Jump to content

Gängtejp?


bulan

Recommended Posts

Svar, prova, jag vet inte.

Anar att du inte får tät när du drar åt.

Har läst att man måste byta själva sätena för konan i styrcyl. för att inte få problem med läckage, skall finnas lösa säten att köpa.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kan man använda gängtejp när man monterar slangarna till servostyrningen?

Mvh. Mats

CMC 2089

Ska inte behövas, gängorna har inte någon tätande funktion, allt hänger på konan.

Var noga med vinkeln på röret när du skruvar fast det.

Hälsningar

Janne

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen! Jag ska montera ny ventil och alla 5 slangarna. När jag demonterade såg jag att de använt något i gängorna till ventilen men inte till cylindern eller pumpen. Var lite nyfiken på om detta behövs. Får väl bara vara så noggrann som möjligt och prova utan.

Janne! Menade du att rören kan skava emot något vid fullt styrutslag?

Mvh. Mats

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Janne! Menade du att rören kan skava emot något vid fullt styrutslag?

Mvh. Mats

CMC 2089

Nej, jag tänkte på konan. Anläggningsytan är ganska liten och lite fel vinkel gör att konan/röret inte tätar ordentligt.

Jag har egen erfarenhet av hur mycket det kan spruta om man inte är tillräckligt noggrann :oops:

Link to comment
Share on other sites

Har du "originaltyp" av styrning på din?

Mvh. Mats

Nej, jag har byggt om till kuggstång för lite mer styrkänsla.

Med vad jag vet idag skulle jag kanske inte valt exakt samma komponenter ( Saab 9-3 ), men livet är ett långt lärande.. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om det är koniska anslutningar så ska man inte behöva extra tätning.

Jag har aldrig haft en musse med orginal servo så jag vet inte hur det ser ut...

Har vid problem med bromsläckage lagt en liten kopparbricka innanför konan som extra tätning med bra resultat (tänk på att den typen av bricka sällan funkar mer än en gågng)

Jag har en styrväxel från en 9-3'a på min 66'a och det sitter (om jag minns det rätt) o-ringar på anslutningarna...dvs om det läcker så behövs i första hand nya oringar.

Hoppas det ger lite vägledning.

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Hej!

När jag hade samma problem för några år sen, och aldrig fick det tätt,

tog jag lite slippasta på konan, satte i slangen och drog åt den nästan

helt och gnuggade. Och det blev tätt. :D

Men man får va noga så man inte gnuggar "snett". :confused: Sen får man va

noga med att få rent från pastan, så den inte kommer in i ventilen.

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för alla tips och länkar! ! ! !Har fått en mycket bättre kännedom nu om hur styrservo systemet funkar. Har noggrannt monterat allt men har fortfarande läckage på en av slangkopplingarna till kontroll ventilen. Nu när allt är

rent, fint och torrt är det också lätt att se att det endast läcker från denna plats. Har "pillat" ur sätet av aluminium från denna plats och ska nu slipa ner ojämnheterna på denna och montera tillbaks den. Alla gamla slangmonteringar har

skadat sätet och läckaget kommer från dessa skador. Funkar inte detta ska jag överväga kopparbricka eller tillverka ett nytt säte i aluminium. Förstår att många byter till Borgeson med bara 2 slangar istället för 5 och utan cylinder och kontroll ventil. Läckagerisken minskar ju betydligt med en sådan.

Mvh. Mats

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...