cmc1102 April 15, 2004 Report April 15, 2004 Tänkte göra en framhjulsinställning på Mustangen,vet någon måtten i mm,som det skall vara,,,??? Citera
Roger April 15, 2004 Report April 15, 2004 Caster ca 2,5 grad camber ca -0,5 grad toinn ca 2mm detta är en bra inställning såvitt du inte ska använda bilen till bankörning. Citera
Bosse N April 15, 2004 Report April 15, 2004 Tjänare!För Mustang -65 utrustad med V8 gäller nedanstående enl. Shop manualen. Caster: Min= -1 grad, Max= +1grad. Max skillnad mellan hjulen=1/2 gradCamber: Min= -1/4 grad, Max= +1 1/4 grad. Max Skillnad mellan hjulen=1/2 gradToe-in: Min=3/32", Max=11/32" (Omräknat till mm rakt av blir det 2,38125 till 8,73125) Citera
Gäst April 15, 2004 Report April 15, 2004 Ett litet tips som går utanför Shop ManualAldrig negativ Caster!!!Bilen blir orolig och ostabil.Tänk er ICA's kundvagnar! Där har du negativ Caster och dom fladdrar som bara den!Välj en Positiv Caster vinkel det har alla moderna bilar.+2 eller någonting sånt som "Roger" sade.Camber är igentligen också fel i Shop Manual!Aldrig Positivt! Låt hjulen vinkla in en aning så blir det bättre styrning i kurvorna.-½ till -1 grad är lagomEn duktig däckverkstad ska kunna detta utan siffror och ställa in din Musse efter framvagnens egenskap.Toe In är inte så noga så där på milimetern Citera
Bosse N April 15, 2004 Report April 15, 2004 Tack Per B för upplysningen. Jag skall nämligen också snart göra framvagnsinställning och passade på att kika lite i Shop Manualen. De värden som står där hade jag tänkt upplysa verkstan om men då använder jag dina värden istället Citera
Gäst April 15, 2004 Report April 15, 2004 Jag är jättenöjd med min! Går nästan som en modern bil om man blundar för Ford's traktor servosystem med jätteglapp! Caster +1.5 gradCamber -1 gradToe ca 3mmVore kul att höra om fler har några andra spännande värden! Citera
cmc1102 April 16, 2004 Author Report April 16, 2004 Volvo skall göra min inställning..min sambos dotters kille jobbar där så det blir bbb.billigt...han undra över toe-in...sammanlagt värde 3 mm eller vardera..? Citera
Roger April 16, 2004 Report April 16, 2004 Efter egen erfarenhet när det gäller framvagnsinställningar så kan jag rekomendera att ställa toeinen ca 2-3 mm på våra gammla Mustanger.Jag har själv verkstad och har hjulinställningsutr som är supermodern och när jag själv ställde 0 i toein så slet bilen däck på samma sätt som hjulen hade stått 3mm toeut slutsatsen av det är att framvagnarna flexar rätt mycket vid en inbromsning så kanske man har 3-5 mm toeut eller liknande så ställ toein sen i övrigt gäller samma värden som både jag och Per har svarat på då får ni en så bra bil man nu kan. Citera
Roger April 16, 2004 Report April 16, 2004 Glömde Tapios fråga 3mm total = 1,5mm per hjul toein. Citera
cmc1102 April 21, 2004 Author Report April 21, 2004 Jippie bilen blev bättre..framhjulen stod åt helv--te..toe out 3mm på ena sida toe-in 4 mm på andra..fast ratten måste ställas in bättre,,är det lätt att skruva isär o ställa den helt rakt..orginal -65,a ratt..? Citera
THOMAS April 21, 2004 Report April 21, 2004 RATTEN SKA ALDRIG STÄLLAS IN. DEN SITTER FRÅN BÖRJAN I STYRSNÄCKANS CENTRUMLÄGE. JUSTERING AV RATTLÄGET GÖRS GENOM ATT VRIDA PÅ JUSTERHYLSORNA (LIKA PÅ PÅDA SIDOR).TILL DESS ATT RATTEN STÅR RAKT.ÄNDRAR DU RATTEN SÅ FÅR DU MED ALL SÄKERHET ETT GLAPP(STÖRRE ÄN VANLIGT) VID RAKT FRAM LÄGET.INTE ATT REKOMENDERA. Citera
cmc1102 April 21, 2004 Author Report April 21, 2004 Vår käre Sam var o visade mig hur det går till en 23mm hylsa o lite kraft så var ratten loss..bara o ställa in den på rakläge på splinesena så är det gjort..felställd från början. Citera
ThomasFB April 22, 2004 Report April 22, 2004 I vilket läge skall Pitman- armen vara om snäckan är i rätt läge rakt fram?Våra bilar är över 30 år gamla med ett antal ägare, så det är inte säkert att ratten är rätt på alla bilar. Citera
Boss351 April 26, 2004 Report April 26, 2004 Kan man använda sig av dessa ihjulnställnigar till samtliga modeller?? Citera
Roger April 26, 2004 Report April 26, 2004 Japp det som är diskuterat här är ett bra grundvärde bilen blir stabil på vägen så bra det går med en Musse. Citera
dannec May 16, 2004 Report May 16, 2004 Någon som kan tipsa om en seriös verkstad i Stockholm för framvangnsinställning av min något vingliga och spårkänsliga -65 FB?/Danne Citera
Janebrink May 17, 2004 Report May 17, 2004 hmmm... bara en fundering.. När jag va o gjorde hjulinställning p åmin gamla folka, så sa han som gjorde inställningen att alla jänkare behövde skimsas när man gjorde framvagnsinställning? Kan detta verkligen stämma? Han kanske menade de flesta jänkare...Mussen behöver väl inga skims?//A. Citera
Gäst May 17, 2004 Report May 17, 2004 Det stämmer inte.Från 67 behövs inga shims.Då är det en excenterbult i nedre bärarmen.65-66 tror jag måste shimsas.Jag är inte säker! Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 17, 2004 Report May 17, 2004 Hej.Helt rätt Pär 64½-66 shims övre bärarm nedrefast. F.o.m. 67 är inställningen på undre bärarm exeter bult övre bärarm fast. :wink: Citera
Rickard May 17, 2004 Report May 17, 2004 På min -69:a sitter det några shims på de övre bärarmarna, excenterbulten på de nedre till trots...Kanske inte är original utan ditsatt senare då någon klåpare "lagat" ( ) stötdämpartornen för länge sen. Citera
Gäst May 17, 2004 Report May 17, 2004 Kan hända att någon "bonnläpp" gjort shimsningen.Men det kan också vara så att fjädertornen har krökt sig innåt mot motorn.Då räcker inte excenterskruven till för att kompencera.Tyvärr är detta med krökta fjädertorn väldigt vanligt.På tok för klent dimensionerat redan från början. Citera
Rickard May 18, 2004 Report May 18, 2004 Hej Per!Jag blir till att byta mina stötdämpartorn framöver och ditt inlägg om att de kröker sig inåt stämmer väl på min bil... Framskärmarna går inte att justera mer utåt och ändå är det svårt att få till springan mellan motorhuv och skärm..., alldeles för trångt!Finns det några måttangivelser någonstans för avståndet mellan tornen inne i motorutrymmet? Måste ha tag i dessa innan jag kan sätta dit nya för att få det rätt. Citera
Gäst May 18, 2004 Report May 18, 2004 Ja det står i "Chassi Manual" .Jag har tyvärr inte den men dom måtten som finns där är dragna mellan ramen och upp till tornen.Alltså motorn är i vägen och måste ur.Själv tillverkade jag "Bonnläppmässigt" en bygel av kraftiga rör.Bygeln gjorde jag så den passa precis mellan tornen.Sedan svetsade jag fast en domkraft mellan rören.(har bild ifall du vill se?)Sen var det bara att pressa isär tornen tills det nyinköpta "Export stagen" passade.Det gick perfekt och nu står hjulen som dom ska efter justering. Citera
Rickard May 18, 2004 Report May 18, 2004 Tack för svar!Nu är det inte aktuellt förrens tidigast i vinter att byta ut tornen och tills dess får det nog vara som det är. Ska jag ändå byta dem åker motorn ur i vilket fall så då blir det ju enklare att måtta.Förstod inte riktigt din beskrivning av bygeln du gjort, jag förstår principen men du får gärna maila mig en bild om du har den tillgänglig.Exportstagen har jag sitter där men skulle inte ett stag tvärs över göra ganska stor skillnad om nu tornen är så veka? Någon med erfarenhet?Chassie manualen förresten, är det en av de fem som ingår i shop manualen? I så fall är det ju bara att åka hem och damma av den då MvhRickard Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.