Stene September 26, 2010 Report September 26, 2010 Om någon har ett par strut rods (kasterstag??) lösa så skulle jag hemskt gärna vilja veta längden på dom. Även gänglängd.Det är så att mina bottnar och tillåter mig inte justera som jag vill. Misstänker att dom inte är orginal.Det skulle kanske gå sätta upp dom i en svarv och göra den gängade delen längre? Bilen är en -67:a Mvh Citera
Stene October 2, 2010 Author Report October 2, 2010 se skissFrontSuspension2.JPG[/attachment:3m938tfx]Eller ska man göra egna? Någon som byggt liknande? DSC08240..jpg[/attachment:3m938tfx] Citera
JanneJ October 2, 2010 Report October 2, 2010 Jag har tänkt tanken på att bygga egna, men köpegrejorna ligger på ca 350$ så det kan vara gränsfall på att det lönar sig.Det är ju en viktig del i hjulupphängningen så det får inte vara något osäkert hemsnickrande.Att bilen går bättre med mer kontroll av de oönskade rörelserna i framvagnen är det ingen tvekan om. Citera
Per Berglund October 2, 2010 Report October 2, 2010 Finns flera olika så köp rätt!Orka tillverka själv....Nej! Som Janne skrev är detta ytterst viktig del och original är de värmebehandlade.De utsätts för höga påfrestningarMotsvarande original är billigt!http://www.mustangsplus.com/xcart/1967-Grab-A-Trak-Strut-Rod.html Citera
L-O Lönn November 10, 2010 Report November 10, 2010 Hej!Har goda erfarenheter av att köpa delar av Virginia Classic Mustang- VCM. Finns ännu billigare hos domhttp://www.virginiaclassicmustang.com/S ... px?k=su234Lycka tillLars-Olov Lönncmc 1989 Citera
bosewallius November 11, 2010 Report November 11, 2010 Lars-Olov,+1.Jag känner ägaren Brant personligen och han är en kunnig och ärlig killesom startade och har drivit sin business i många år. Han är känd f6r att fåföretag i USA att tillverka udda grejor som kostar en förmögenhet som NOS.Senaste är 65-66 289HP Fan Spacer med korrekt längd och märkning.Dessutom Kick Panels, 66 modell men kan användas på 65an också om man borrarett tredje hål för fästskruvarna. 65:an hade 3st och 66:an 2st.Dessa är nästan omöjliga att skilja från NOS när de är monterade.Finns bara till Coupe/Fastback och bara i svart just nu.Mvh Bosse CMC342 Citera
Stene November 11, 2010 Author Report November 11, 2010 Vad är det egentligen som skiljer dessa på just -67 och senare årsmodeller? Längd? diameter?Misstänker att det är såna som du Per B länkar till som sitter där nu då hela framvagnen kommer därifrån. Så dom vill jag inte köpa en gång till. Anledningen till att bygga egna skulle isf främst vara för att kunna göra en vettig infästning i framkant. Orginal rör på sig för mycket Som sagt, om någon har ett par lösa casterstag till en -67:a, är jag hemskt intresserad av måtten! Citera
stickan ht-68 November 15, 2010 Report November 15, 2010 Om någon har ett par strut rods (kasterstag??) lösa så skulle jag hemskt gärna vilja veta längden på dom. Även gänglängd.Det är så att mina bottnar och tillåter mig inte justera som jag vill. Misstänker att dom inte är orginal.Det skulle kanske gå sätta upp dom i en svarv och göra den gängade delen längre? Bilen är en -67:a MvhHej, har just plockat isär staget på min -68, staget är identiskt lika som ditt men sen om måtten stämmer får du själv avgöra.Gänglängd: 148 mm.Från gängens början till centrum på första bulten: 600 mm.Själv ska jag byta bussningarna, vet du hur hårt den yttre (1") muttern ska dras för att dra ihop bussningarna. Ska den dras tills det tar stopp mot det kortare röret som löper över huvudstaget. Citera
Stene November 16, 2010 Author Report November 16, 2010 Jättetack!Ska mäta och jämföra till helgen. Dom på bilden är inte mina utan en bild jag snodde på nätet... Men som sagt så åker dom ner till helgen och då slänger jag upp en bild på dom med mått oxå. Är kanske så att mina är till -68 och senare.Ang bussningarna så är det ju först distanshylsan i mitten och en bussning med bricka från vardera sida. Sen är det bara dra tills brickorna bottnar i hylsan, och då är det klart, ...men ganska slappt. Detta flex leder till miskad caster vid inbromsning och en bil som känns som en kåt huggorm när man bromsat hårt, iaf för mig. Men då har jag som sagt för lite gäng på stagen för att kunna få grundinställningen som jag vill ha den... Sen finns det ju polybussningar oxå men jag blir avrådd gång på gång från att använda sådana då det finns risk för att hela staget går av till slut om det blir för stumt. Citera
Stene November 19, 2010 Author Report November 19, 2010 Så här ser -67 stagen ut. Inte alls som -68 och uppåt (första bilden)Det är visst så att -67:ans undre bärarmar har en annan hålbild än -68 och senare. Om någon orkar springa ut och mäta på sin -67:a skulle det vara väldigt uppskattat, och ännu bättre om ni vet var dom kommer ifrån. Orginal eller annan tillverkare?Tyvärr går gängan inte göra längre då dom blir smalare just efter slutet Mvh Citera
CMC-49 November 20, 2010 Report November 20, 2010 Om du behöver stag från en 67a har jag extra Citera
Recommended Posts