Jump to content

Recommended Posts

Hej,

håller på att försöka ställa tänding och tomgång på min 289 med Autolite 4100 och Pertronix II. Har litet problem med att få ner tomgången till en lagom nivå. Sekundärportarna verkar vara stängda, möjligtvis att jag skulle behöva justera trottelbladen till primärportarna litet bättre. Men när jag lossade PCV-slangen från ventilkåpan och stoppade i min vacuummätare (i praktiken pluggade slangen) gick tomgången ner. Är det normalt med en viss tomgångshöjning när man har slangen kopplad till PCV-ventilen eller är det nåt som behöver fixas? Har läst om uppfattningar att man borde dra denna slangen till luftrenaren istället, då kan man byta alu-spacern mot nåt isolerande och kanske göra två flugor på smällen.

Några erfarenheter/åsikter/uppfattningar?

mvh, Mats

Jag tog bort mellanlägget och drog slangen från pcv'n direkt till luftrenaren på min bil då jag inte tyckte om konstruktionen. Insåg efter ett tag att resultatet inte blev som jag trodde, det blev för mycket oljedimma i motorrummet. Läste på hur Fordteknikerna hade tänkt att det skulle fungera och monterade tillbaka alltsammans ( nu med en Holley 1850 med pcv ingång i huset så jag slapp adaptern).

Mitt råd: använd original pcv utrustning.

Primär och sekundärspjällen brukar vara i stort sett stängda på tomgång på de flesta förgasare.

Absolut behåll PCV kopplingen till insuget :!::!::!:

Som du är inne på så kanske primärspjällen är lite för mycket öppna och då drar förgasaren inte soppa genom tomgångsportarna.

Man brukar få laborera med tändningen samtidigt som man stänger portarna.

Det verkar som du har hög tomgång pga defekt PCV-ventil. Ta loss den och skaka den. Du ska höra en kula därinne som rör sig. Om inte, är den kass och köp en ny. Jag hade hög tomgång pga PCV-ventil på min fd 67:a med 289 och bytte den. Då gick motorn normalt.

Tog loss ventilen och plockade isär den. Den verkar OK. Däremot var gummimuttan den sitter i torr som fnöske. Hittade en som passade. Justerade trottelbladen. Mkt bättre tomgång! Dock märks det ingen skillnad när jag skruvar in tomgångsblandningsskruvarna. Dåliga skruvar eller nåt annat? Spjällaxeln känns inte så risig.

//Mats

Dock märks det ingen skillnad när jag skruvar in tomgångsblandningsskruvarna. Dåliga skruvar eller nåt annat? Spjällaxeln känns inte så risig.

//Mats

Finns det någon powervalve i den typen av förgasare? En trasig sådan ger precis den effekten.

Ja det gör det. Den fanns med i renoveringskittet så jag bytte den. Borde kanske kolla om jag missat nåt eller fått in skräp i den. Det hade vätskat litet runt locket till den såg jag.

//Mats

När jag tog bort locket till power valven så var det fullt med bensin där, skall det vara det? Hur är det tänkt att PW:n skall fungera? Min ventil är ny och OK tror jag men det kanske är nåt problem med förgasarhuset...

//Mats

Jag misstänker att sekundärsidan är problemet. Holleyn på min 65:a Shelby

reagerade inte på tomgångsskruvarna och jag hittade felet. Sekundärspjällen

stängde inte helt och soppa sögs ner via dessa. Tog bort förgasaren och lyste

med en ficklampa underifrån i ett mörkt garage och såg att det var en ljusspalt på

båda spjällen. Justerade dessa via den lilla skruv som finns och allt fungerade som det ska, dvs. tomgångsskruvarna gjorde sitt jobb.

Hoppas det är lika på Autolite 4100.

Mvh Bosse

Som Bosse också är inne på så upprepar jag också om du verkligen kollat både primär och sekundär spjäll.

På primären ska du precis se övergångs hålet.

Är förgasaren monterad i bilen så kan detta kollas på ett annat sätt.

Ta bort luftfiltret och starta bilen.

Med hjälp av en ficklampa ska du lysa ner i förgasaren och titta om bensin kommer ut från

de övre munstyckena.

Det ska det INTE göra och du vet då att förgasaren är otät i spjällen.

mump_0605_11_z+vintage_ford_mustang_engine_tuning+transition_slot.jpg

Har du kollat flottörnivån?? Den är väldigt kritisk!!

För låg och motorn stryps

För hög och förgasaren flödar

Nivån är olika och står i tabellform i renoveringsatsen

Bra svar! Jag tror att jag har koll på sekundärerna men skall göra ficklampekontrollen för säkerhets skull. Är skruvens inställning bara för att komma över "nypläget" så att de öppnar lätt eller finns det nån annan bakgrund till hur mkt den skruven skall vara inskruvad? Armen hade släppt från axeln så jag har lött fast den och kan inte vara säker på att den rekommenderade inställningen (3/4 varv) stämmer på min förgasare så det hade varit bra att veta.

Mina primärer ser ut precis som på bilden jag ser precis det lilla hålet.

Mina flottörnivåer kan vara boven. I pappret med renoveringskittet fanns bara de torra inställningarna, har ni koll på vad det skall vara våta värden för en 289, 4-port 65-66?

mvh, Mats

Jag hade ingen shop manual för 66 men kolla i en senare.

Förvisso för 428cui men jag undrar om flottörnivån skilljer så mycket mellan motorstorlekar?

Så här står det för den i vått tillstånd.

Primärsida: 23mm

Sekundär: 27 mm

Tolerans: +- 0,8mm

Det är ju själva bränslenivån.

I Shop manual står även att nivån ska även mätas från överkant flottörhus till bränslenivå.

Detta ska göras med motorn på i tomgång ordentligt varmkörd.

Toppen på förgasaren har du inte helt påskruvad och när du ska mäta

lossa sista skruven och vik undan toppen så pass mycket att du kommer åt att mäta.

Måttet ska vara 6,3mm överkant flottörhus-bränsle

Jag ser på bilden att de runda präglingarna har fördjupningen neråt insuget medan de är monterade tvärtom i min förgasare. Med tanke på att primärbladen är fasade så borde man justera detta oxå?

//Mats

Precis vad jag har hållit på med här, satte på sådana "vevhus vent filter" på ventilkåporna som finns i aftermarket, motorn gick mycket bättre, men det rök & blev olje läckage från tätningen runt vevaxel. Testade med dragining till luftburk men inte bra resultat. Drog slutsatsen att "vevhus kompet" var för högt och kanske kolvringarna är dåliga?

Är det så att man måste ha vevhus vent. till insug ?

Eller skall den vara kopplad till förgasaren? (har en carter förgasare)

  • 3 weeks later...

Så det kan bära till: Ett vattenpumpsbyte resulterade i en avdragen skruv med påföljande vattenläckage mellan block och kamkedjekåpa. Nya packningar, en ny kamdrivning när jag ändå höll på samt en Helicoil senare så kunde jag fortsätta med det denna tråd egentligen handlar om.

Motorn går nu väldigt lugnt och fint på tomgång, en dålig slangklämma satte dock P för dagens övningar. Imorgon skall jag koppla upp vacuummetern samt testa om tomgångsblandningsskruvarna funkar nu när trottelbladen tätar som de skall.

Ett envist knackande gjorde att jag justerade ventilerna, får se om det räcker...

//Mats

Vacuumet ligger på 15, någorlunda hyggligt med tanke på att kompvärdena inte var alltför imponerande. Tomgången är kanon, däremot reagerar inte motorn fullt ut på blandningsskruvarna och mer på den ena än på den andra. Förgasaren är inte precis i nyskick så man kanske inte skall förvänta sig mer...ventiljusteringen gjorde susen, nu går den tyst och fint.

//Mats

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...