bjope45 May 24, 2010 Report May 24, 2010 Har ett litet värmeproblem. Oavsett om jag kör cruising eller landsväg så kryper värmemätaren, efter ca en halvtimme, sakta upp till "H".Alltså inte riiiktigt ända i botten utan "bara" upp till "H".Den kokar inte! Inget vatten trycks ut.Har mätt på alla möjliga ställen runt kylaren med en "laser-termometer".Vid "inloppet" på översidan kylaren mäter det 113grader när den är riktigt varm, enligt ovan.Är det givaren som är trasig? Kanske sändaren som sitter skruvad i blocket?- Kör med 50/50 glykol/vatten + WaterWetter- Termostat bytt- Vattenpumpen isärtagen och genomgången- Systemet urspolat med vattenslangen- Kylarlocket = nyttÄr det någon som mätt temperatur och kan ge tips om hur man (och vart) mäter bäst och hur varmt det skall vara..../Björn Citera
Equus May 24, 2010 Report May 24, 2010 HejEn gammal mätare är inte helt tillförlitlig, enligt min mening. Alternativt kan spänningsregulatorn vara felaktig.Länkt till instrumentartikel:http://www.mustangmonthly.com/techartic ... index.htmlE J Citera
Tommyax May 25, 2010 Report May 25, 2010 Det är som föregående inlägg mycket vanligt med mätarfel.Iom. att du har ett trycksatt kylsystem kokar inte vattnet även om det är 113 gr.Trycksättningen gör att kokpunkten höjs, vilket är avsikten med detta.Jag bedömmer att 113 gr. är normalt./Tommy. Citera
KENI May 25, 2010 Report May 25, 2010 HejHar ett diagram som säger att rent vatten kokar vid 110 gr vid 0,5 bars övertryck och vid 125 gr vid 1 bars övertryck och att 50% glykolblandnig kokar vid 106 gr utan övertryck. Så har du 113 gr vid så har du inte så långt kvar till kok.MVHKent Citera
Tommyax May 25, 2010 Report May 25, 2010 Kylarlocket är väl 13 psi har jag för mig, ca 0,9 bar.Med glykol i kylvattnet borde det inte vara några problem./Tommy. Citera
bjope45 May 25, 2010 Author Report May 25, 2010 Tack för era svar!!! Locket som kom med från US var 13lbs men det nya som jag köpte från Hansen är 16lbs... Är det bättre ju högre tryck man har?? (inte för tätt lock, va? Då pyser det nog ut på fel ställe, eller?)Men det verkar ju som om systemet ligger rätt nära kok-gränsen, eller???Nåt verkar ändå vara galet, men vad?? /Björn Citera
Per Berglund May 25, 2010 Report May 25, 2010 Som sagt lite INTE på mätaren!!Locket är faktiskt en slitdel som ska bytas ut ibland.Den har en fjäder och gummitätning som mattas av och då tappar man tryck i systemet.Har systemet för lågt tryck så kan det bildas luftbubblor i vattnet och det stör både kylning och cirkulation.I vattenpumpen kan det bildas kavitations bubblor som sabbar en hel del.Därför är det viktigt att byta lock och ha rätt tryck.Kan inte säga om 16lbs är fel men pröva och kör.Kokar motorn så lär du märka det och locket kan inte hålla emot det ändå. Citera
Svedis May 27, 2010 Report May 27, 2010 Jag testade med en IR-mätare (det är lasersikte du har). Detta innan jag bytte den gamla sunkiga 2-radiga mot ny 3-radig. Låg gränsfall att tappa vatten med den gamla. Hade upp till 130 grader på grenrören, ca 100 på blocket men aldrig över 100 grader på kylaren eller inkommande slang!Efter avstängning stiger det ganska bra på motorn och sjunker i kylaren. Om du har över 100 grader på kylaren tror jag mer på dålig/gammal kylare eller igenskitiga kanaler i motorn. Du behöver ha bra tryck för att spola rent men om korrosion är det osäkert om det räcker? Med ny kylare kom den aldrig mer upp mot gränsen "Het". Lycka till/Svedis Citera
Richard Kungälv July 5, 2010 Report July 5, 2010 Hej, har problemen löst sig ?Jag har haft ett liknande fenomen.Jag har en Edelbrockförgasare på min bil, där vacumslangen satt på "portat vacum"och då uppstod detta fenomen med att bilen nästan kokade vid cruising och vid jämn landsvägsfart. När jag flyttade vacumslangen till absolut vacum-uttaget på förgasarenförsvann problemen direkt, skillnaden var från 100 grader till 80 grader (utan termostat isatt)Orsaken som jag förstår det med portat vacum är att få högre värme på avgaserna för att öka förbränningen och få en bättre reningseffekt på avgaserna.Edelbrock visar i sin demonstrationsvideo (vid montering av deras förgasare) att man skall använda "portat vacum" anslutningen. Antagligen pga avgasreningen. Därför sitter slangen ofta där. Min bil går mycket bättre sedan jag flyttade vacum slangen. Citera
bjope45 July 5, 2010 Author Report July 5, 2010 Nja, löst sig och löst sig.... Rev ur kylaren och spolade med vattenslangen framlänges och baklänges.Ja det rinner ju igenom men om det är tillräckligt?? Det vete f..n. svårt att säga.Kokade mina båda termostater och den "gamla" från USA öppnade vid 81grader och öppnade mycket mer än den "nya" från Hansen som öppnade redan vid 70grader men mindre öppning.Nåja, satte i US termostaten och mitt nya 16psi lock. Körde en och enhalv timme genom Sthlm i går kväll och nål--dj..vlen stod på "H" mest hela tiden. Men koka....nehejdå. Mätte temperaturen vid hemkomst... ca 114grader i övre delen av kylaren. (@svedis: Tror nog jag har en lasertermometer, köpt hos Kjell&co)Bilen går ju som en klocka och den spottar inte ut något vatten, ens när man stannar.Det måste alltså vara mätaren som lämnat in???? /BjörnPs. Om någon har svaret så kanske vi ses vid Stinsen imorgon kväll?? Ds. Citera
JanneJ July 6, 2010 Report July 6, 2010 Förra året hade jag hjärtat i halsgropen då och då, mest vid kökörning, typ infart till stora träffar.Denna vinter har jag trimmat motorn och också gått genom kylsystemet.Flödet i kylaren är av största vikt, jag fick ut en massa "kaffesump" när jag spolade min kylare baklänges. När man tittar ner i cellpaketet ska det vara rent och utan beläggningar i kanalerna. Vid spolning med slang ska det vara fullt flöde hela tiden och inte trycka tillbaka någonting.Jag bytte också vattenpump då den gamla var mycket rostig.Har testat lite med ir-termometer och får när termometern i bilen visar på N följande värden. Framkant på topparna och ingång på kylaren: 95 grader, utgång på kylaren 70-75 grader. ( kolla så att topparna mäter lika också )Jag har numera elfläktar och tempen håller sig hela tiden på N Citera
Recommended Posts