Jump to content

Recommended Posts

Hallå mustangvänner!

Att de gamla GT500-mussarna idag är värda en förmögenhet är ju bara att konstatera.

Men vad tror ni om dagens generation (2007-2009) GT500? Hur kommer den att stå sig, säg om en 30-40 år?

Har den potential att få motsvarande status/värde i morgon, som en gammal har idag?

Vad tror ni? Låt höra!

/MOS

Om man tittar historiskt på toppmodeller av redan attraktiva bilar så håller de värdet bra, speciellt om de inte är söndermekade/modifierade. Ställ en GT500 på logen och plocka fram den om 30 år, då har du en riktig raritet ;)

Som med alla bilar finns det en period där de känns ointressanta, vem kan på allvar tycka att en Mercedes 500SL 1992 är häftig idag? eller en Porsche 928? Fråga mig igen om 15 år, då kanske jag svarar annorlunda..

Det handlar ju också om antalet producerade bilar och om hur många som gjordes med just exakt den specen, brun ratt, gröna säten och lila matta, vips är du ensam och värdet åker upp ( eller kanske ner beroende på att man får yrsel och magknip i en så ful bil).

En original GT 500 om 40 år, där har du pensionen.

Jag tror av samma anledning som "Robert T"

Det kommer vara grymt svårt att tekniskt hålla dom i liv.

Om 40år kommer stötfångaren ligga i form av pulver på golvet och inredningen i huller om buller då alla nylonklipps vittrat sönder.

Elektroniken törs man inte ens tänka på.

Dessutom det kommer inte finnas bensin då! :crazy:

Om allt ändå fungerar och är fräsht så kommer det vara ett samlarvärde på dom men inte som de ursprungliga GT500

Allt "Retro" brukar klassas som en kopia.

Bara framtiden visar vem som har rätt men alltid kul att spekulera!

Man kan ju alltid sätta i en 289 från 65 om myndigheterna inte totalförbjudit bilar

30-40 år. Personligen skulla jag aldrig investera i en ny bil och tro att den ökar i värde.

Mvh Bosse

Etanol lär ju finnas så det blir väl till att konvertera till det. blir kanske 600Hkr med det.

så nog går det att köra med de då också..

ser man på prisbilden så begär man ofta redan mer för beg gt än vad de kostade nya..

:clap::thumbup::clap::thumbup::think:

Jag tror av samma anledning som "Robert T"

Det kommer vara grymt svårt att tekniskt hålla dom i liv.

Om 40år kommer stötfångaren ligga i form av pulver på golvet och inredningen i huller om buller då alla nylonklipps vittrat sönder.

Elektroniken törs man inte ens tänka på.

Dessutom det kommer inte finnas bensin då! :crazy:

Om allt ändå fungerar och är fräsht så kommer det vara ett samlarvärde på dom men inte som de ursprungliga GT500

Allt "Retro" brukar klassas som en kopia.

Bara framtiden visar vem som har rätt men alltid kul att spekulera!

Vill bara förtydliga att det jag skrev inte är min åsikt utan andras.

Jag skulle vilja fråga dig:

Om 40 år, hur tror du världen ser ut då? Teknikmässigt sett alltså. Vi har på ca 30 år gått från förgasarbilar till bilar som har mer datorkraft än den genomsnittslige hemdatorn.

Varför skulle vi inte kunna laga en bil som är 40 år gammal år 2050?

Redan idag finns det folk som "hackar" sig in i bilarnas CANbus system och lägger in egen kod.

Enkelt att svara på!

Ingen förutom överklass vill betala för kvalitet idag.

En mobiltelefon håller 1år idag för 10-15år sedan höll den lätt 5år

Samma med bilar!

Kostnaden att renovera/laga dagens bilar kommer man inte ha råd med.

Som du säger det är ju datateknik motsvarande en rymdfärja och när allt detta bryts ned spelar det ingen roll att "det går att renovera"

Det blir för dyrt helt enkelt!

Jag hade en ny Citroen C4 för några år sedan och ett fläktspjäll som styr riktiningen på luften hoppade ur sitt läge.

Lämnade in bilen och fick veta att hela värmeanläggningen inte går att demontera.

En stor plastlåda som en robot hade smällt ihop till en färdig enhet.

Reservdelar tillverkades inte utan man byter hela skiten.

Kostade 9000kr men gick på garantin.

Kanske det är så det kommer gå till med Mustangerna också!

Problem med drivlina??? Ny motor,låda och data enhet kommer på posten!! :thumbup:

Men att laga/renovera...Glöm det!

Intressanta inlägg...

Min svärfar köpte år 1966 en A-Ford av årsmodell 1931. Den var då alltså 35 år gammal vilket idag skulle motsvara ett köp av en Volvo 240 från 1975. När han köpte den var den ju inget speciell men idag är den en raritet och har ett värde på kanske 100 kkr. Han har inte renoverat den utan den är i ett bruksskick. Och just därför (säger vissa) har den ett speciellt värde.

Visst är det så att det som är tillräckligt gammalt får ett värde. Och skicket behöver inte alltid vara som det var när det var nytt, utan tidens tand sätter sin prägel, formar och vittnar därför om en svunnen tid.

Det kanske är som så att om 30-40 år har mycket i bilen vittrat sönder och fungerar knappt, men det gör inget. Är den bara - gentemot sina bröder - i ett relativt sett gott skick, så har den ett värde.

En slutsats skulle kunna vara:

Köp en GT500. Förvara den i bästa tänkbara miljö.

Uppmuntra alla andra GT500-ägare att verkligen "ta ut svängarna" genom att trimma, köra hårt, bygga om osv.

Om 40 år tar du ut din klenod och har då en i sitt slag unik bil.

Och förhoppningsvis finns det bensin att köpa så du kan ta en åktur... ;)

/MOS

En annan tanke: Lev livet medan du lever.

Man får se till att ha en GT som andrabil...

/MOS

Jag personligen tror då iaf att oljan kommer finnas kvar om 30-40år.

Hurvida en GT500 är värd nån stor slant, det vågar jag inte fundera på. Inget jag skulle satsa pengar på iaf :)

Däremot är jag bombsäker på att märket Mustang kommer finnas kvar om 30-40 år. :thumbup:

Att den tar slut är väl sjävlklart , men när vet ingen.

Nybildningen av olja ska man nog inte räkna in, då processen är för långsam för märkas ur vårt uttag.

Råolja från moderjord är nog att betrakta en parentes i människans historia.

Otroligt överpris tycker jag!

Men det beror väl på vad plånboken säger, den kanske är utan botten :)

Jag hade tatt hem en själv från USA och fått ner priset väldans.

Och dessutom kul att göra det själv. Köpa bil på Blocket det kan man redan. :thumbup:

Ja, det är ju alltid svårt att sia om framtiden.

Tillbaka i nutid; Är GT500:an het på marknaden just nu, eller väntar eventuella spekulanter på 2011-års GT istället?

Såg en annons på Blocket:

http://www.blocket.se/malmo/Ford_Mustan ... ?ca=10&w=3

Optimistisk prissättning eller?

/MOS

Mina kalkyler när dollarn låg runt 7,20 var 380 000kr i Sverige reggad och klar. Så 550 000kr skulle jag aldrig betala.

Gick en GT500 Coupe för 429 000kr nyligen. Den var det väl ganska så rätt pris på.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...