Jump to content

Recommended Posts

Min 68:a (med 302 och 2v holley) går kanon när den är kall, och även varm vid lugn körning. Om jag däremot håller fullt (80-90km/h) tex på motorväg, klarar den bara det någon mil. Sen dör den och jag får svänga in till kanten. Den startar direkt men går inte många meter förrän det tar stop igen..Tror att bensinen blir för varm, såkallat "ånglås"

Har därför investerat i en svindyr distans att sätta mellan fugge och insug. nu till frågan:

Det sitter redan en distans, som ser ut att vara original, med jackade kanaler och ansluten till ena ventilkåpan.Fyller det verkligen någon funktion?

Ska jag använda båda två, eller bara den nya, eller lämna tillbaka den nya och leta fel någon annanstans? Om båda två ska användas behöver jag längre pinnbultar märkte jag..

jag har även bytt till fetare bensinslang från pumpen upp till förgasare, samt flyttat bort tändspolen från insuget.

Bild på "original" distansen:

Ånglås brukar uppstå när bilen är varm o man stänger av o sedan försöker starta igen innan den kallnat.

Jag tror inte ditt problem ligger i ånglås, felsök från tank till förgasare.

Min teori är att du har skit i tanken och att det eventuellt täpper till tex. bensinfilter, b-pump alt. redan i utloppet på tanken.

/Tommy.

Det låter vettigt. Men nu när jag ändå rivit förgasaren, ska jag sätta tillbaka originaldistansen(för det är väl en distans?) eller byta mot den nya?

Lämna tillbaka den nya, använd pengarna till nått annat fint. :lol:

/Tommy.

Jag skulle kunna tänka mig att tändspolen kan vara boven i dramat. Har du en annan liggande som du kan prova med?
Janne took the word right out of my mouth som Meatloaf sjunger.

Tändspolen är nog boven. När den blir varm lägger den av.

Mvh Bosse

Om det inte är tändspolen så kan det även vara en dålig kondensator, det ger liknande symptom som en dålig tändspole.

Måste avråda dig från Biltemas högeffektspole!

Hade en ny sådan liggande då jag för ett par år sedan satte ihop en ny båtmotor, en Goodwrench 350. Spolen höll 10 distansminuter. Den gick sedan sporadiskt när den kallnat, så att jag kunde ta mig till hamn. Jag snackade med Hansen som tyckte att Biltemaspolen möjligen passade på Amazoner, och jag köpte istället en Flamethrower som jag varmt kan rekommendera.

Det var tändspolen. Bytte till biltemas spole och den gick kanon... i en timme, fram och tillbaka till lissmaträffen. Hemma vid garaget la den av igen. Har nu införskaffat en ordentlig spole från Åbergs, så nu blir det Torvalla på Söndag!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...