Jump to content

Läckande cab


Cabbe70

Recommended Posts

Hej.

Var i Rättvik på Classic Car Week förra veckan, en väldigt trevlig upplevelse. Körde totalt 165 mil på en vecka. Nu till min fråga.

När vi körde hem i söndags så ösregnade det i ungeför 40 mil vilket resulterade i lite dripp dropp inne i kupe'n ovanför vindrutan, men det var väl inte så farligt med de.

Vad värre var, var att det hade samlats en hel del vatten på golvet framför baksätet och också i de båda "fickorna" ytterst i kofferten. Någon annan som har gjort samma erfarenhet och kan tipsa om i fall det går att åtgärda och i så fall hur?

/Dan

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Var i Rättvik på Classic Car Week förra veckan, en väldigt trevlig upplevelse. Körde totalt 165 mil på en vecka. Nu till min fråga.

När vi körde hem i söndags så ösregnade det i ungeför 40 mil vilket resulterade i lite dripp dropp inne i kupe'n ovanför vindrutan, men det var väl inte så farligt med de.

Vad värre var, var att det hade samlats en hel del vatten på golvet framför baksätet och också i de båda "fickorna" ytterst i kofferten. Någon annan som har gjort samma erfarenhet och kan tipsa om i fall det går att åtgärda och i så fall hur?

/Dan

Ingen av er andra som har 70:a cabbar som har någon ide' eller kunskap om detta??

/Dan

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kolla så att det är riktigt ihopsvetsat i bakskärmarna om din bil har fått nya bakskärmar,

eller så är det antagligen rost i hjulhusen, dålig list i bakluckan, eller otät cab bak.

Läckage fram kanske är torra lister, eller att det kanske behöver justeras på låsen.

mvh Tommy

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kolla så att det är riktigt ihopsvetsat i bakskärmarna om din bil har fått nya bakskärmar,

eller så är det antagligen rost i hjulhusen, dålig list i bakluckan, eller otät cab bak.

Läckage fram kanske är torra lister, eller att det kanske behöver justeras på låsen.

mvh Tommy

Hej Tommy.

Ska kolla bakskärmarna, dom är förmodligen utbytta någon gång på slutet av 80-talet eller början av 90-talet. Bilen är intagen från Kanada 1993. Har i.o.f. inte sett någon rost, men får kolla lite bättre.

Bakluckan, cab och dörrar har nya lister.

Den del av cabben som man ser utifrån är i alla fall hel. Får väl krypa in i kofferten och bakom baksätet och kolla.

Tack för tipsen.

/Dan

Link to comment
Share on other sites

Runt cabbrunnen går det en form av " hängränna " som fångar upp vatten som rinner ner längs sidorna, jag har för mig att den slutar i höjd med sidorutorna bak och att vattnet ska rinna via trösklarna ut. Är inte 100% säker men om du skruvar bort cabbrunnen på sidorna ( vid kolvarna ) så bör du kunna titta ner och se vad jag menar.

Här är hängrännan nedanför bakrutan ( innan jag grorde rent och lackade )

P7260079.JPG[/attachment:sz79cvzt]

Link to comment
Share on other sites

Hej,

det är en idiotkonstruktion från börja till slut. Tänk dig att leda vattnet (som Janne skrev) från cabben ner i trösklarna (!) som skall tömmas genom några små hål med den standard som Ford hade avseende ytbehandling och rostskydd på den tiden dvs i princip ingenting. Så fick jag tillbringa några år med svetsen och blästern också...

Mitt bästa tips är att vara generös med ML-olja (penetrerande rostskydd) på alla ställen där vatten kan tänkas samlas/passera. Skall du ta hål för att få ut vattnet, tänkt på att borra från rätt håll så att inte graden förhindrar vattenflödet.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...