Jump to content

Recommended Posts

Hej

Jag har en 67:a med 289 4vxl manuell

Motorn är standard förutom edelbrockinsug och nyare holly 600 med elchoke (modell 80457)

Motorn går helt ok på tomgång , flytgas och fullgas

Problemet är att när man ska köra iväg och kommer till läget precis över tomgång så hugger den till, innan den går "bra"

Det blir en väldigt ryckig körning speciellt med manuell låda, den är lika dan på alla växlar så när man ger ytterst lite gas som vid växling och dyl så hugger den till.

Någon som har nån ide om vad det kan vara?

Mvh Gugge

Hej.

Inställningsproblem, har du kollat att det är rätt inställt på

luftskruvar, kan ge upphov till (Nysning).

Det kan också vara inställningen på axpump, den kommer

på för sent, sök lite i sökprogramet överst på sidan här

finns lite att läsa om inställningar mm ;)

Tyvärr är det väldigt svårt att ge ett helt rätt svar :problem:

En enkel koll. titta på accpumpen arm om den har glipa. Om den har det så tajta till den så att glipan försvinner. Du justerar på skruven som har mutter med en fjäder emmällan skruvskalle och mutter. hopas du förstår vad jag menar.

Berra

Hej.

Det låter som om du har väldigt fet blandning inställd,

för att ställa luftskruvar så måste först och främst

motorn vara varmkörd :)

När du kört motorn varm d.v.s. (arbetsteperatur) och

utan cooke, låt motorn gå på tomgång ca 800 rpm

upp till 1000 rpm :)

Om du står framför bilen så börjar du med att skruva

in förarsidans luftskruv, skruva försiktigt in tills motorn

börjar gå ojämt, skruva ut skruven ett halvt varv, det

är normalt vad som behövs för att motorn skall gå jämt

igen, låt den vara så :?

Gör samma sak på andra sidan förgasaren, på detta sätt

kommer du närmast rätt intällning, utan vaccum mätare :eh:

Det var det med luftskruvar, nysningen tror jag mer och

mer på att det är den s.k. axpumpen, justera ner fjädern

på armen som påverkar axpumpen, den skall inte helt

ligga på, men nära nog :think:

Om axpumparmen ligger på så är det risk för att den läcker

mindre mängd bensin till förbränning, alltså det droppar

bensin in i insuget och påverkar tomgång :o

Anliggning påverkar också själva axpumpens funktion, det

blir en för tidig reaktion då du gasar och detta kan också

göra att du får en s.k. nysning eller tvekan innan det sjuter

iväg :shifty:

Samma variat kan det bli om det är för mycket spel på

axpumpens arm, det blir ungefär samma typ nysning :?

Jag har skannat lite om Holley på Svenska, om du har

intresse av matrialet, hör av dig med mailadress. ;)

Tack Oscarsson jag ska kolla detta i helgen

Angående axialspelet i fördelaren, om kamvinkelmätaren är stadig och står på samma värde så borde väl axialspelet vara ok jag har haft andra bilar med glapp fördelare där nålen säkert har rört sig i en 10graders intervall, jag kanske har fel, men borde det åtminstånde vara en indikation på att fördelaren är ok ?

Nu är problemet löst, enligt holley så ska det vara 65 munstycken i förgasaren från fabrik, det satt 60 munstycken i min så nån har väl bytt, jag hade ett par 66:or som jag satte i och nu går den som en klocka.

Jag ska prova att gå ner någon eller några storlekar vid tillfälle så man får den så bra anpassad det går.

Tack för alla tips

  • 2 years later...
Hej

Jag har en 67:a med 289 4vxl manuell

Motorn är standard förutom edelbrockinsug och nyare holly 600 med elchoke (modell 80457)

Motorn går helt ok på tomgång , flytgas och fullgas

Problemet är att när man ska köra iväg och kommer till läget precis över tomgång så hugger den till, innan den går "bra"

Det blir en väldigt ryckig körning speciellt med manuell låda, den är lika dan på alla växlar så när man ger ytterst lite gas som vid växling och dyl så hugger den till.

Någon som har nån ide om vad det kan vara?

Mvh Gugge

Jag hade samma problem med nysning med en likadan Holley. Nu verkar det som att du löst det med ett mindre munstycke. För mig var felet att flottörerna var ställda helt fel. Efter en snabb justering (10 minuter) blev det hur bra som helst. Svarar direkt på gaspådrag.

Har du inte kollat flottörerna så gör det, även om du gått ner i storlek på munstycket. Alltid bra att ha grejerna rätt inställt! :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...