Henke cmc 2171 June 7, 2010 Report June 7, 2010 Min 68:a (med 302 och 2v holley) går kanon när den är kall, och även varm vid lugn körning. Om jag däremot håller fullt (80-90km/h) tex på motorväg, klarar den bara det någon mil. Sen dör den och jag får svänga in till kanten. Den startar direkt men går inte många meter förrän det tar stop igen..Tror att bensinen blir för varm, såkallat "ånglås"Har därför investerat i en svindyr distans att sätta mellan fugge och insug. nu till frågan:Det sitter redan en distans, som ser ut att vara original, med jackade kanaler och ansluten till ena ventilkåpan.Fyller det verkligen någon funktion? Ska jag använda båda två, eller bara den nya, eller lämna tillbaka den nya och leta fel någon annanstans? Om båda två ska användas behöver jag längre pinnbultar märkte jag..jag har även bytt till fetare bensinslang från pumpen upp till förgasare, samt flyttat bort tändspolen från insuget.Bild på "original" distansen: Citera
Tommyax June 7, 2010 Report June 7, 2010 Ånglås brukar uppstå när bilen är varm o man stänger av o sedan försöker starta igen innan den kallnat.Jag tror inte ditt problem ligger i ånglås, felsök från tank till förgasare. Min teori är att du har skit i tanken och att det eventuellt täpper till tex. bensinfilter, b-pump alt. redan i utloppet på tanken./Tommy. Citera
Henke cmc 2171 June 7, 2010 Author Report June 7, 2010 Det låter vettigt. Men nu när jag ändå rivit förgasaren, ska jag sätta tillbaka originaldistansen(för det är väl en distans?) eller byta mot den nya? Citera
Tommyax June 7, 2010 Report June 7, 2010 Det låter vettigt. Men nu när jag ändå rivit förgasaren, ska jag sätta tillbaka originaldistansen(för det är väl en distans?) eller byta mot den nya?Lämna tillbaka den nya, använd pengarna till nått annat fint. /Tommy. Citera
Tommyax June 7, 2010 Report June 7, 2010 Ang. slangen, det är vevhusventilationen som "renas" tillbaka genom motorn,,,,,/Tommy. Citera
JanneJ June 7, 2010 Report June 7, 2010 Jag skulle kunna tänka mig att tändspolen kan vara boven i dramat. Har du en annan liggande som du kan prova med? Citera
bosewallius June 7, 2010 Report June 7, 2010 Janne took the word right out of my mouth som Meatloaf sjunger.Tändspolen är nog boven. När den blir varm lägger den av.Mvh Bosse Citera
Henke cmc 2171 June 7, 2010 Author Report June 7, 2010 då provar vi biltemas högeffekt! färgen matchar ju iaf.. Citera
Ronnie S June 8, 2010 Report June 8, 2010 Jag skulle kunna tänka mig att tändspolen kan vara boven i dramat. Har du en annan liggande som du kan prova med?Janne took the word right out of my mouth som Meatloaf sjunger.Tändspolen är nog boven. När den blir varm lägger den av.Mvh BosseOm det inte är tändspolen så kan det även vara en dålig kondensator, det ger liknande symptom som en dålig tändspole. Citera
fast66 June 8, 2010 Report June 8, 2010 Måste avråda dig från Biltemas högeffektspole!Hade en ny sådan liggande då jag för ett par år sedan satte ihop en ny båtmotor, en Goodwrench 350. Spolen höll 10 distansminuter. Den gick sedan sporadiskt när den kallnat, så att jag kunde ta mig till hamn. Jag snackade med Hansen som tyckte att Biltemaspolen möjligen passade på Amazoner, och jag köpte istället en Flamethrower som jag varmt kan rekommendera. Citera
Henke cmc 2171 June 12, 2010 Author Report June 12, 2010 Det var tändspolen. Bytte till biltemas spole och den gick kanon... i en timme, fram och tillbaka till lissmaträffen. Hemma vid garaget la den av igen. Har nu införskaffat en ordentlig spole från Åbergs, så nu blir det Torvalla på Söndag! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.