Lars Alfredsson June 12, 2010 Report June 12, 2010 Byte från trimmad men sliten 289 till en 5.0 motor från en 1988 Crown Victoria. Köpte motorn 1991 den verkar inte ha gått många mil. Efter en del läsande i böcker om insprutning fick jag till det. Det fungerar mycket bra lättstartad och tar lite soppa. Har inte varit några problem vid besiktning. Har köpt ett svänghjul från Ford Motorsport med rätt balansering. Kopplingen är hydraulisk med SAAB slavcylinder som trycker direkt på urtrampningslagret. Bakaxeln är en 9" från 1958 med rätt bredd, eftersom jag har 3,54 i bakaxeln är nästa steg är att sätta i en 5-växlad låda. Har skivbromsar runt om utan servo (trögtrampat), fram från en 71:a och bak egen konstruktion. För att få bromsarna att fungera fick jag skaffa en huvudcylinder med större diameter än std. det blev en som har lite för stor diameter. Har monterat Koni stötdämpare runt om, övre länkarmarna fram är nedflyttade dessutom sitter det Shelby hjälpstyrarm och pitmanarm (trög att styra också). Har ägt bilen sen 1978, den är nysåld i Sverige så den har varit väldigt rostig. Äntligen har T5-lådan kommit på plats, det har varit gott att åka i sommar!! Till vintern skall jag montera en Borgeson servosnäcka, en tiltrattstång och fräscha dörrar. Före: Efter: Bensinpump monterat i tanken, både förpump och tryckpump: Bränslefilter och ledningar: Lambdasond: Nya bilder: Citera
Gurra June 15, 2010 Report June 15, 2010 Ser riktigt bra ut,kommer nog att göra nåt liknande förgasare i all ära men jag har jobbat mer med insprutningsbilar än förgasarbilar. häls Göran i Varberg Citera
bj0rne June 18, 2010 Report June 18, 2010 Har också en "Kromvicke"-motor från 88, för tillfället med förgasare och insug från en A-kodad 65'a, men insprutningen ligger och väntar.Jag har problem med att det är vibrationer i motorn, har inte hittat någon bra information om dessa motorer.Det är "gamla" tändföljden och rullkam, blir inte klok på vilket svänghjul som ska användas.Det svänghjul som sitter där nu hörde till T5 lådan som jag tog från en Mustang 5.0-HO från 89, en World Class låda.I övrigt är jag ganska nöjd med motorn, går bra även om det inte precis är en racemotor och har ett ganska trevligt sound.(Tri-Y headers, dubbelt 2,5tums avgas med X-pipe och Summit Racings "fritt flås dämpare").Jag misstänker att det är svänghjulet som är av fel typ...Hur som helst, jag trodde inte att det fanns fler Mussar med halvmodern Kromvickemotor, kul att hitta en till MVHBjörn Citera
Lars Alfredsson June 18, 2010 Author Report June 18, 2010 Har du svänghjul från en så ny motor är balanseringen rätt, har du monterat det rätt? Det var inte helt enkelt. Citera
bj0rne June 20, 2010 Report June 20, 2010 Jag hoppas det är rätt monterat.Bultdelningen gör att det endast går att montera i ett läge om jag minns det rätt.En annan motor är under planering, det ser ut som om det blir en 91'a 5.0 HO som kommer att vässas lite försiktigt, får se om planen håller och pengarna räcker MVHBjörn Citera
mnilsson October 7, 2010 Report October 7, 2010 Trevligt projekt, själv vacklar jag mellan renovering av 289:an eller byte till modernare spis. En T5-låda hade inte suttit fel heller.Är litet nyfiken på dina bakbromsar, vad är det för grejor?mvh, Mats Citera
Lars Alfredsson October 7, 2010 Author Report October 7, 2010 Bakbromsarna är hemsmide, fanns inget färdigt att köpa när jag gjorde bygget.Skivorna är Volvo 240 bak det är krympt på en metallring på axeln för att få skivan att centrera.Oken är från SAAB 9000 bockade ett fäste i 5mm plåt. Citera
Tommyax October 8, 2010 Report October 8, 2010 LarsA Snyggt arbete.Ang skivbromsar bak funkar Nissan Maxima skivor o Audi A4 Quattro ok bra, i princip passar de rakt på.Man får tänka på att oken skall vara lämpliga o funka med befintlig handbromswire.Naturligtvis måste man tillverka ett fäste för oket./Tommy. Citera
mnilsson October 8, 2010 Report October 8, 2010 Skulle man kunna använda Nissan skivor + Audi ok även fram om man använder naven från originaltrummorna?//Mats Citera
Tommyax October 9, 2010 Report October 9, 2010 Nej, iom. att navet är intergrerat med trumman på Mustang.Fram är nog den bästa lösningen att köpa ett nytt skivbromskitt passandes trumbromsspindeln.Alt. att hitta skivbromsar från nån nyare mustang (67-)/Tommy. Citera
bj0rne October 10, 2010 Report October 10, 2010 Jag har Maximaskivor + fästdetaljer för att montera Audi-ok (har inga ok) bak på en 8-tummare om någon är intresserad, blev över när planerna ändrades och en annan axel efter mycket slit monterades, kom med ett bud om intresse finns.../Björn Citera
JanneJ October 10, 2010 Report October 10, 2010 LarsA Snyggt arbete.Ang skivbromsar bak funkar Nissan Maxima skivor o Audi A4 Quattro ok bra, i princip passar de rakt på.Man får tänka på att oken skall vara lämpliga o funka med befintlig handbromswire.Naturligtvis måste man tillverka ett fäste för oket./Tommy.Funkar snuskigt bra, bromsvärde hos SBP: H 2,0 V 2,0bromsar50 (2)liten.jpg[/attachment:2qcvp9f7] Citera
mnilsson October 10, 2010 Report October 10, 2010 Nej, iom. att navet är intergrerat med trumman på Mustang.Fram är nog den bästa lösningen att köpa ett nytt skivbromskitt passandes trumbromsspindeln.Alt. att hitta skivbromsar från nån nyare mustang (67-)/Tommy.Om man kollar i ex NPD-katalogen så ser det ut som om man köper lösa trummor även till frambromsarna. Jag tyckte nog att mina trummor såg ut som om navet var en egen del...men det kanske är en synvilla pga nån lurig bearbetning av trumman.//Mats Citera
Tommyax October 11, 2010 Report October 11, 2010 Hjullagret sitter i trumman, att hitta en annan trumma/skiva idag med "tum" storlek på lager som passar är nog inte lätt.På bakaxeln sitter inte lagret i trumman.mvh Tommy. Citera
Per Berglund October 11, 2010 Report October 11, 2010 Nope Tommy navet är en del för sig och trumman en del för sig på alla MustangerDet går att ta isär det sitter bara hävligt hårt!Krävs nog en press. En populärombyggnad är att ta Cobra R skivor och Ok från 94-2004 MustangerMustang Steve är en kille som var tidigt med dessa bygge.Kanske lite "overkill" för vissa så Audi kan man väll bygga med om man vill.Lite influenser får man iallafall från Stevehttp://www.mustangsteve.com/cobrabrakes.html Citera
Tommyax October 11, 2010 Report October 11, 2010 Nope Tommy navet är en del för sig och trumman en del för sig på alla MustangerDet går att ta isär det sitter bara hävligt hårt!Krävs nog en press. En populärombyggnad är att ta Cobra R skivor och Ok från 94-2004 MustangerMustang Steve är en kille som var tidigt med dessa byggehttp://www.mustangsteve.com/cobrabrakes.htmlOk.Var säker på att det var intergrerat, har iofs. bara sett det en gång, men kunde inte se att de var delat.Så fel man kan ha,,,, Dock så bör det bästa och enklaste sättet vara ett eftermarknadskit eller ett bättre beg. skivbromskit från annan mustang vara lämpligast.Men visst går det att trixa ihop det med annat också, om man gillar att knåpa./Tommy. Citera
Per Berglund October 11, 2010 Report October 11, 2010 http://www.mustangmonthly.com/projectbuild/mump_0103_front_drum_brake_rebuild/photo_08.html Citera
mnilsson October 17, 2010 Report October 17, 2010 Hej,Vad är det för speciellt med quattro-oken jämfört med vanliga?//Mats Citera
Tommyax October 18, 2010 Report October 18, 2010 Ehhhh, Nu var det ett tag sedan jag köpte mina q-ok. Men vill minnas att det har att göra med handbromsinfästningen.Jag var in till lokal bildemontering och röjde i deras hylla, efter tips om att dessa skulle passa, har för mig att de skiljde mellan olika audimodeller./Tommy. Citera
mnilsson October 15, 2011 Report October 15, 2011 Har nu kört en säsong med Audi A6 ok och Nissan skivor runt om. Bonkade ut hjulbultarna ur framtrummorna med handslägga för att få loss naven som jag svarvade ner så att de passar i Nissan Maximaskivor samt försåg dessa med nya hjulbultar av lämplig längd. Gjorde fästen i 8mm plåt. Bak köpte jag fästen av en kille på forumet. Tillsammans med ett servo + huvudcylinder för skivbromsar runt om som passar i lilla karossen fick jag kanonbromsar. Det var litet jobb men det är väl hela idén med en hobby...//Mats Citera
Klingan75 October 16, 2011 Report October 16, 2011 Har du bilder på fästena till oken fram? Hur tillverkade du dem? Citera
mnilsson October 17, 2011 Report October 17, 2011 Gjorda av 8mm platta. Gängade M12 fingänga i plattan för att dra fast okhållarna (för det får inte plats nån skalle mellan skivan och fästet. Jag fick kapa bort ena fästhörnet på spindeln och borra ett hål längre ner på ena sidan för att oket skulle få plats men jag tror att man kan undvika det genom att flytta ut oket litet (som du ser ligger belägget väldigt nära skivans centrum, fick till och med slipa bort litet).//Mats Citera
Lars Alfredsson January 9, 2020 Author Report January 9, 2020 Hittade ett gammal foto på bilen från det glada 70-talet. Andra ideal som gällde då. 1 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.