Jump to content

Startmotorproblem - igen


mikael_s CMC2293

Recommended Posts

Jag har tydligen inget flyt med startmotorer. För ett år sedan var problemet att startmotorn inte greppade i startkransen ordentligt utan istället bearbetades kransen ibland när man försökte starta.

Startmotorn byttes ut mot en ny men problemet kom genast tillbaka. Fick då ett tips om att byta gaveln till en som är avsedd för aut. låda, då den sticker längre in i startkransen. Nu var detta problem ur världen, men frågan är varför det säljs startmotorer som inte passar. Om motor eller växellåda inte hade varit original kunde man ev. accepterat att det krävs lite inpassning.

Nu har den nya startmotorn tydligen kortslutits! Den ger inte ett liv ifrån sig ens när man kopplar in den "i bänk".

Är det någon som har ett tips på var man köper en tillförlitlig startmotor?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag får revidera mitt påstående. En bilelektriker testade startmotorn i sin testbänk och den fungerar som den ska. När jag kopplar in den med startkablar blir det bara lite gnistor samt värme i kablarna.

Någon som vet varför det blir så här?

Batteriet är nytt och ger 12.5V. Återstår startrelä och tändningslås, eller finns det något annat som kan vara orsaken till att bilen inte startar?

Link to comment
Share on other sites

Jag får revidera mitt påstående. En bilelektriker testade startmotorn i sin testbänk och den fungerar som den ska. När jag kopplar in den med startkablar blir det bara lite gnistor samt värme i kablarna.

Någon som vet varför det blir så här?

Batteriet är nytt och ger 12.5V. Återstår startrelä och tändningslås, eller finns det något annat som kan vara orsaken till att bilen inte startar?

Gnistor? Var? Värme i vilka kablar?

Har du kortis i kabeln som går från startreläet till startmotorn?

Eftersom den funkar i "testbänk" kan det ju inte va fel på själva

startmotorn. Kolla kablarna ordentligt.

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

Gnistor? Var? Värme i vilka kablar?

Har du kortis i kabeln som går från startreläet till startmotorn?

Eftersom den funkar i "testbänk" kan det ju inte va fel på själva

startmotorn. Kolla kablarna ordentligt.

Mvh.

pools

Ok, här kommer en utförligare beskrivning av det som är gjort:

Test 1, med startmotorn på plats i bilen

En startkabel kopplas från batteri (+) pol till utgången på startreläet (där kabeln till startmotorn är ansluten)

Startnyckeln i läge "ON"

Resultat: Inget (det gnistrar lite mellan startkabel och pol när de möts)

Test 2, med demonterad startmotor

En startkabel kopplas från batteri (+) pol till gängan på startmotorn (där kabeln från startreläet normalt ansluts). Den andra startkabeln kopplas från batteri (-) pol till startmotorns gods.

Resultat: Inget (det gnistrar lite mellan startkabel och gods när de möts). Efter några sekunders inkoppling noterade jag att startkablarna blev varma och avbröt testet.

Har även kollat spänningen vid de 4 ingångarna på startreläet med startnyckeln i läge "START" (innan startmotorn demonterades)

nr 1 framifrån (från batteri (+)) ca 12V

nr 2 framifrån (från tändningslås) 0V

nr 3 framifrån (till tändspole) 0V

nr 4 framifrån (till startmotor) 0V

Detta indikerade ju fel på tändningslås eller startrelä. Kopplar man då förbi dem så borde startmotorn rimligtvis börja snurra, vilket den inte gjorde i testerna ovan. Därav de felaktiga misstankarna mot startmotorn.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag testat att koppla förbi tändningslåset, dvs dvs en kabel från batteri (+) direkt till startrelä pol nr 2 framifrån (från tändningslås). Då hörs ett ljudligt "knäpp" från reläet! Detta hördes inte tidigare, bara ett svagt knäpp från laddningsreläet på vänster sida.

Tändningsnyckeln i läge START => samma tydliga knäpp från reläet.

Startmotorn på plats igen, och visst går den runt som den ska :shock:

Felet har alltså försvunnit av sig själv och det enda jag gjort är lossat lite på kabeln till startrelä pol nr 2 framifrån (för att tjuvkoppla, och det var inte ärgat). Behöver jag tillägga att det värsta jag vet är slumpmässiga fel?

Och jag fattar inte varför det inte går att tjuvkoppla startmotorn direkt från batteriet. Om nu felet kommer tillbaka, vilket kanske inte är osannolikt, så vill man gärna ha en reservmetod för att starta. Bogsera igång är inte att tänka på. Ford räknade tydligen inte med att deras bilar någon gång skulle kunna råka ut för problem eftersom den saknar bogserkrokar.

Link to comment
Share on other sites

Har haft samma problem sedan en månad. Körde ut bilen, tvättade och körde in.

Två dgr senare startar inte bilen. Byter batterier, startrelä och startmotor - samma fel, men min knackar om startreläet.

Har försökt med att bygla - men det bara rasslar i reläerna?!

Link to comment
Share on other sites

Byter batterier, startrelä och startmotor

Jag är imponerad över att man har allt detta liggandes så man kan byta om inte bilen startar. ;)

Kan det inte vara något jordfel? T.ex mellan motor - kaross

Link to comment
Share on other sites

...ja jag har ju inget reservdelslager direkt, men har köpt på mig prylar att bytas, mest för att fräsha upp...batterier har jag tagit från familjens andra bilar och startmotor köpte jag en i USA i våras (fick givetvis fel (till automat))och sedan köpt ytterligare en ny på Hansen utan resultatförbätring...

jordfel kan det säkert vara och jag har därför putsat av alla kontaktytor på jordkablar och skruvförband och poler.

är inne på att tändningslåset eller kablage under instrumentpanelen kan vara en bov i dramat, men det är ju så djävla trångt :-(

Link to comment
Share on other sites

Jordfel är vad jag skulle angripa först,lossa alla anslutningar spraya 5.56 ,wd40 el dyl,dra åt (jordkabeln till motorn också)

sedan kan man som tidigare skrivits kortsluta över startrelät..

att ha hemma ett extra startrelä är ungefär som att ha ett reservhjul :D

gärna en extra startmotor också..

men det är lite djungel med startmotorer till ford,och ofta är dom ihopbyggda av delar från olika modeller etc..

är bilen dessutom ihopsatt med delar från olika årsmodeller,skiftat mellan automat och manuell så kan det bli lite problematiskt att veta vilken startmotor man ska ha när man köper nytt..

hörde om en som beställt 3 olika ministarters från usa och alla var fel.. :crazy:

sedan går det ju att montera ihop startmotorn fel också,när man tex bytt bendixdrev..

Link to comment
Share on other sites

...ja jag har ju inget reservdelslager direkt, men har köpt på mig prylar att bytas, mest för att fräsha upp...batterier har jag tagit från familjens andra bilar och startmotor köpte jag en i USA i våras (fick givetvis fel (till automat))och sedan köpt ytterligare en ny på Hansen utan resultatförbätring...

jordfel kan det säkert vara och jag har därför putsat av alla kontaktytor på jordkablar och skruvförband och poler.

är inne på att tändningslåset eller kablage under instrumentpanelen kan vara en bov i dramat, men det är ju så djävla trångt :-(

om det är tändlåset är ju lätt att kolla ,liksom om tex säkerhetsbrytaren till autmatlådeväljaren strular....ger man ström till startrelät från batteriet direkt till ingången från tändlås ska den ju smälla igång direkt,eller med kompis och testlampa..

Link to comment
Share on other sites

Om du har motorn lös och kopplar startkabel minus till motorns hölje och sedan + till motorns ingång, ska den snurra med en jä-la fart. Motorn måste vara ordentligt fastspänd. Funkar inte detta, har du fel i motorn. Blir kablarna varma, har du kortis (ström går ju genom kablarna!).

Har du en frisk motor monterad, är det vanligaste felet jordflätan mellan motor till kaross och kaross till batteri! I dessa anslutningar ärgar det gärna. Du måste lossa och smärjla metallytorna.

Om detta är gjort, tar du en tåt från + batteri till startreläet ("brygga") och motorn ska snurra. Om relät inte klickar, är det trasigt ( nytt 150:-). Klickar men inget händer, är troligen bryggan inne i relät paj dvs köp nytt.

Om det funkar som det ska, men inte när du vrider startnyckeln, följer du tåten från relät till tändlåset (rosetten). Denna tåt "bryggar" ju 12 V från batteriet till reläet dvs samma du gjorde manuellt ovan.

Tusan, blev det krångligt?? Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Testa med en startkabel mellan minuspolen på batteriet och en bra kontaktyta på motorn, då eliminerar du jordfel mellan motor och kaross samt mellan batteri och kaross.

Funkar det på det sättet så testa med startkabeln mellan samma kontaktyta på motorn och en bra kontaktyta i karossen (kan vara lite svårt att hitta). Testa även på motsvarande sätt mellan batteri och kaross...förväxla bara inte plus och minus, det kan bli lite väl spännande :?

/Björn

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jag vill bara meddela att felorsaken är upptäckt till slut. Felet kom tillbaka och jag kom fram till att det fanns någonstans mellan tändningslås och startrelä. En granskning av elkablarna på högersidan av motorrummet visade att de klippts av och skarvats ihop någon gång innan jag blev ägare till bilen. Tyvärr var kabelskorna så dåligt påkrympta att de nästan ramlade bort av sig själva. Med nya kabelskor startar bilen igen!

/Mikael

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Problemet löst - tog hjälp av Oskarsson som "katalysator" - TACK Oskar! Kombination av cellproblem i batteriet och kontakt/kabelfel i stora pluss'en från batteriet till reläet.

Nu har man iaf nya grejer hela vägen :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...