Jump to content

Bussning till övre bärarm?


bulan

Recommended Posts

Hej!

Jag ska göra en beställning av lite smådelar till framvagnen. Jag hittar inte bussningar till de övre bärarmarna men mängder till de nedre (gummi, poly). Någon som förstår varför. Det finns mängder av olika bärarmar eller endast axel set till dom men axel seten passar bara original bärarm och förmodligen har jag säkert eftermarknads vid det här laget? Det finns också vissa speciella förlängda smörjnipplar till det trånga utrymmet vis axelns ändar. Någon som provat dessa eller vet om det är 1/4 tum eller 6mm (om de passar både original och repro)

Letar också gummidamasker och söker på nätet. Det finns till Ball Joint (övre, nedre, Tie Rod (inre, yttre)

men vissa har en metallring och andra inte. Finns det några som passar alla typer (original och eftermarknads)

Många frågor blev det men tacksam för hjälp. Bättre att beställa lite för mycket delar på en gång eftersom frakten är det dyra och inte delarna.

Mvh. Mats

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Det finns ingen bussning i övre bärarm.

En stenålderskonstruktion med en järnstång som är gängad i bägge ändar som helt är beroende av det fett man pumpar in.

Endast O-ringar som ska hindra att fettet rinner ut.

Börjar det glappa/gnälla så är det kört! Köp helt ny bärarm!

Har själv prövat de vinklade nipplarna och ibland funkar det ibland inte.... :/

Vad är det för "damask" du letar efter?

Link to comment
Share on other sites

Damask kanske är fel ord men gummitätningen på tex. styrleden vilken skyddar leden och håller kvar fettet. Dessa går ju att köpa separat med eller utan metallring. Vet inte vilka som funkar bäst.

Mvh. Mats

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Har ingen betydelse.

Finns sådana kåpor hos Hansen Racing

Men varför inte byta hela leden om du ändå ska hålla på.

Eller ännu bättre byt rubbet!! Du får en helt ny framvagn för ca 2700kr med dagens billiga dollarkurs!

Komplett kitt för 3-bult bärarm

Komplett kitt för 4-bult bärarm

Alternativt lägg 3900kr och få även övre bärarmar komplett nya

Komplett sats

Finns ju en rad andra satser också.

Det lönar sig att byta rubbet på Mustang

Link to comment
Share on other sites

Ja du har helt rätt, priserna är grymt bra. Kollade innan på detta kit.

http://www.mustangsplus.com/xcart/1967-73-Grab-A-Trak-Performance-Suspension-Rebuild-Kit.html

Har inte handlat av någon av dessa. Endast Summit och NPD men Mustangunlimited och Mustangplus verkar ha mera kit till bra pris.

Har ni handlat här? Spelar det någon roll om det är 3 eller 4-bultad bärarm om man ska byta allt? Gummi eller plastbussningar?

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag har handlat av alla dom.

Mustangsplus flera gånger och dom är bra att göra med..."MEN" som Tony Irving säger....."Grab A Track" delarna är sisådär i kvalitet tycker jag.

Dessutom saknas styrleder i det kittet.

Annars är som sagt Mustangsplus bra men själv fördrar jag numera Mustangs unlimited där sortimentet är större.

3 eller 4-bultat övre bärarm spelar ingen roll.

Ford gick ju över till 4-bultad övre bärarm av någon anledning.

Om du tänkt renovera dina övre bärarmar så måste du kolla vilken bärarm du har eftersom du då inte kan välja.

Bussningar är ditt val....Komfort=gummi....Lite stramare=uretan

Själv gillar jag ju lite åt det stramare hållet men smaksak!

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte kittet med uretanbussningar som Pelle hänvisar till och monterade på min -66:a. Beställde hos Mustangunlimited en söndag och hade det hemma på torsdagen. Inga problem att montera, inte ens för en klåpare som mig. Men så hade jag en duktig medhjälpare också (Tack Lars Åke). Det ända var klämförbandet/hylsan vid P-änden som var felaktigt så vi fick använda det gamla.

mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen! Har beställt en offert på allt med frakt. Ingår smörjnipplar eller måste man köpa till detta? Hur gör ni med infettning av den övre bärarmen? Får det plats en vinklad 90* nippel?

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Det ingår nipplar.

Har sett olika varianter på dessa (olika fabrikat på bärarm).

Kan bli problem om du gjort "shelby sänkning" på bärarmen.

Men bilarna går ju så få mil nuförtiden så har man smörjt dom 1 gång så håller det lätt många år framöver.

Link to comment
Share on other sites

Shelby sänkningen på 65-66 är lite annorlunda än 67-70 och därför hamnar ena nippeln lite illa till.

Tornens form diffar också en del.

OBS Shims är inte så vanligt att man använder på 69!!

Det är bara de tidiga 65-66 som ALLTID måste chimsas

På 69 justeras allt med den excentriska bulten som sitter i nedre bärarm

Link to comment
Share on other sites

hej ett litet sido spår kanske... har läst att man ska montera den övre axeln i länkarmen på 65/66 med någon distans och dra till ett vist moment. blir inte riktigt klok på hur man gör bara. någon som vet?

Mvh mattias

Link to comment
Share on other sites

Tack för det tipset bosewallius. Jag såg att det fanns sådana kit också med allt utom de övre bärarmarna.

Kostar ca Us$ 200. Med bärarmar ca 300. och ca. 400 för det som Per.B tipsade om med styrdelarna också.Har bett om offert från Mustangplus men har inte fått svar. Ska prova med Mustangunlimited också.

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...
On 2011-01-16 at 16:50, Per Berglund said:

Jag har handlat av alla dom.

Mustangsplus flera gånger och dom är bra att göra med..."MEN" som Tony Irving säger....."Grab A Track" delarna är sisådär i kvalitet tycker jag.

Dessutom saknas styrleder i det kittet.

Annars är som sagt Mustangsplus bra men själv fördrar jag numera Mustangs unlimited där sortimentet är större.

3 eller 4-bultat övre bärarm spelar ingen roll.

Ford gick ju över till 4-bultad övre bärarm av någon anledning.

Om du tänkt renovera dina övre bärarmar så måste du kolla vilken bärarm du har eftersom du då inte kan välja.

Bussningar är ditt val....Komfort=gummi....Lite stramare=uretan

Själv gillar jag ju lite åt det stramare hållet men smaksak!

Hej Per, jag har kollat på det kit du har Länkat här "super Front End Rebuild kit.... Eftersom det var några år sedan du lade ut det här, tycker du fortfarande att det är ok.  jag tänker riva och fixa min framvagn under vintern och vill byta.  Inte för att min är jättedålig, men genkar och knorrar, så jag byter å då vill jag byta allt på en gång, så slipper jag hålla på och riva och sätta ihop.  Vad tror du är fortfarande  http://www.mustangsunlimited.com/Mustang/Suspension/Front-Suspension-Rebuild-Kits/Super-Front-End-Rebuild-Kit-1968-1969-Mustang-Cougar.axd  ett bra kit?  Finns det alternativ, både vad det gäller leverantörer och priser

Petter

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har ändrat mig gällande Mustangs Unlimited.

Mest för att dom krånglat och lägger på hög frakt kostnad
Dessutom för det varit varierande kvalitet och man får ofta vänta skitlänge

Man höjjer sin egen ribba hela tiden vartefter man håller på och numera köper jag så mycket jag kan från Summit racing av dessa anledningar

  • Jag kan välja melan flertal olika tillverkare
  • Servicen på Summit racing är grym!!!  Får man nått fel skickar dom nytt gratis och man behöver inte returnera.
    Chatt funktion på hemsidan så vill man fråga när man letar får man snabbt svar
  • Priserna är lätt att jämföra och ofta bra priser
  • Frakt alternativen är oändliga och snabba leveranstider....Händer ofta jag får prylar på runt 3dagar 

Gällande framvagnsdelar så köper jag helst fabrikat MOOG.
MOOG är OEM tillverkare och vet vad som krävs för att göra rätt...Som OEM tillverkare har du kvalitetskrav att följa och det märks på allt från dom.
Bättre prylar än original!!!

Summit har en bra sorteringsfunktion när man väl lärt sig den.
Som här alla framvagnsdelar till 68 Mustang som MOOG tillverkar

https://www.summitracing.com/int/search/department/chassis-suspension/year/1968/make/ford/model/mustang/brand/moog-chassis-parts?N=4294951552%2B4294949838%2B4294951343%2B4294951333%2B400381&SortBy=Default&SortOrder=Ascending&retaillocation=int

Link to comment
Share on other sites

Föresten jag gillar även Rockauto!

Dom har bra priser på allt original ersättningsdelar och dom säljer MOOG och även andra ännu bättre fabrikat om man vill...Brett fabrikats utbud
Enda nackdelen är att där hittar man knappt några race prylar.....Men som sagt grymt sortiment på service delar

https://www.rockauto.com/en/catalog/ford,1968,mustang,4.7l+289cid+v8,1132322,suspension,control+arm,10401

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...