många.Vet flera som använt det på värre saker, t.ex. Victor Jr. insug.. Självklart märker man om man kollar lite längre men de flesta som kikar snabbt har inte lagt märke till någonting annat än en fin originalmotor Citera
ThomasFB May 12, 2010 Report May 12, 2010 är det verkligen så svårt? Målar du dem i Old Ford Blue så lurar du många.Det är den enkla vägen, en gearhead behöver större utmaningar än så... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.