Jump to content

Testade bil


Gtttggg

Recommended Posts

Jag var ute på provkörning med enklare mustang dvs modellen med V6:a för kolla hur det var att köra en sådan jämnfört med min bil. Axet var förstås inte detsamma, få mätare, ingen färddator, klenare fjädrar + krängningshammare, 65 profilsdäck på original fälgar, ovanligt långa växellägen på lådan. Bakvagnen gungade som känguru, fronten trycktes ner vid inbromsning och lite tvärtom vid gasande, lite vindbrus från sidofönstret (det var en cab). Det som överraskade mig, var att övervarvningsskyddet var satt till 4000 varv?! :shock: Inte undra på att den gick konstigt vid fullgas. Går det att ändra varvtal, tro?

Är man inte så noga med rödljuskörning tex, duger en V6 gott och väl till att glida runt med. Gynnar även plånboken också.

Säljaren som hade den här bilen i hallen, var inte så insatt på mustanger vilket det märktes snabbt och carfaxen visste han inte vad det var för nåt.

Link to comment
Share on other sites

jag hade något liknande här nere...

kollade blocket efter bilar och hittade en GT i väldigt billigt pris hos handlare men såg direkt att det var något som inte stämde! mailade handlaren och skrev..-du har ju en GT stylad V6 till salu eller hur?! han svarade blygt..-jo det stämmer..

dagen efter låg bilen ute som GT stylad V6 och priset gick upp ca 40papp! sen ändrade han priset igen åtminstone 2 gånger upp o ner

jag satt hemma i soffan och småskrattade för det var rena cirkusen :roll:

Link to comment
Share on other sites

[Jag var ute på provkörning med enklare mustang dvs modellen med V6:a för kolla hur det var att köra en sådan jämnfört med min bil. Axet var förstås inte detsamma, få mätare, ingen färddator, klenare fjädrar + krängningshammare, 65 profilsdäck på original fälgar, ovanligt långa växellägen på lådan. Bakvagnen gungade som känguru, fronten trycktes ner vid inbromsning och lite tvärtom vid gasande, lite vindbrus från sidofönstret (det var en cab). Det som överraskade mig, var att övervarvningsskyddet var satt till 4000 varv?! Inte undra på att den gick konstigt vid fullgas. Går det att ändra varvtal, tro?

Är man inte så noga med rödljuskörning tex, duger en V6 gott och väl till att glida runt med. Gynnar även plånboken också.

Ja man har ännu större möjligheter att förbättra en v6a än en v8 tycker jag. V6 har ju ingen kränghämmare alls bak tex och 16" hjulen ger inget märkvärdigt väggrepp. Maxvarvet kan höjas med hjälp av en SCT om man vill.

Färre mätare mm (inte på alla) = färre fel på sikt...

Vid senaste besiktningen av min v6 hade besiktningsmannen just kört en v8 innan, han tyckte min var klart rappare i dom farterna.

Och billigare är dom ju också som sagt.

Link to comment
Share on other sites

Ja man har ännu större möjligheter att förbättra en v6a än en v8 tycker jag. V6 har ju ingen kränghämmare alls bak tex och 16" hjulen ger inget märkvärdigt väggrepp. Maxvarvet kan höjas med hjälp av en SCT om man vill.

Färre mätare mm (inte på alla) = färre fel på sikt...

Vid senaste besiktningen av min v6 hade besiktningsmannen just kört en v8 innan, han tyckte min var klart rappare i dom farterna.

Och billigare är dom ju också som sagt.

Ingen krängningshammare bak? Det förklarar varför bilen rörde sig konstigt jämnfört med min bil. Jag hade omgående höjt varvtalet med SCT för man vill gasa mer än ynka 4000 varv.

Link to comment
Share on other sites

Nu är ju v6an en 2ventilsmaskin som trivs bättre (och är starkare) vid lägre varv. Jag har en automat och tror nog det är det man ska ha till v6an. Jag kan inte säga att man varvar den mer än så, normalt sett.

V8ans karaktär passar kanske bäst med manuell tycker jag, så hade man råd med 2 bilar skulle jag ha en v6 cab aut och en v8 man cupé. :D

Link to comment
Share on other sites

Det som överraskade mig, var att övervarvningsskyddet var satt till 4000 varv?! :shock: Inte undra på att den gick konstigt vid fullgas. Går det att ändra varvtal, tro?

Är man inte så noga med rödljuskörning tex, duger en V6 gott och väl till att glida runt med. Gynnar även plånboken också.

Säljaren som hade den här bilen i hallen, var inte så insatt på mustanger vilket det märktes snabbt och carfaxen visste han inte vad det var för nåt.

Lär vara fel på den. en V6:a har rödmarkeringen vid 6000 men varvar ca 6300 innan varvtalsskyddet slår in.

Link to comment
Share on other sites

Detta med varvtalet stämmer inte, min varvar mer än gärna 6000rpm.... :twisted:

Och vad gäller instrumenteringen beror det helt på vilket interiörpaket som sitter i. Jag har "alla" orginalmätare och även färddator... Har sett dem saknas i mindre utrustade GT-modeller också.. ;)

Vad gäller väghållningen finns det ju som sagt en del att önska.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar vad det kan vara som stör tändningen vid 4000 varv... Några idéer?

Cabben var ganska *fattig* på lull lull men kul att veta det finns mer utrustade bilar som även har V6.

Är du säker på att den inte varvade mer under färd??

Den har ett varvstopp nånstans kring 4000rpm om man så att säga torrgasar, men sp fort man lägger i växel finns inte den spärren.

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar vad det kan vara som stör tändningen vid 4000 varv... Några idéer?

Cabben var ganska *fattig* på lull lull men kul att veta det finns mer utrustade bilar som även har V6.

Är du säker på att den inte varvade mer under färd??

Den har ett varvstopp nånstans kring 4000rpm om man så att säga torrgasar, men sp fort man lägger i växel finns inte den spärren.

Varför har den så? Det har inte min GT...

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar vad det kan vara som stör tändningen vid 4000 varv... Några idéer?

Cabben var ganska *fattig* på lull lull men kul att veta det finns mer utrustade bilar som även har V6.

Är du säker på att den inte varvade mer under färd??

Den har ett varvstopp nånstans kring 4000rpm om man så att säga torrgasar, men sp fort man lägger i växel finns inte den spärren.

Varför har den så? Det har inte min GT...[/quote:2wio7hp7]

Den har det, dock kan det vara inställd på en annan nivå av flera anledningar. Alla bilar har detta i motorstyrningen, dock skiljer det mellan automat och manuell. Den nivån kan även lätt ändras i en mapp. En av anledningarna till att den är så är för att folk inte ska stå på varvtalsstoppet i park, eller i friläge då det inte är bra för motorn eller lådan att varva så pass mycket utan last.

Jag vet även att det har hänt när folk har fått en reflash på sin bil, oavsett om det var från Ford eller någon annan (typ Bama, SCT mfl) så har den rutan haft en annan parameter i den.

Link to comment
Share on other sites

Den har det, dock kan det vara inställd på en annan nivå av flera anledningar. Alla bilar har detta i motorstyrningen, dock skiljer det mellan automat och manuell. Den nivån kan även lätt ändras i en mapp. En av anledningarna till att den är så är för att folk inte ska stå på varvtalsstoppet i park, eller i friläge då det inte är bra för motorn eller lådan att varva så pass mycket utan last.

Jag vet även att det har hänt när folk har fått en reflash på sin bil, oavsett om det var från Ford eller någon annan (typ Bama, SCT mfl) så har den rutan haft en annan parameter i den.

Aha, jag har en custom tune i ja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...