Jump to content

Motorbyte -65HT cmc631


Lars Alfredsson

Recommended Posts

Byte från trimmad men sliten 289 till en 5.0 motor från en 1988 Crown Victoria.

Köpte motorn 1991 den verkar inte ha gått många mil.

Efter en del läsande i böcker om insprutning fick jag till det. Det fungerar mycket bra lättstartad och tar lite soppa. Har inte varit några problem vid besiktning.

Har köpt ett svänghjul från Ford Motorsport med rätt balansering.

Kopplingen är hydraulisk med SAAB slavcylinder som trycker direkt på urtrampningslagret.

Bakaxeln är en 9" från 1958 med rätt bredd, eftersom jag har 3,54 i bakaxeln är nästa steg är att sätta i en 5-växlad låda.

Har skivbromsar runt om utan servo (trögtrampat), fram från en 71:a och bak egen konstruktion.

För att få bromsarna att fungera fick jag skaffa en huvudcylinder med större diameter än std. det blev en som har lite för stor diameter.

Har monterat Koni stötdämpare runt om, övre länkarmarna fram är nedflyttade dessutom sitter det Shelby hjälpstyrarm och pitmanarm (trög att styra också).

Har ägt bilen sen 1978, den är nysåld i Sverige så den har varit väldigt rostig.

Äntligen har T5-lådan kommit på plats, det har varit gott att åka i sommar!!

Till vintern skall jag montera en Borgeson servosnäcka, en tiltrattstång och fräscha dörrar.

Före:

MustangMotor.JPG.jpg

Efter:

PICT1437.JPG.jpg

Bensinpump monterat i tanken, både förpump och tryckpump:

PICT1439.JPG.jpg

Bränslefilter och ledningar:

PICT1442.JPG.jpg

Lambdasond:

PICT1443.JPG.jpg

Nya bilder:

PICT3521.JPG.jpg

PICT3522.JPG.jpg

PICT3523.JPG.jpg

PICT3524.JPG.jpg

PICT3525.JPG.jpg

PICT3526.JPG.jpg

PICT3527.JPG.jpg

PICT3528.JPG.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har också en "Kromvicke"-motor från 88, för tillfället med förgasare och insug från en A-kodad 65'a, men insprutningen ligger och väntar.

Jag har problem med att det är vibrationer i motorn, har inte hittat någon bra information om dessa motorer.

Det är "gamla" tändföljden och rullkam, blir inte klok på vilket svänghjul som ska användas.

Det svänghjul som sitter där nu hörde till T5 lådan som jag tog från en Mustang 5.0-HO från 89, en World Class låda.

I övrigt är jag ganska nöjd med motorn, går bra även om det inte precis är en racemotor och har ett ganska trevligt sound.

(Tri-Y headers, dubbelt 2,5tums avgas med X-pipe och Summit Racings "fritt flås dämpare").

Jag misstänker att det är svänghjulet som är av fel typ...

Hur som helst, jag trodde inte att det fanns fler Mussar med halvmodern Kromvickemotor, kul att hitta en till :thumbup:

MVH

Björn

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas det är rätt monterat.

Bultdelningen gör att det endast går att montera i ett läge om jag minns det rätt.

En annan motor är under planering, det ser ut som om det blir en 91'a 5.0 HO som kommer att vässas lite försiktigt, får se om planen håller och pengarna räcker :problem:

MVH

Björn

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Bakbromsarna är hemsmide, fanns inget färdigt att köpa när jag gjorde bygget.

Skivorna är Volvo 240 bak det är krympt på en metallring på axeln för att få skivan att centrera.

Oken är från SAAB 9000 bockade ett fäste i 5mm plåt.

Link to comment
Share on other sites

LarsA Snyggt arbete.

Ang skivbromsar bak funkar Nissan Maxima skivor o Audi A4 Quattro ok bra, i princip passar de rakt på.

Man får tänka på att oken skall vara lämpliga o funka med befintlig handbromswire.

Naturligtvis måste man tillverka ett fäste för oket.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Nej, iom. att navet är intergrerat med trumman på Mustang.

Fram är nog den bästa lösningen att köpa ett nytt skivbromskitt passandes trumbromsspindeln.

Alt. att hitta skivbromsar från nån nyare mustang (67-)

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Jag har Maximaskivor + fästdetaljer för att montera Audi-ok (har inga ok) bak på en 8-tummare om någon är intresserad, blev över när planerna ändrades och en annan axel efter mycket slit monterades, kom med ett bud om intresse finns...

/Björn

Link to comment
Share on other sites

LarsA Snyggt arbete.

Ang skivbromsar bak funkar Nissan Maxima skivor o Audi A4 Quattro ok bra, i princip passar de rakt på.

Man får tänka på att oken skall vara lämpliga o funka med befintlig handbromswire.

Naturligtvis måste man tillverka ett fäste för oket.

/Tommy.

Funkar snuskigt bra, bromsvärde hos SBP: H 2,0 V 2,0

bromsar50 (2)liten.jpg[/attachment:2qcvp9f7]

Link to comment
Share on other sites

Nej, iom. att navet är intergrerat med trumman på Mustang.

Fram är nog den bästa lösningen att köpa ett nytt skivbromskitt passandes trumbromsspindeln.

Alt. att hitta skivbromsar från nån nyare mustang (67-)

/Tommy.

Om man kollar i ex NPD-katalogen så ser det ut som om man köper lösa trummor även till frambromsarna. Jag tyckte nog att mina trummor såg ut som om navet var en egen del...men det kanske är en synvilla pga nån lurig bearbetning av trumman.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Nope Tommy navet är en del för sig och trumman en del för sig på alla Mustanger

Det går att ta isär det sitter bara hävligt hårt!

Krävs nog en press. :crazy:

En populärombyggnad är att ta Cobra R skivor och Ok från 94-2004 Mustanger

Mustang Steve är en kille som var tidigt med dessa bygge.

Kanske lite "overkill" för vissa så Audi kan man väll bygga med om man vill.

Lite influenser får man iallafall från Steve

http://www.mustangsteve.com/cobrabrakes.html

Link to comment
Share on other sites

Nope Tommy navet är en del för sig och trumman en del för sig på alla Mustanger

Det går att ta isär det sitter bara hävligt hårt!

Krävs nog en press. :crazy:

En populärombyggnad är att ta Cobra R skivor och Ok från 94-2004 Mustanger

Mustang Steve är en kille som var tidigt med dessa bygge

http://www.mustangsteve.com/cobrabrakes.html

Ok.

Var säker på att det var intergrerat, har iofs. bara sett det en gång, men kunde inte se att de var delat.

Så fel man kan ha,,,, :oops:

Dock så bör det bästa och enklaste sättet vara ett eftermarknadskit eller ett bättre beg. skivbromskit från annan mustang vara lämpligast.

Men visst går det att trixa ihop det med annat också, om man gillar att knåpa.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Ehhhh, Nu var det ett tag sedan jag köpte mina q-ok. Men vill minnas att det har att göra med handbromsinfästningen.

Jag var in till lokal bildemontering och röjde i deras hylla, efter tips om att dessa skulle passa, har för mig att de skiljde mellan olika audimodeller.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Har nu kört en säsong med Audi A6 ok och Nissan skivor runt om. Bonkade ut hjulbultarna ur framtrummorna med handslägga för att få loss naven som jag svarvade ner så att de passar i Nissan Maximaskivor samt försåg dessa med nya hjulbultar av lämplig längd. Gjorde fästen i 8mm plåt. Bak köpte jag fästen av en kille på forumet. Tillsammans med ett servo + huvudcylinder för skivbromsar runt om som passar i lilla karossen fick jag kanonbromsar. Det var litet jobb men det är väl hela idén med en hobby...

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Gjorda av 8mm platta. Gängade M12 fingänga i plattan för att dra fast okhållarna (för det får inte plats nån skalle mellan skivan och fästet. Jag fick kapa bort ena fästhörnet på spindeln och borra ett hål längre ner på ena sidan för att oket skulle få plats men jag tror att man kan undvika det genom att flytta ut oket litet (som du ser ligger belägget väldigt nära skivans centrum, fick till och med slipa bort litet).

//Mats

post-879-144839163861_thumb.jpg

post-879-144839164202_thumb.jpg

post-879-144839164218_thumb.jpg

post-879-144839164234_thumb.jpg

post-879-144839164248_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...