Kent cmc 1162 Posted July 26, 2010 Report Share Posted July 26, 2010 Är det någon i Sveriges avlång land som kan hjälpa mig?Har en 289:a som blir varm, nästan kok, ar bytt topplockspackning, vattenpump, termostat och spolat kylaren och gjort ren tempgivaren. Provade en tur på ca 3 mil och det blev varmt...Vad är nästa steg? Nya toppar?kent cmc 1162 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax Posted July 26, 2010 Report Share Posted July 26, 2010 Är det någon i Sveriges avlång land som kan hjälpa mig?Har en 289:a som blir varm, nästan kok, ar bytt topplockspackning, vattenpump, termostat och spolat kylaren och gjort ren tempgivaren. Provade en tur på ca 3 mil och det blev varmt...Vad är nästa steg? Nya toppar?kent cmc 1162Hej.Kolla kylarlocket, så att det funkar, den skall "bygga upp ett visst tryck, höjer kokpunkten", om inte skaffa ett nytt.Kör du med glykol, det höjer kokpunkten.Kolla (koka i gryta) termostaten så den funkar och att den sitter rättvänd, ha en så kall som möjligt (sommartermostat).Mät med en ir termometer att kylaren blir jämnvarm på hela paketet, om inte byt kylare.Ställ/kolla tändningen.Har du hedders eller original avgaslimpor, om hedders bör de vara lindade.Vad har du för luftfilter/burk? Varm luft in i motorn ökar risken för varmgång.Sitter det en "fanshroud" runt kylarfläkten?Har du standard kylfläkt eller en clutchfan, sitter den rättmonterad o funkar den som den ska?Finns många anledningar, svårt att gissa. /Tommy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent cmc 1162 Posted July 26, 2010 Author Report Share Posted July 26, 2010 Hej kylarlocket är nytt 82 grader har även provat med en 72 gradres, tändningen är ok, har åkt med 10 år med olindase hedders och samma luftburk och har aldrig varit något problem, har fanshroud och en 6 bladig fläktkent cmc 1162 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svedis Posted July 26, 2010 Report Share Posted July 26, 2010 Varm?? Kokar den ur allt vatten eller "tycker" du den blir varm??(Ok så länge du ser vattnet i kylaren dvs ca 8-10 cm under locket) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindahl CMC1601 Posted July 26, 2010 Report Share Posted July 26, 2010 Är det någon i Sveriges avlång land som kan hjälpa mig?Har en 289:a som blir varm, nästan kok, ar bytt topplockspackning, vattenpump, termostat och spolat kylaren och gjort ren tempgivaren. Provade en tur på ca 3 mil och det blev varmt...Vad är nästa steg? Nya toppar?kent cmc 1162Hej Kom felet efter att du bytte vattenpumpen? Blev så på min 302 när jag bytte vattenpumpen pga dåliga lager, på den nya pumpen var pumphjulet av bockad plåt, bytte tillbaka till den gamla pumpen med gjutet pumphjul - då blev det bra igen.Värt att kolla iallafall....Mvh Håkan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjope45 Posted July 26, 2010 Report Share Posted July 26, 2010 Hej,Har ungefär samma problem som du...kolla in tråden nedan.viewtopic.php?f=2&t=21296&hilit=g%C3%A5r+varmMen det där med att "skovlarna" i bockad plåt i vattenpumpen skulle vara boven var nytt för mig. Jag har bockad plåt i min pump, vilken alltid har suttit i min. Jag har originalfläkt och fan-shroud men motortempen kryper ändå sakta upp till "H".@Tommy: Har förstått det där med övertryck + glykol = högre kokpunkt. Men det måste väl finnas en optimal arbetstemperatur för motorn...? Jag menar, min kylvätska är 115grader när den är riktigt varm (men kokar inte pga föregående faktum).En amatörfundering är ju att om man har en termostat som öppnar vid 80grader så borde väl inte kylvätskan bli så himla mycket varmare om allt funkar som det skall..??Frågor, funderingar......svar??/Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent cmc 1162 Posted July 26, 2010 Author Report Share Posted July 26, 2010 För att besvara så många frågor som möjligt. Läste gamla trådar oxå.Den trycker inte ut något vatten eller kokar men tempmätaren står på H, hade samma problem med den gamla vattenpumpen, vacumet sitter på direkt vacum på förgasaren som är edelbrock. Har även mätt med IR-mätare och kom till 112grader.kent cmc 1162 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted July 26, 2010 Report Share Posted July 26, 2010 Vad är nästa steg? Nya toppar?kent cmc 1162Ny kyl känns som nästa steg, eller hur gammal är den?Är kylen målad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin Posted July 26, 2010 Report Share Posted July 26, 2010 Är det någon i Sveriges avlång land som kan hjälpa mig?Har en 289:a som blir varm, nästan kok, ar bytt topplockspackning, vattenpump, termostat och spolat kylaren och gjort ren tempgivaren. Provade en tur på ca 3 mil och det blev varmt...Vad är nästa steg? Nya toppar?kent cmc 1162Hej Kent hade precis samma problem som du började med att jag böt termostat o. packning. provade olika termostater,spolade o. fixa o dona.Det slutade med en ny 3 radig kylare från Hansen. Passade även på att byta alla kylarslangar.Löste mina värmeproblem o. jag har olindade hedders o. kör utan fläktkåpa.Min kylare verkade bli helt igensatt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent cmc 1162 Posted July 30, 2010 Author Report Share Posted July 30, 2010 var och tog "utandningsprov" på kylarvattnet och deet visade sig att det är en spricka i motorn någonstans. Så det blir till att riva ur och hitta nått annat.Tack för alla svar.Kent cmc 1162 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.