Jump to content

Framhjulsinställning -65 mustang


cmc1102
 Share

Recommended Posts

Tjänare!

För Mustang -65 utrustad med V8 gäller nedanstående enl. Shop manualen.

Caster: Min= -1 grad, Max= +1grad. Max skillnad mellan hjulen=1/2 grad

Camber: Min= -1/4 grad, Max= +1 1/4 grad. Max Skillnad mellan hjulen=1/2 grad

Toe-in: Min=3/32", Max=11/32" (Omräknat till mm rakt av blir det 2,38125 till 8,73125)

Link to comment
Share on other sites

Ett litet tips som går utanför Shop Manual

Aldrig negativ Caster!!!

Bilen blir orolig och ostabil.

Tänk er ICA's kundvagnar! Där har du negativ Caster och dom fladdrar som bara den!

Välj en Positiv Caster vinkel det har alla moderna bilar.

+2 eller någonting sånt som "Roger" sade.

Camber är igentligen också fel i Shop Manual!

Aldrig Positivt!

Låt hjulen vinkla in en aning så blir det bättre styrning i kurvorna.

-½ till -1 grad är lagom

En duktig däckverkstad ska kunna detta utan siffror och ställa in din Musse efter framvagnens egenskap.

Toe In är inte så noga så där på milimetern

Link to comment
Share on other sites

Tack Per B för upplysningen.

Jag skall nämligen också snart göra framvagnsinställning och passade på att kika lite i Shop Manualen. De värden som står där hade jag tänkt upplysa verkstan om men då använder jag dina värden istället :D

Link to comment
Share on other sites

Jag är jättenöjd med min! Går nästan som en modern bil om man blundar för Ford's traktor servosystem med jätteglapp! ;)

Caster +1.5 grad

Camber -1 grad

Toe ca 3mm

Vore kul att höra om fler har några andra spännande värden!

Link to comment
Share on other sites

Efter egen erfarenhet när det gäller framvagnsinställningar så kan jag rekomendera att ställa toeinen ca 2-3 mm på våra gammla Mustanger.Jag har själv verkstad och har hjulinställningsutr som är supermodern och när jag själv ställde 0 i toein så slet bilen däck på samma sätt som hjulen hade stått 3mm toeut slutsatsen av det är att framvagnarna flexar rätt mycket vid en inbromsning så kanske man har 3-5 mm toeut eller liknande så ställ toein sen i övrigt gäller samma värden som både jag och Per har svarat på då får ni en så bra bil man nu kan.

Link to comment
Share on other sites

RATTEN SKA ALDRIG STÄLLAS IN. DEN SITTER FRÅN BÖRJAN I STYRSNÄCKANS CENTRUMLÄGE. JUSTERING AV RATTLÄGET GÖRS GENOM ATT VRIDA PÅ JUSTERHYLSORNA (LIKA PÅ PÅDA SIDOR).TILL DESS ATT RATTEN STÅR RAKT.

ÄNDRAR DU RATTEN SÅ FÅR DU MED ALL SÄKERHET ETT GLAPP(STÖRRE ÄN VANLIGT) VID RAKT FRAM LÄGET.INTE ATT REKOMENDERA.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hmmm... bara en fundering.. När jag va o gjorde hjulinställning p åmin gamla folka, så sa han som gjorde inställningen att alla jänkare behövde skimsas när man gjorde framvagnsinställning? Kan detta verkligen stämma? Han kanske menade de flesta jänkare...Mussen behöver väl inga skims?

//A.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer inte.

Från 67 behövs inga shims.

Då är det en excenterbult i nedre bärarmen.

65-66 tror jag måste shimsas.

Jag är inte säker!

Link to comment
Share on other sites

Kan hända att någon "bonnläpp" gjort shimsningen.

Men det kan också vara så att fjädertornen har krökt sig innåt mot motorn.

Då räcker inte excenterskruven till för att kompencera.

Tyvärr är detta med krökta fjädertorn väldigt vanligt.

På tok för klent dimensionerat redan från början. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Hej Per!

Jag blir till att byta mina stötdämpartorn framöver och ditt inlägg om att de kröker sig inåt stämmer väl på min bil... Framskärmarna går inte att justera mer utåt och ändå är det svårt att få till springan mellan motorhuv och skärm..., alldeles för trångt!

Finns det några måttangivelser någonstans för avståndet mellan tornen inne i motorutrymmet? Måste ha tag i dessa innan jag kan sätta dit nya för att få det rätt.

Link to comment
Share on other sites

Ja det står i "Chassi Manual" .

Jag har tyvärr inte den men dom måtten som finns där är dragna mellan ramen och upp till tornen.

Alltså motorn är i vägen och måste ur.

Själv tillverkade jag "Bonnläppmässigt" en bygel av kraftiga rör.

Bygeln gjorde jag så den passa precis mellan tornen.

Sedan svetsade jag fast en domkraft mellan rören.

(har bild ifall du vill se?)

Sen var det bara att pressa isär tornen tills det nyinköpta "Export stagen" passade.

Det gick perfekt och nu står hjulen som dom ska efter justering.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar!

Nu är det inte aktuellt förrens tidigast i vinter att byta ut tornen och tills dess får det nog vara som det är. Ska jag ändå byta dem åker motorn ur i vilket fall så då blir det ju enklare att måtta.

Förstod inte riktigt din beskrivning av bygeln du gjort, jag förstår principen men du får gärna maila mig en bild om du har den tillgänglig.

Exportstagen har jag sitter där men skulle inte ett stag tvärs över göra ganska stor skillnad om nu tornen är så veka? Någon med erfarenhet?

Chassie manualen förresten, är det en av de fem som ingår i shop manualen? I så fall är det ju bara att åka hem och damma av den då :)

Mvh

Rickard

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...