Jump to content

Automat VS Manuell med 390FE (För gatbruk)


Recommended Posts

Hej gott folk!

Jag har bara kört V8:a med Automat, måste säga att jag gillar det.

Men ibland får man en tanke ställare, är automat verkligen så bra jämfört mot manuellt?

Att automaten sparar drivlinan är förståss ren fakta... Samtidigt den stjäl effekt :think:

Hur som helst slog mig denna tanke....

390FE med C4/C6 Automat med std utävxlingar samt 2.75-ca 3.25 i bakaxel.

VS

Manuell med std samt 2.75-ca 3.25 i bakaxel.

Vilken är roligast? C4/C6 stjäl olika HK, det vet jag men rent generellt.

Med roligast så menar jag, om man vill latja lite grann...

När det är Automat vill man ju gärna plocka om utväxlingarna samt bakaxel men med manuell låda så vill man inte behöva växla som en lastbil. Den ska vara körbar och enkel speciellt om man måste sköta växlingarna manuellt. Eller plockar man lika mycket med utväxlingar på en vanlig gatbil med manuell? :roll:

Som sagt detta var bara en tanke som slog mig.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Har automat i min bil och det funkar ju bra och så.. men roligt är det inte.

Körde en kompis FB-66 med 302 och 4-vx manuell för en vecka sedan och visst är det mer att köra bil över det.

I går testade jag en Corvette -73 med trimmad 350 och manuell låda, roligare än Liseberg :--

Vill du åka bil = automat

Vill du köra bil = manuell

Link to comment
Share on other sites

Manuell låda av äldre sort i Mustang är riktigt B :thumbdown:

Först när det blir modern installation typ T5 så är det kul!!

Men med FE vette sjutton om T5 orkar med i längden?? :crazy:

Bör vara typ detta då http://www.keislerauto.com/

Eller varför inte bulta på en förstärkt automat med överväxel?

Jag råkar ha adapter för just FE bygge om intresse finns? :--

Detta accepterar en AOD/AOD-E eller de kraftigare 4R70W (V6 årsm 99-02)

Med OD kan man ju köra med rejält hög utväxling typ 3.90, 4.11 i bakaxeln och fortfarande köra bekväm landsvägsfart.

En T5 , Tremec självklart samma bekvämlighet!

Link to comment
Share on other sites

Manuella lådor av äldre modell är- just det- gamla. Hade nyare lådor i åtanke vid tidigare inlägg. Skulle inte själv villa ha

en 60-tals låda heller. Samma sak gäller koppling, ny teknik skall det vara.

Vridmoment tar livet av en T5. Jag tror att "starkaste" standard T5 (WC)- lådor är till för max 330 fotpund.

Blir att förstärka eller köpa bättre aftermarket låda.

Link to comment
Share on other sites

Intressant läsning Per!

Hur ser det ut rent prismässigt på dessa vxl med OD? om man tänker köpa en beg.

års:99-02, då är vxl så pass ny att man kanske inte behöver renovera dessa?

Fick tag i en 390FE idag, renoverad för 20år sen, men bara körd två sommrar sedan har den stått torrt i ett garaget.

borrad 0,030, "Polis" kam, högrekomp (10,5:1 om jag minns rätt) :D

Blir förmodligen att riva isär den ändå och kontrollera allt...

Link to comment
Share on other sites

Om priset bekymrar dig så överge alla tankar om special lösningar.

Även en standard lösning med original FE C6 är väldigt dyrt.

Big Block killarna här vet nog vad bättre om prisläge för FE C6 men idag gissar jag att de lätt går en bra bit över 10.000kr

En O.D lösning med tex 4R70W lär utan att tveka gå löst på 30-40.000 om man ska göra allt rätt.

Likaså en manuell lösning typ T5 hamnar säkerligen där också med alla komponenter.

Frågan är nog vad din budget är?

FE blir dyrt hur man än gör

Link to comment
Share on other sites

Att köra manuellt är kul, men en ombyggnad till antingen hydraulisk (3-5000:-)eller wirekoppling är att föredra.

En original manuell bil är ju ovanligt, så bara det är kul.

Toploader skall väl vara den som är mer robust och klara lite busåka (jämfört med T10).

Åka fort, så är det automat som gäller.

En t5 worldclass borde funka, om inte en Tremec magnum 6 speed, men då pratar vi stora pengar.

http://www.streetfire.net/video/gearz-b ... 050077.htm

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, ja FE är dyrt. :D

Per, jo jag såg ditt inlägg förut. Angående om att köpa växellådor ifrån USA. Priset var ca 1350/dollar för en C4/C6 med lägre utväxling på 1:an å 2:an.

Så något åt det hållet hade jag i åtanke. Dvs 13-16000kr.

Mest fundersam var man över en standard manuell låda 3petad, men 3 växlar känns lite väl lite.

Enklast är att hålla sig till standard, utan tvekan. Fast samtidigt så kostar det också :lol:

Link to comment
Share on other sites

Angående om att köpa växellådor ifrån USA. Priset var ca 1350/dollar för en C4/C6 med lägre utväxling på 1:an å 2:an.

Så något åt det hållet hade jag i åtanke. Dvs 13-16000kr.

Mest fundersam var man över en standard manuell låda 3petad, men 3 växlar känns lite väl lite.

Enklast är att hålla sig till standard, utan tvekan. Fast samtidigt så kostar det också :lol:

Du menar högre utväxling på 1an, 2an.. ;)

Tillkommer en turbin och är det en trimmad FE du har så ligger pris på dessa runt $500 :!:

3-pet......Ajajaj får ont i benet bara tänka på det! :crazy:

Nej 4-växlat minst!

Toploader som Tommy nämner är ju klassisk.

Nu finns ju dessutom hydrauliska system till dessa som kör färden enklare.

http://www.americanpowertrain.com/cart.htm#ecwid:category=146602&mode=product&product=701491

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar!

Känns som man får kanske se vad man kommer över, en toploader 4-pet låter lockande.

Man kanske får möjligheten att prova en manuell låda...

Eller så satsar man på C4/C6 antar att tiden får visa vägen :lol:

Kul att bolla lite ideer! :D

Per , ja du allt kostar... Varje gång du nämner det så får jag ännu mer bråttom!

Skulle man ha en sambo eller något, så skulle jag ärligt talat ha svårt att motivera alla kostnader! För dom är orimliga :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...