July 28, 201014 yr comment_95332 Tänkte göra ett kompressionstest idag på min 289a. I instruktionerna som kom med mätaren står det att man skall "disable ignition". Räcker det med att dra ur kabeln mellan spole och föderlarlock, dvs mittenkabeln??
July 28, 201014 yr comment_95334 Jag skulle nog föreslå att du tar bort strömmatningen till spolen för att inte äventyra spolen ( eller kanske få en rejäl stöt om du kommer för nära ).
July 28, 201014 yr comment_95347 Koppla in en brytare (fjädrande!) eller håll en skruvmejsel som bilden visar,då kan du köra startmotor utan att vrida på tändningslåset.
July 28, 201014 yr Author comment_95351 Vad bra, då kan jag följa med mätaren istället för att sitta inne i bilen. Tack!!
July 28, 201014 yr comment_95361 ....och får du större (lägre) tryckskillnad i någon cylinder kan du skvätta i lite olja i den "felande" cylindern för att kunna åberopa felet.Får du då ett bättre resultat så är det kolvringar eller cylinderlopp som är slut.Blir det ingen förbättring så är det otäta ventiler.Detta kan man ju göra i alla cyllar naturligtvis för att se att allt är OK!
July 29, 201014 yr comment_95380 Ta av pluskabeln till spolen för säkerhets skull..Har för mig att biltema säljer en brytare med sladd för ändamålet eller så vart det i hansenracing katalogen jag såg den.Men annars så är det lätt att tillverka en själv 2st mindre batteriklämmor och en tryck brytare.....
July 30, 201014 yr Author comment_95433 Sådär. Efter några dagars stugliv med familjen, så hade jag äntligen lite tid att testa kompressionen. Jag var ut och körde en sväng för att få motorn varm. Sen skruvade jag bort alla tändstiften, bröt strömmen till tändspolen, och låste förg i öppet läge.Nedan följer en redovisning av resultaten.Cylinder nummer 1 2 3 4 5 6 7 8Tryck 10 10,5 10 9,5 9 8,5 8,5 8 [bar]Med olja i cylindern 10,5 11 10,5 10 10 9,5 9,5 9,5 [bar]Det såg ju inte så vidare ut, iallafall på "B" banken (cylinder 5-. Kommentarer.
July 30, 201014 yr Author comment_95458 Tilläg till ovan. Såhär beter sig maskinen och låter. Det smäller lite lätt i båda rören titt som tätt.http://www.youtube.com/watch?v=WXKlcV1988gJag har bytt tändstift, kablar samt fördelarlock. Det sitter en ignitor monterad in i fördelaren.Tändningen är inställd till 8 grader.Någon som har en idé vad som kan vara orsaken??
August 11, 201014 yr comment_96001 Med ledning av dina kompressions prov så tyder det på utslitna kolvringar. Du har ju högre värde med olja i cylindrarna./Dan
August 23, 201014 yr Author comment_96575 Med ledning av dina kompressions prov så tyder det på utslitna kolvringar. Du har ju högre värde med olja i cylindrarna.Jo, men värdena är ändå rätt skapliga. Problemet med den ojämna gången låg i förgasaren.
August 23, 201014 yr comment_96576 Hade skapliga värden jag också men inte bra när jag testade kompet i min rova ifjol, rev motorn i vintras och vad hittade jag... Kolv sprickor på alla åtta: http://www.garaget.org/?car=178479ℑ=1700979Rejäla vändkanter: http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Schroder&cat=96576ℑ=829203Riven motor: http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Schroder&cat=96576ℑ=829211MVH Schröder
August 24, 201014 yr Author comment_96581 Oj jävlar vilka sprickor!! Vad kan vara orsaken till dom? Dåliga ringar eller ventiler kanske? Det brukar ju vara en orsak till spruckna kolvar.Tror inte min tid och budget räcker för att plocka isär och gå igenom motorn i vinter. Men den går rätt skapligt nu så jag får väl leva med det en sommar till.
August 24, 201014 yr comment_96619 Jo dom sprickorna var inte att leka med! Gick till och med en flisa ur en av kolvarna när jag lyftade ur dom...Troligen är det en blandning av fel som gjort att kolvarna såg sådana ut : Grova vändkanter både uppe och nere i cylindrarna, åldern hade tagit ut sin rätt på materialet i kolvarna m.m...Kan säga att man rev motorn just i rättan tid MVH Schröder
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.