Gtttggg September 23, 2010 Report September 23, 2010 Jag var ute på provkörning med enklare mustang dvs modellen med V6:a för kolla hur det var att köra en sådan jämnfört med min bil. Axet var förstås inte detsamma, få mätare, ingen färddator, klenare fjädrar + krängningshammare, 65 profilsdäck på original fälgar, ovanligt långa växellägen på lådan. Bakvagnen gungade som känguru, fronten trycktes ner vid inbromsning och lite tvärtom vid gasande, lite vindbrus från sidofönstret (det var en cab). Det som överraskade mig, var att övervarvningsskyddet var satt till 4000 varv?! Inte undra på att den gick konstigt vid fullgas. Går det att ändra varvtal, tro?Är man inte så noga med rödljuskörning tex, duger en V6 gott och väl till att glida runt med. Gynnar även plånboken också.Säljaren som hade den här bilen i hallen, var inte så insatt på mustanger vilket det märktes snabbt och carfaxen visste han inte vad det var för nåt. Citera
BUSET September 24, 2010 Report September 24, 2010 jag hade något liknande här nere...kollade blocket efter bilar och hittade en GT i väldigt billigt pris hos handlare men såg direkt att det var något som inte stämde! mailade handlaren och skrev..-du har ju en GT stylad V6 till salu eller hur?! han svarade blygt..-jo det stämmer..dagen efter låg bilen ute som GT stylad V6 och priset gick upp ca 40papp! sen ändrade han priset igen åtminstone 2 gånger upp o nerjag satt hemma i soffan och småskrattade för det var rena cirkusen Citera
ah September 24, 2010 Report September 24, 2010 [Jag var ute på provkörning med enklare mustang dvs modellen med V6:a för kolla hur det var att köra en sådan jämnfört med min bil. Axet var förstås inte detsamma, få mätare, ingen färddator, klenare fjädrar + krängningshammare, 65 profilsdäck på original fälgar, ovanligt långa växellägen på lådan. Bakvagnen gungade som känguru, fronten trycktes ner vid inbromsning och lite tvärtom vid gasande, lite vindbrus från sidofönstret (det var en cab). Det som överraskade mig, var att övervarvningsskyddet var satt till 4000 varv?! Inte undra på att den gick konstigt vid fullgas. Går det att ändra varvtal, tro?Är man inte så noga med rödljuskörning tex, duger en V6 gott och väl till att glida runt med. Gynnar även plånboken också.Ja man har ännu större möjligheter att förbättra en v6a än en v8 tycker jag. V6 har ju ingen kränghämmare alls bak tex och 16" hjulen ger inget märkvärdigt väggrepp. Maxvarvet kan höjas med hjälp av en SCT om man vill.Färre mätare mm (inte på alla) = färre fel på sikt...Vid senaste besiktningen av min v6 hade besiktningsmannen just kört en v8 innan, han tyckte min var klart rappare i dom farterna.Och billigare är dom ju också som sagt. Citera
Gtttggg September 24, 2010 Author Report September 24, 2010 Ja man har ännu större möjligheter att förbättra en v6a än en v8 tycker jag. V6 har ju ingen kränghämmare alls bak tex och 16" hjulen ger inget märkvärdigt väggrepp. Maxvarvet kan höjas med hjälp av en SCT om man vill.Färre mätare mm (inte på alla) = färre fel på sikt...Vid senaste besiktningen av min v6 hade besiktningsmannen just kört en v8 innan, han tyckte min var klart rappare i dom farterna.Och billigare är dom ju också som sagt.Ingen krängningshammare bak? Det förklarar varför bilen rörde sig konstigt jämnfört med min bil. Jag hade omgående höjt varvtalet med SCT för man vill gasa mer än ynka 4000 varv. Citera
ah September 24, 2010 Report September 24, 2010 Nu är ju v6an en 2ventilsmaskin som trivs bättre (och är starkare) vid lägre varv. Jag har en automat och tror nog det är det man ska ha till v6an. Jag kan inte säga att man varvar den mer än så, normalt sett.V8ans karaktär passar kanske bäst med manuell tycker jag, så hade man råd med 2 bilar skulle jag ha en v6 cab aut och en v8 man cupé. Citera
Gtttggg September 25, 2010 Author Report September 25, 2010 Det är bara att börja spara ihop pengar till bilen. Det är inte bara pengar som styr utan det är även tillgång till plats också. Citera
Mustang-sally September 30, 2010 Report September 30, 2010 Det som överraskade mig, var att övervarvningsskyddet var satt till 4000 varv?! Inte undra på att den gick konstigt vid fullgas. Går det att ändra varvtal, tro?Är man inte så noga med rödljuskörning tex, duger en V6 gott och väl till att glida runt med. Gynnar även plånboken också.Säljaren som hade den här bilen i hallen, var inte så insatt på mustanger vilket det märktes snabbt och carfaxen visste han inte vad det var för nåt.Lär vara fel på den. en V6:a har rödmarkeringen vid 6000 men varvar ca 6300 innan varvtalsskyddet slår in. Citera
Simon G2 September 30, 2010 Report September 30, 2010 Detta med varvtalet stämmer inte, min varvar mer än gärna 6000rpm.... Och vad gäller instrumenteringen beror det helt på vilket interiörpaket som sitter i. Jag har "alla" orginalmätare och även färddator... Har sett dem saknas i mindre utrustade GT-modeller också.. Vad gäller väghållningen finns det ju som sagt en del att önska.. Citera
Gtttggg October 1, 2010 Author Report October 1, 2010 Jag undrar vad det kan vara som stör tändningen vid 4000 varv... Några idéer?Cabben var ganska *fattig* på lull lull men kul att veta det finns mer utrustade bilar som även har V6. Citera
Simon G2 October 2, 2010 Report October 2, 2010 Jag undrar vad det kan vara som stör tändningen vid 4000 varv... Några idéer?Cabben var ganska *fattig* på lull lull men kul att veta det finns mer utrustade bilar som även har V6.Är du säker på att den inte varvade mer under färd??Den har ett varvstopp nånstans kring 4000rpm om man så att säga torrgasar, men sp fort man lägger i växel finns inte den spärren. Citera
Gtttggg October 3, 2010 Author Report October 3, 2010 Jag såg inte på varvräknaren när jag körde bilen tyvärr. Bara stillastående.Här är en länk till bilen jag körde.http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?id=5 ... peugeotvbg Citera
RoTe October 3, 2010 Report October 3, 2010 Jag undrar vad det kan vara som stör tändningen vid 4000 varv... Några idéer?Cabben var ganska *fattig* på lull lull men kul att veta det finns mer utrustade bilar som även har V6.Är du säker på att den inte varvade mer under färd??Den har ett varvstopp nånstans kring 4000rpm om man så att säga torrgasar, men sp fort man lägger i växel finns inte den spärren.Varför har den så? Det har inte min GT... Citera
Gtttggg October 4, 2010 Author Report October 4, 2010 Det blev så av en slump och då såg jag varvtalet gick bara till 4000. Citera
RoTe October 4, 2010 Report October 4, 2010 Så funkar min också.Varför varva mer i friläge...?Varför inte? Tar något skada på V6 men inte V8? Citera
ah October 5, 2010 Report October 5, 2010 Vet inte men det borde inte va nån skillnad.Fast det e klart om man slår i driven vid 4000 varv kanske man lyckas..... Citera
Gtttggg October 6, 2010 Author Report October 6, 2010 *dödläge* eller inte vid 4000 varv, bilen går tyst med original avgasrör men låter lite som en BMW vid högre varvtal. Citera
ErikC October 6, 2010 Report October 6, 2010 Jag undrar vad det kan vara som stör tändningen vid 4000 varv... Några idéer?Cabben var ganska *fattig* på lull lull men kul att veta det finns mer utrustade bilar som även har V6.Är du säker på att den inte varvade mer under färd??Den har ett varvstopp nånstans kring 4000rpm om man så att säga torrgasar, men sp fort man lägger i växel finns inte den spärren.Varför har den så? Det har inte min GT...[/quote:2wio7hp7]Den har det, dock kan det vara inställd på en annan nivå av flera anledningar. Alla bilar har detta i motorstyrningen, dock skiljer det mellan automat och manuell. Den nivån kan även lätt ändras i en mapp. En av anledningarna till att den är så är för att folk inte ska stå på varvtalsstoppet i park, eller i friläge då det inte är bra för motorn eller lådan att varva så pass mycket utan last.Jag vet även att det har hänt när folk har fått en reflash på sin bil, oavsett om det var från Ford eller någon annan (typ Bama, SCT mfl) så har den rutan haft en annan parameter i den. Citera
RoTe October 6, 2010 Report October 6, 2010 Den har det, dock kan det vara inställd på en annan nivå av flera anledningar. Alla bilar har detta i motorstyrningen, dock skiljer det mellan automat och manuell. Den nivån kan även lätt ändras i en mapp. En av anledningarna till att den är så är för att folk inte ska stå på varvtalsstoppet i park, eller i friläge då det inte är bra för motorn eller lådan att varva så pass mycket utan last.Jag vet även att det har hänt när folk har fått en reflash på sin bil, oavsett om det var från Ford eller någon annan (typ Bama, SCT mfl) så har den rutan haft en annan parameter i den.Aha, jag har en custom tune i ja. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.