Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Jag är en nybliven Mustangägare :D och har lite problem med cabben!

Min cab motor går i några sekunder och sen stannar den.

Efter någon minut går det att köra några sekunder igen för att åter stanna!

Så där håller den på.

Jag har fyllt i olja men felet blir inte avhjälpt.

Vet någon vad det kan vara för problem?

Det är en 65 cab.

MVH

Matz

Jag kommer inte ihåg hur det såg ut på mussen,men jag hade liknande problem med en sunliner tidigt 60 tal..

Cabmotorn tar hiskeligt med ström ,så kolla elanslutningar,och om det är avsäkrat eller som till helljuset att det bryter när belastningen är för stor(tror det ska vara som till helljuset orginal)

relän kanske skulle bytas(om det finns något)

Är det likadant både upp och ner?

Ja, Det är likadant åt båda hållen!

Får jaga på en verkstadshandbok eller nåt så man ser hur det hur det är gjort med relän och sånt.

Matz

  • 1 month later...

Har sett på bilträffar att alla har inte den där automatsäkringen.

Så jag provade helt enkelt att ta bort den och köra cabben direkt utan säkring.

Det hjälpte inte heller :( .

Då är det väl inte säkringen som är dålig.

Har cabmotorn något inbyggt skydd?

Har kollat dragit jorden och det ser ok ut.

Inget bättre resultat. :evil:

Jag får fram ström till motorn även efter det att den stannar.

Kollade även kolen i motorn och de såg bra ut.

Nu vet jag inte vad man ska titta efter mer.

Den går bara kortare och kortare tid innan den stannar.

Nu får jag inte upp cabben för att den hinner stanna hela tiden och då går den tillbaka till ursprungsläge, den hinner aldrig komma tillräckligt långt.

Kan man köra den manuellt på något sätt? Eller sabbar man kolvarna då?

Har du provat att ge ström direkt till motorn?

vet att det går rätt mycket ström genom strömbrytaren,så dom brinner upp i bland..(därför bra att modifiera med relän)

men det kan ju vara kolen i pumpmotorn ändå,eller att det behöver putsas på kontaktytorna till kolen

Hej!

Du bor ju i Kumla (som jag) så gör som jag skulle göra, vänd dig till Tage på Kumla bilel så fixar han detta åt dig.

Det han inte kan om gammelbilar i allmänhet och bilel i synnerhet är inte värt att veta.

mvh

Anders

Nu fungerar cabmotorn kanon! :D

Tack vare Tage på Kumla bilel och "Daggis" här på forumet. :thumbup:

Det sitter en skyddsanorning i cabmotorn som är av bimetall. Den har väl blivit utsliten för den löste ut hela tiden.

Så fram med lödkloven och så kopplade vi helt enkelt förbi den.

Nu har jag ju en automatsäkring där framme som "Bige" skrev om så det klarar ju sig bra ändå!

Slutet gott allting gott med denna fråga. :wave:

Matz

Det du hittat är nog "effektbrytaren". Ser den ut som en metallsockerbit med 2 bult på för +'kabeln? Kabeln går alltså igenom denna lilla säkring. Om det blir ansträngt i motorn eller spänningsfall pga klen area eller dålig jord, blir den varm och löser ut. När den svalnar funkar det igen (bimetall!). Jag skulle inte plocka bort den, utan byta. Löser den ut igen och du kopplar bort den, kan motorn eller kabel paja.

Har nog resNr 14526. Den andra säkringen (om det nu är till cabmotorn?) har jag inte sett på min -68. Undrar om den är efterinsatt??

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...