Jump to content

Recommended Posts

Har jag fattat rätt knallar aldrig o/d in förrän vid hög hastighet.

Finns alltså ingen anledning att trycka o/d OFF när man gasar på stripen?

Eller har jag fel?

Min lägger in OD runt 150 km oavsett hur mycket jag gasar o då blir motorvarvet drygt 3000 så den tappar orken rätt ordentligt.Jag tror att det var urkopplad OD som gjorde att jag fick 0,25 sek bättre tid i år

än förra året

Min går i tidigt, kanske 70 km/h, kör därför bara med den på motorväg och snålkörning...

Så egentligen ska man ändra så den alltid är AV, och slå på den när man lämnar stan....

Min går på vid ca 50 km/h när jag fisåker, men jag har alltid den påslagen, varför skulle man inte ? När det nalkas race på Örbyleden så slår man av den och är beredd :D Annars så tror jag inte min O/D hoppar in när jag kör 402m överhuvudtaget, måste kolla, jag får väl ta en repa ikväll.

OD= Over Drive = Överväxel på aut låda.

Jag hade en King Cab V6 för många år sedan och enligt tips sa dom att det slet onödigt på lådan om man hade den i vid lägre hastigheter?

Tror inte detta är någon vedertagen sanning men lådan får kanske jobba mer/gå tyngre s a s om

man kör med OD i lägre hastigheter :?:

Sen ligger jag och accelererar mycket och ofta med hastiga påslag vid körning inom storsthlm och då behöver den inte växla ner en extra

växel vilket känns onödigt och konstigt om jag kör på OD.

Nu är ju en Ratchet Shifter på gång också...

OD= Over Drive = Överväxel på aut låda.

Jag hade en King Cab V6 för många år sedan och enligt tips sa dom att det slet onödigt på lådan om man hade den i vid lägre hastigheter?

Tror inte detta är någon vedertagen sanning men lådan får kanske jobba mer/gå tyngre s a s om

man kör med OD i lägre hastigheter :?:

Sen ligger jag och accelererar mycket och ofta med hastiga påslag vid körning inom storsthlm och då behöver den inte växla ner en extra

växel vilket känns onödigt och konstigt om jag kör på OD.

Nu är ju en Ratchet Shifter på gång också...

Hmm, ja, kanske man ska slå av OD när man kör i stan, det är ju ett himla massa "slirande" på växlarna. Nåja, jag testade lite och min OD går i vid 200 km/h och 6000 rpm. Jag har ju dessutom 3.73 utväxling så ni med orginal borde ju gå en bit över 200. Och då är man ju i mål när man kör på stripen.

Kan ju säga att ratchet shiftern gör livet roligare, nu kan man faktiskt växla "manuellt".

OD= Over Drive = Överväxel på aut låda.

Jag hade en King Cab V6 för många år sedan och enligt tips sa dom att det slet onödigt på lådan om man hade den i vid lägre hastigheter?

Tror inte detta är någon vedertagen sanning men lådan får kanske jobba mer/gå tyngre s a s om

man kör med OD i lägre hastigheter :?:

Sen ligger jag och accelererar mycket och ofta med hastiga påslag vid körning inom storsthlm och då behöver den inte växla ner en extra

växel vilket känns onödigt och konstigt om jag kör på OD.

Nu är ju en Ratchet Shifter på gång också...

Hmm, ja, kanske man ska slå av OD när man kör i stan, det är ju ett himla massa "slirande" på växlarna. Nåja, jag testade lite och min OD går i vid 200 km/h och 6000 rpm. Jag har ju dessutom 3.73 utväxling så ni med orginal borde ju gå en bit över 200. Och då är man ju i mål när man kör på stripen.

Kan ju säga att ratchet shiftern gör livet roligare, nu kan man faktiskt växla "manuellt".

växla manuellt... hmm konstgjort substitut bara byt till riktig manuell istället :lolno:

På önskan av en kollega vid namn Fredrik Grufman lägger jag in följande info om O/D för Mustang som han hoppas skall klargöra det hela

D (Drive) with Overdrive

The normal driving position for the best fuel economy. Transmission

operates in gears one through five.

D (Drive) without Overdrive

D (Drive) with Overdrive can be

deactivated by pressing the

transmission control switch on the

right side of the shift handle.

• This position allows for all forward gears except Overdrive.

• O/D OFF lamp is illuminated.

• Provides engine braking.

• Use when driving conditions cause excessive shifting from O/D to

other gears. Examples: city traffic, hilly terrain, heavy loads, trailer

towing and when engine braking is required.

• To return to Overdrive mode, press the transmission control switch.

The O/D OFF lamp will not be illuminated.

Overdrive mode is automatically returned each time the key is turned

off.

den adaptiva funktionen fungerar bättre med O/D i säger mitt språkrör ;)

Kan du fråga ditt språkrör vad han anser om racing då?

Av eller på ?

  • 4 weeks later...

Men funkar det lika på min 94 som också

har o/d jag har alltid kört med den inkopplad.

har kört med den urkopplad i Alperna och om man blir triggad till ett race

men alldrig annars. :?::?:

Överväxeln hoppar ju inte i fören jag kommer över 65 km, så i stan kör

man ju alldrig med överväxeln. :?:

Ursäkta att jag ställer frågan i 05 forumet med fel bil om någon tar illa upp. :P

MVH Lasse. 8)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...