matz69 Posted June 8, 2010 Report Share Posted June 8, 2010 Hej!Jag är en nybliven Mustangägare och har lite problem med cabben!Min cab motor går i några sekunder och sen stannar den. Efter någon minut går det att köra några sekunder igen för att åter stanna!Så där håller den på. Jag har fyllt i olja men felet blir inte avhjälpt.Vet någon vad det kan vara för problem?Det är en 65 cab.MVHMatz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted June 8, 2010 Report Share Posted June 8, 2010 Jag kommer inte ihåg hur det såg ut på mussen,men jag hade liknande problem med en sunliner tidigt 60 tal..Cabmotorn tar hiskeligt med ström ,så kolla elanslutningar,och om det är avsäkrat eller som till helljuset att det bryter när belastningen är för stor(tror det ska vara som till helljuset orginal)relän kanske skulle bytas(om det finns något)Är det likadant både upp och ner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matz69 Posted June 8, 2010 Author Report Share Posted June 8, 2010 Ja, Det är likadant åt båda hållen!Får jaga på en verkstadshandbok eller nåt så man ser hur det hur det är gjort med relän och sånt.Matz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted June 8, 2010 Report Share Posted June 8, 2010 på 73 sitter en automat sekring på innslaget - bør sikker byttes .Her ved enden av ledningen fra + på batt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matz69 Posted June 10, 2010 Author Report Share Posted June 10, 2010 Tack för hjäpen!Jag ska ta och beställa ett sånt någonstans på en gång!Matz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matz69 Posted July 21, 2010 Author Report Share Posted July 21, 2010 Har sett på bilträffar att alla har inte den där automatsäkringen. Så jag provade helt enkelt att ta bort den och köra cabben direkt utan säkring.Det hjälpte inte heller .Då är det väl inte säkringen som är dålig.Har cabmotorn något inbyggt skydd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted July 21, 2010 Report Share Posted July 21, 2010 Nu kan jag inte nått om cabmotorer men jag antar den ska jordas direkt i chassi?Har du kollat upp jordningen?Med dålig jord blir elmotorer överhettade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matz69 Posted July 21, 2010 Author Report Share Posted July 21, 2010 Har kollat dragit jorden och det ser ok ut. Inget bättre resultat. Jag får fram ström till motorn även efter det att den stannar.Kollade även kolen i motorn och de såg bra ut.Nu vet jag inte vad man ska titta efter mer.Den går bara kortare och kortare tid innan den stannar.Nu får jag inte upp cabben för att den hinner stanna hela tiden och då går den tillbaka till ursprungsläge, den hinner aldrig komma tillräckligt långt.Kan man köra den manuellt på något sätt? Eller sabbar man kolvarna då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted July 21, 2010 Report Share Posted July 21, 2010 Har du provat att ge ström direkt till motorn?vet att det går rätt mycket ström genom strömbrytaren,så dom brinner upp i bland..(därför bra att modifiera med relän)men det kan ju vara kolen i pumpmotorn ändå,eller att det behöver putsas på kontaktytorna till kolen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daggis Posted July 29, 2010 Report Share Posted July 29, 2010 Hej!Du bor ju i Kumla (som jag) så gör som jag skulle göra, vänd dig till Tage på Kumla bilel så fixar han detta åt dig.Det han inte kan om gammelbilar i allmänhet och bilel i synnerhet är inte värt att veta.mvhAnders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matz69 Posted July 29, 2010 Author Report Share Posted July 29, 2010 Det ska jag ta och kolla upp-Tack för tipset.Jag återkommer när problemet är löst! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matz69 Posted August 5, 2010 Author Report Share Posted August 5, 2010 Nu fungerar cabmotorn kanon! Tack vare Tage på Kumla bilel och "Daggis" här på forumet. Det sitter en skyddsanorning i cabmotorn som är av bimetall. Den har väl blivit utsliten för den löste ut hela tiden.Så fram med lödkloven och så kopplade vi helt enkelt förbi den. Nu har jag ju en automatsäkring där framme som "Bige" skrev om så det klarar ju sig bra ändå!Slutet gott allting gott med denna fråga. Matz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svedis Posted August 6, 2010 Report Share Posted August 6, 2010 Det du hittat är nog "effektbrytaren". Ser den ut som en metallsockerbit med 2 bult på för +'kabeln? Kabeln går alltså igenom denna lilla säkring. Om det blir ansträngt i motorn eller spänningsfall pga klen area eller dålig jord, blir den varm och löser ut. När den svalnar funkar det igen (bimetall!). Jag skulle inte plocka bort den, utan byta. Löser den ut igen och du kopplar bort den, kan motorn eller kabel paja. Har nog resNr 14526. Den andra säkringen (om det nu är till cabmotorn?) har jag inte sett på min -68. Undrar om den är efterinsatt?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.