mrhaggiz October 13, 2010 Report October 13, 2010 HejHelt plötsligt när jag skulle starta min -67 med 289 så vägrade den dra runt utan det bara knäpper helt vildt i startrelät uppe vid batteriet. Efter lite ryckande i kabkarna så slutar det ibland att knäppa och ibland inte, men ingen funktion på startmotorn. Har nyligen demonterat lådan samt starten och plockat ihop den igen och funkat kanon ett tag tills nu. Provade att koppla förbi relät men fick det inte att lira. Vad är funktionen med relät?Som jag har tolkat det så är det växelläges signal in i relät som startfunktion?Hjälp önskas.MvhAndrea Citera
Ingo October 13, 2010 Report October 13, 2010 HejHelt plötsligt när jag skulle starta min -67 med 289 så vägrade den dra runt utan det bara knäpper helt vildt i startrelät uppe vid batteriet. Efter lite ryckande i kabkarna så slutar det ibland att knäppa och ibland inte, men ingen funktion på startmotorn. Har nyligen demonterat lådan samt starten och plockat ihop den igen och funkat kanon ett tag tills nu. Provade att koppla förbi relät men fick det inte att lira. Vad är funktionen med relät?Som jag har tolkat det så är det växelläges signal in i relät som startfunktion?Hjälp önskas.MvhAndreaFinns en annan aktuell tråd om startmotor problem,läs den.och försök utröna var problemet sitter..relät har samma funktinon som relän på andra bilar fast saknar solenoid som slungar ut bendixdrevet,helt sonika att klara av att hantera de stora strömmar av elekticitet som går genom startmotorn..Om det är startmotorn så händer det att lödningar släpper i den,rätt enkelt att fixa.. Citera
Pelle cmc 375 October 13, 2010 Report October 13, 2010 För att kolla relät kan du ta en startkabel från batteriets plus till den grova anslutningen på relät som går ner till startmotorn.OBS VAR NOGA MED ATT DU INTE HAR NÅGON VÄXEL I !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 13, 2010 Report October 13, 2010 Hej.Jag tror du har dåligt batteri, det första som händer närbatteriet börjar bli svagt är just det du beskriver, låna starthjälp från annan bil Citera
mrhaggiz October 14, 2010 Author Report October 14, 2010 Har provat med booster. tyvärr samma sak. Om jag byglar relät mellan ingående och utgående anslutning händer inget. Citera
Pelle cmc 375 October 15, 2010 Report October 15, 2010 Har provat med booster. tyvärr samma sak. Om jag byglar relät mellan ingående och utgående anslutning händer inget.Är det manöverströmmen du byglar? Citera
laxkungen October 21, 2010 Report October 21, 2010 Har haft samma problem med min 66:a. Felet var en avbränd tråd i regulatorn. Efter ett byte till en ny regulator så startar bilen utan något problem. Citera
MrTurbo_1645 October 24, 2010 Report October 24, 2010 Jag hade samma fel och bytte startmotor. Nu snurrar det på så fint igen. Blir kabel från relä ner till startmotor varm så den ryker är det stor risk att det är just startmotorn som gett upp. Citera
Equus November 6, 2010 Report November 6, 2010 Eventuellt är kolen i startmotorn dåliga/slut.E J Citera
Recommended Posts