September 28, 201014 yr comment_97736 HejJag har en 67:a med 289 4vxl manuell Motorn är standard förutom edelbrockinsug och nyare holly 600 med elchoke (modell 80457)Motorn går helt ok på tomgång , flytgas och fullgasProblemet är att när man ska köra iväg och kommer till läget precis över tomgång så hugger den till, innan den går "bra"Det blir en väldigt ryckig körning speciellt med manuell låda, den är lika dan på alla växlar så när man ger ytterst lite gas som vid växling och dyl så hugger den till.Någon som har nån ide om vad det kan vara?Mvh Gugge
September 28, 201014 yr comment_97747 Hej.Inställningsproblem, har du kollat att det är rätt inställt påluftskruvar, kan ge upphov till (Nysning).Det kan också vara inställningen på axpump, den kommerpå för sent, sök lite i sökprogramet överst på sidan härfinns lite att läsa om inställningar mm Tyvärr är det väldigt svårt att ge ett helt rätt svar
September 28, 201014 yr comment_97749 En enkel koll. titta på accpumpen arm om den har glipa. Om den har det så tajta till den så att glipan försvinner. Du justerar på skruven som har mutter med en fjäder emmällan skruvskalle och mutter. hopas du förstår vad jag menar.Berra
September 30, 201014 yr Author comment_97804 Nysning är en perfekt beskrivning, accpumpen funkar ssom den ska, jag har skruvat ut luftskruvarna 3 varv, men den är likadan som innan.
September 30, 201014 yr comment_97813 Hej.Det låter som om du har väldigt fet blandning inställd,för att ställa luftskruvar så måste först och främstmotorn vara varmkörd När du kört motorn varm d.v.s. (arbetsteperatur) ochutan cooke, låt motorn gå på tomgång ca 800 rpmupp till 1000 rpm Om du står framför bilen så börjar du med att skruvain förarsidans luftskruv, skruva försiktigt in tills motornbörjar gå ojämt, skruva ut skruven ett halvt varv, detär normalt vad som behövs för att motorn skall gå jämtigen, låt den vara så Gör samma sak på andra sidan förgasaren, på detta sättkommer du närmast rätt intällning, utan vaccum mätare Det var det med luftskruvar, nysningen tror jag mer ochmer på att det är den s.k. axpumpen, justera ner fjädernpå armen som påverkar axpumpen, den skall inte heltligga på, men nära nog Om axpumparmen ligger på så är det risk för att den läckermindre mängd bensin till förbränning, alltså det dropparbensin in i insuget och påverkar tomgång Anliggning påverkar också själva axpumpens funktion, detblir en för tidig reaktion då du gasar och detta kan ocksågöra att du får en s.k. nysning eller tvekan innan det sjuteriväg Samma variat kan det bli om det är för mycket spel påaxpumpens arm, det blir ungefär samma typ nysning Jag har skannat lite om Holley på Svenska, om du harintresse av matrialet, hör av dig med mailadress.
October 1, 201014 yr Author comment_97845 Tack Oscarsson jag ska kolla detta i helgenAngående axialspelet i fördelaren, om kamvinkelmätaren är stadig och står på samma värde så borde väl axialspelet vara ok jag har haft andra bilar med glapp fördelare där nålen säkert har rört sig i en 10graders intervall, jag kanske har fel, men borde det åtminstånde vara en indikation på att fördelaren är ok ?
October 4, 201014 yr Author comment_97987 Nu är problemet löst, enligt holley så ska det vara 65 munstycken i förgasaren från fabrik, det satt 60 munstycken i min så nån har väl bytt, jag hade ett par 66:or som jag satte i och nu går den som en klocka.Jag ska prova att gå ner någon eller några storlekar vid tillfälle så man får den så bra anpassad det går.Tack för alla tips
June 1, 201311 yr comment_127860 HejJag har en 67:a med 289 4vxl manuell Motorn är standard förutom edelbrockinsug och nyare holly 600 med elchoke (modell 80457)Motorn går helt ok på tomgång , flytgas och fullgasProblemet är att när man ska köra iväg och kommer till läget precis över tomgång så hugger den till, innan den går "bra"Det blir en väldigt ryckig körning speciellt med manuell låda, den är lika dan på alla växlar så när man ger ytterst lite gas som vid växling och dyl så hugger den till.Någon som har nån ide om vad det kan vara?Mvh GuggeJag hade samma problem med nysning med en likadan Holley. Nu verkar det som att du löst det med ett mindre munstycke. För mig var felet att flottörerna var ställda helt fel. Efter en snabb justering (10 minuter) blev det hur bra som helst. Svarar direkt på gaspådrag.Har du inte kollat flottörerna så gör det, även om du gått ner i storlek på munstycket. Alltid bra att ha grejerna rätt inställt!
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.