Jump to content

Vad är ”rätt” fjädrar till dual advance-fördelaren?


orbvet

Recommended Posts

Nere i fördelaren sitter två fjädrar som påverkar centrifugalförställningen.

Den ena är både längre och grövre än den andra.

Hur vet jag att det sitter ”rätt/original” fjädrar i min fördelare samt att de är ”rätt” spända/rätt hårdhet?

Den grövre fjädern A är helt obelastad glappar därför fram och tillbaka, medans den tunnare är delvis spänd! (Se bif bild 1).

Först när vikterna, vid rotation,slungats ut ”halvvägs” så börjar den tjockare fjädern (A) att spännas! Den tunnare fjädern (B) gör motstånd redan från start!

Ska det vara så, eller ska båda fjädrarna ”jobba/hjälpas åt” samtidigt redan från start?

Vill man justera fjäderspänningen ska visst fästena böjas, men hur mycket? (Se bild 3).

Är det någon som vet vad "rätt” tjocklek och längd ska vara på originalfjädrarna i fördelaren?

Mina fjädrar är 21 resp. 16 mm långa och har 1 resp. 0,6 mm tråddiam. Båda är på 5,5 fjädervarv.

Kanske bytta? (Se bif. Bild 2).

Den tjockare fjädern går ej ihop helt även obelastad, bladmått 0,10 mm går lätt in mellan vilket spiralvarv som helst. Ska det vara så ? (Se bild 4).

Hur vet jag förresten hur hela mekanismen ska vara vänd, går ju att ändra mellan 13L och 18L ?

Vad är alltså rätt fjädrar för original 1965 Mustang A-code?

Hur mycket får fördelaraxeln spela axiellt, finns ett spel om jag drar i axeln upp och ned, (fördelaren är kvar i motorn) (se bild 3).

Min motor: 289cui, 225 hp, (4 port Holley), 4 vxl.man. 3.00:1 bakaxel.

Fördelaren: Dual Advance med ställbar vaccumklocka + enkelbrytare.

Sten A

65:a Cabb

CMC 2141

post-397-144839145788_thumb.jpg

post-397-144839145795_thumb.jpg

post-397-144839145806_thumb.jpg

post-397-144839145819_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fjädrarna är olika av den anledningen att den dynamiska tändförställningen inte är helt linjär mot varvtalet.

När bilen står på tomgång är den dynamiska förställningen väldigt liten, när varvtalet ökar kommer den tunnare fjädern att ganska snabbt dras ut av vikten och göra att du får en tidigare tändpunkt. När varvtalet ökar ännu mer kommer den grövre fjädern inte att kunna hålla mot vikten och du får maximal tändförställning.

Skulle man göra en kurva på tändförställning vs varvtal kommer den att få 2 markanta "knän" där respektive fjäder släpper och förställningen ökar.

13L och 18L är den maximala tändförställningen som fördelaren kan ge. Fördelaren går med ½ vevaxelvarvtalet och värdena dubblas därför, 13L = 26º och 18L = 36º.

Den sida som sitter mot stoppklacken är den aktiva.

Den maximala tändförställningen som motorn vill ha är beroende på flera faktorer, trimningsgrad, komp, kam, mm.

Total tändförställning är det värde som du ställer in på tomgång + fördelarens maximala förställning. Ex: 12º grundinställning + 13L (26º) i fördelaren ger 38º.

Link to comment
Share on other sites

Det kan alltså var så att fjädrarna inte samverkar hela tiden utan den grövre börja jobba först efter "halvtid"?

Vet någon om de fjädrar jag beskrev överst är std.-monterade eller rentav utbytta (Se spec för fjädrarna överst och i bild 2)

Min motor är original frånsett Holley 600-förgasaren!

Hur mäter man upp fördelaren utan att köra den i särskild testapparat?

Hur stort spel axiellt, uppåt - nedåt, får rotoraxeln ha, jag mäter närmare 0,8 mm med fördelaren kvar i motorn. Slitet fördelardrev eller O.K.?

Min fördelare är en utbytes den har inte någon nippel med lucka för smörjning utvändigt.

SA

CMC2141

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...