Anderzzon July 12, 2010 Report July 12, 2010 Hej gott folk!Har sökt lite på forumet efter "köpa ifrån USA" men vissa inlägg är rätt gamla så jag gör ett försök.Jag är mycket sugen på att köpa ifrån summitracing, mustang unlimited, har ni några bra tips å trix?Har sett att det finns olika formler som räknar ut vad det kostar till Sverige men hur brukar ni göra?Var på Power Meet marknaden i helgen, och blev nästan rädd för priserna. Ett påslag på 100-150% var inte ovanligt om man jämför emot USA.Inte helt rätt att jämföra så, men tanken kunde inte undgå mig.(Värt att tanka på vid import ifrån USA så är det Frakt+Moms+Tull.)Har kikat även på Rolandmustang och vissa saker kostar rätt mycket, Hansen Racing hade några saker som var billigare.Så vart skulle ni handla ifrån? Är just nu ute efter bromsok rep sats+bärarms bussnings kit + bromsklossar + stötdämpare fram.Dalhems hade i dagsläget 14kr/dollar för import, känns lite dyrt när dollarn är inte skyhög?Vad tycker ni? Citera
pools July 12, 2010 Report July 12, 2010 Hej!Såna saker som du nu behöver köper du billigast i Sverige.Det är ju vanliga slitdetaljer, och många har på lager. Kollamed http://www.sven-ullman.com/, http://www.norrlandscustom.com/eller http://hansenracing.se/.Du får nog räkna med mellen 12 och 15 kr/dollar om du köperfrån USA. Det lönar sej sällan att ta hem småsaker därifrån.Du måste nog handla för 5-6 tusen för att det ska bli billigare.P.g.a. fraktkostnaderna.Mvh.pools Citera
MrTurbo_1645 July 12, 2010 Report July 12, 2010 Handlar du inte själv från USA lönar det sig dåligt mot att köpa från svenska firmor. Handlade lite från Mustangsunlimited för ett tag sedan och landade på ca 10:- dollarn då. Citera
CMC-49 July 13, 2010 Report July 13, 2010 14:- $ är ett mycket bra pris om allt är inräknat.beror mycket på vikten och storleken, 10:- $ är ett önsketänkande om man vill ha delarna lev till sin ytterdörr Citera
JanneJ July 13, 2010 Report July 13, 2010 De beställningarna jag gjorde i vintras från Mustangsunlimited och Summit landade på strax över 12:-/$ totalt.Man får vara lite vaksam på frakterna, att köpa förhållandevis billiga grejor som är tunga lönar sig inte, vattenpumpar, bladfjädrar mm köper du billigast i Sverige.Summit är bra då man kan gå till "check out" med sin varukorg och få se de olika fraktalternativen innan man skickar ordern.Jag köpte en hel del slitprylar på Hansen då det visade sig att deras priser var helt ok. Citera
MrTurbo_1645 July 13, 2010 Report July 13, 2010 14:- $ är ett mycket bra pris om allt är inräknat.beror mycket på vikten och storleken, 10:- $ är ett önsketänkande om man vill ha delarna lev till sin ytterdörr FedEx ställde lådorna strax nedanför trappan till ytterdörren. Kan man begära mer? Skulle vara om de bar in det i garaget. Handlade i början av maj.Delar: $318Frakt: $154Draget från konto: 3697.44 kronorTull, moms, avgift: 773 kronorRäkna ut och meddela vad det blir så jag har räknat rätt. Jag kan ju ha räknat fel... faktiskt... Edit: Men som Janne skrev, tunga / skrymmande så sticker frakten iväg och då kan man handla det i Sverige istället.Och sedan tar det ju längre tid från staterna om det är något man vill börja skruva med på en gång. Citera
Per Berglund July 13, 2010 Report July 13, 2010 FedEx ställde lådorna strax nedanför trappan till ytterdörren. Kan man begära mer? Skulle vara om de bar in det i garaget. Handlade i början av maj.Delar: $318Frakt: $154Draget från konto: 3697.44 kronorTull, moms, avgift: 773 kronorRäkna ut och meddela vad det blir så jag har räknat rätt. Jag kan ju ha räknat fel... faktiskt... Edit: Men som Janne skrev, tunga / skrymmande så sticker frakten iväg och då kan man handla det i Sverige istället.Och sedan tar det ju längre tid från staterna om det är något man vill börja skruva med på en gång.Ja du räknar faktiskt fel och jag minns vi dragit detta tidigare.Summan av utgifter i SEK / summan av delar i DollarI ditt fall (3697,44+773) / $318 = 14,05 kr/$Det är omöjligt med 10 kr/$ Citera
MrTurbo_1645 July 13, 2010 Report July 13, 2010 Haha, tusan. Ja just det, det har ju vi räknat på en gång innan, räknade på samma felaktiga sätt denna gång. Slarvade lite....Förklarar iofs varför jag fick 13.50 dollarn på grejerna från Summit. Vart förvånad själv förut när jag räknade. Okej, 14 spänn dollarn vart det då. Det var massa så grejer som eblem, givare och el pryttlarså tror iofs att jag fick en hel del saker för pengarna i vart fall. Det bevisar ju än mer att det är svårare att få hem större saker till ett billigare pris.Jag handlade stötdämpare och chassi grejer från Vererra eller vad nu den svenska firman hette. Citera
Anderzzon July 13, 2010 Author Report July 13, 2010 Tack för tipsen!Ja det är kanske lite väl lätt att lura sig själv, tror jag satsar på Dalhems+HansenRacing...Man är minst sagt sugen på att resa till USA igen, vore toppen att ta hem en extra resväska proppad med grejer! Hansen Racing 775kr 1x RAYH5504A Monteringssats / 2 sidor->Monteringssats bromsklossar fram klossar set (ska kolla om bromsklossar ingår?!)345kr 1x RAYPGD14R Bromsklossar->Bromsklossar fram 1120kr tot.Dahlhems2x DHB-D59178 Brake Caliper O-Ring Seals 1,95dollar Front; Bore = 2-3/8"1x ENS-4-18111R Bushing Kit, Polyurethane, Red, Ford, Mustang, Kit 82,95dollar2x KYB-KG4517 Shock/Strut, Gas-a-Just, Monotube, Front, Ford, Mercury, RWD, Each 33,95dollar(2x bromscylindrar bak... ej färdigt.) 155 dollar tot. 2170kr tot. (14kr/dollar) + frakt inom sverigeBifogar en bild på grejerna som ska få välsignelsen!och... ja man ska ta å bli medlem också i mustang klubben Citera
CMC-49 July 13, 2010 Report July 13, 2010 Tänkte väl det handlar ofta från usa och det brukar ligga på runt 12:- $Summit är bra med deras online sida för där kan man plocka på sig delar tills man ser frakten öka och det tjänar man på.. TEX: köper man 8 stift så kostar de tex 20$ i frakt men köper du 24st så blir det kanske samma frakt kostnad, och det är super bra att man kan se det på det viset Citera
Per Berglund July 13, 2010 Report July 13, 2010 Eftersom Summit slår på $25 per order så är det ingen ide beställa små saker.Standard prylar som bromsbackar, bromscylindrar är ingen ide att ta från utlandet.Dessutom det är lätt hänt man får fel detalj och det går inte byta på samma sätt som från ett svenskt företag.Beställ bara sånt som kan vara lite udda från USA.Eller som Pools nämnde ovan om en order är runt 5000krSummit Racing är annars utan konkurrens överlägset bäst/säkrast att handla från.Servicen är grym och order rutinerna är mycket säkra.Allt loggas och även om du ringer och beställer så är samtalet inspelat. Citera
Pernolf cmc 558 July 13, 2010 Report July 13, 2010 Jag vill minnas att jag kom ner i runt 11 kr per dollar för några år sedan då dollarn stod som lägst.nu står den väl i 7.80 och då är ju bara inköp+tull och moms 10kr per dollar.eftersom bildelar oftast är väldigt skrymmande (avgasrör, fälgar) eller väldigt tunga (bromsar, fjädrar) i förhållande till inköpspris så blir det oftast väldigt hög fraktOm sakerna du ska köpa normalt finns lagerförda hos en svensk firma vara så tycker jag att skillnaden i pris måste vara ganska stor för att det ska motivera ett köp direkt från staterna. Citera
Recommended Posts