Jump to content

Köpa en mustang. Ev råd och tips önskas.


Caroline

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har i sådär 10 år drömt om att köpa mig en vit mustang cab med vit inredning årsmodell runt 87-90. Nu till sommaren är det då äntligen dags.

Vad ska jag tänka på som novis och var söker man bäst efter en bil som är välvårdad. Har tänkt den som andrabil och bara köras på sommaren.

Är tyvärr inte mekarkunnig dock hopplöst längtande efter en egen vit mustang.

Mycket tacksam för tips och råd då jag inte har en aning om vilka ev fel och så jag måste se upp med.

Vänliga hälsningar

Caroline :D

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret även om jag trodde fler skulle kunna berätta vad man ska se upp med när man letar begagnat. Tror också de finaste finns här men utbudet är ju inte överväldigande precis. Har nu ringt och pratat med en trevlig och hjälpsam person i klubben och ger nu mig ut och letar.

Vet också att modellen jag söker heter Fox, man lär så länge man lever!

MVH

Caroline

Link to comment
Share on other sites

En köpguide över Mustang 1964,5-2004 finns i tidningen "Nostalgia" nr 5-2004. Där kan man bl.a. läsa vilka motorer och vilken effekt som fanns att få till resp. årsmodell. Likaså visas vilken prisnivå som anses gälla och vilka egenskaper man skall vara speciellt uppmärksam på vid ett ev. köp. Dessutom en massa annat intressant för oss "Mussefreak"

Reportaget är skrivet av Magnus Karlsson. Kanhända är det samma Magnus K. som tillsammans med Hans Lindhoff är författare till boken "Den svenska boken om Ford Mustang" som behandlar årsm. -64,5-66.

Link to comment
Share on other sites

Köpte det numret av Nostalgia....

Men den/dom som har skrivit den såkallade prisbilden på Mustanger måste ha ätit nån väldigt yrselframkallande svamp eller nåt..

Enligt dom ska man tydligen kunna hitta en Fastback 65-66 i fint bruksskick för runt 110 tusen.......Det verkar som dom har hittat en artikel från mitten av 90-talet och tyckt att det va på tiden att den kom med i tidningen

Dom jag har hittat på nätet brukar ju ligga från 150 tusen och uppåt..

Link to comment
Share on other sites

Jomenvisst är det samma Magnus Karlsson, som för övrigt själv har en -66 FB, och har haft MÅNGA Mustang 64,5-66 genom årens lopp. Ingen nybörjare med andra ord, och kunnig vad det gäller Mustang.

Dacke, är du säker på att du läst rätt angående priserna. Visserligen var det ett par veckor sedan jag läste artikeln (och minnet kanske sviker), men jag fick snarare intrycket att priserna låg åt det höga hållet.

Link to comment
Share on other sites

Köpte genast Bilsport, och döm om min förvåning när jag satt i väntrummet igår hos tandläkaren! Där hittade jag, just Nostalgia med ett så intressant innehåll om Mustang att jag glömde vara rädd. Behöver jag tala om att tidningen följde med mig hem!

Hursom tycker inte jag priserna stämmer heller med annonser jag sett.

Enligt artikeln letar jag en "B"-bil och de ska kosta sådär 55.000. Har inte sett en enda bil för det priset.

Antingen är prisguiden helt åt, eller så chansar de som annonserar hej vilt. Om man ska tro båda dessa artiklar är ju just Foxen en slätstruken modell som inte är så eftertraktad. Konstigt att det inte syns på annonspriserna.

Men artikeln var suverän och nu kan jag betydligt mer. En tidig 70-talare skulle inte vara helt fel heller.

Hittade också på nätet nån sorts auktionssajt i USA med massor av bilar.

Det var härligt att sitta och drömma över allt fint som fanns.

MVH

Caroline

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte så mycket om priserna på Mustanger av de senare modellerna. Men jag har tittat på en hel del bil i övrigt. Och OJ så det han skilja på s.k. bruksskick, det kan ju vara allt från knappt rullande monster till ganska fina bilar.

Vissa bilar jag tittat på i "bruksskick " hade jag inte vågat använda. :shock:

Har man hållt på med mustanger en del så kan det ju hända att ribban trillar upp en bit vad gäller det man kallar för bruksskick.

Link to comment
Share on other sites

För en tidig hatchback "fox" i bruksskick börjar väl från 40 och uppåt, en cabbe från 55 och uppåt...

En riktigt fin cabbe av senare modell ligger nog runt 70-85000kr, och det är som med alla bilar, desto lägre mil, och i desto bättre skick så minskar risken för otrevligheter.

kolla så att dörrarna inte "hänger" utan att dom går ordentligt in, och kolla rosten, dom är sällan underredsbehandlade när dom importerats, och är dom körda på vintern kommer rosten fort.

Kolla även suffletten, att motorn fungerar som den ska, samt att den inte läcker och är i bra skick f.ö.

Har själv haft en GT cab av 1988 årsmodell, och hade inga direkta problem med den.

Nu har jag en HB LX med manuell låda och 5.0:a, som jag är grymt nöjd med, den går riktigt bra!

En mustang som är vårdad och inte "buskörd" håller bra.

Om manuell eller automat inte har ngn betydelse så finns det nog en del tusenlappar att spara.

(Själv så föredrar jag absoult en manuell låda till en V8:a)

Lycka till med bil-letandet!

Link to comment
Share on other sites

Jomenvisst är det samma Magnus Karlsson, som för övrigt själv har en -66 FB, och har haft MÅNGA Mustang 64,5-66 genom årens lopp. Ingen nybörjare med andra ord, och kunnig vad det gäller Mustang.

Dacke, är du säker på att du läst rätt angående priserna. Visserligen var det ett par veckor sedan jag läste artikeln (och minnet kanske sviker), men jag fick snarare intrycket att priserna låg åt det höga hållet.

Jag är helt säker.....Sitter och tittar i tidningen nu...

Dom skriver om klass A och klass B bilar

Klass A är finbilar som vinner priser på utställningar står det...

Klass B är bilar i fint bruksskick...

Vi kan ju ta ett ännu värre exempel.....

Dom skriver att en Fastback 67-68 brukar ligga runt 95 tusen kr (klass B)

En HT av samma årsmodell ca 70 tusen

Undrar om jag får köpa Magnus Karlssons Fastback för 110 tusen :?::lol:

Link to comment
Share on other sites

Han har fått hjärnsläpp..hittar du en fastback för 100 tusen i bruksskick så är det inget annat än att köpa den direkt..den ryker direkt..har kollat efter bilar varenda dag i över ett halvår o annonstiden på en fastback 65-67 som kommer ut är inte många timmar ,dagar.är den i fint bruksskick så ligger de över 110 tusen.ja upp till 140 tusen tom,för att inte tala om våra kära bilhandlare som tar 170 tusen för en fastback -67 som man ser backen igenom.Hans prisbild är befängd..o lever några år bakåt i tiden då Mustang är världens mest populära muskelbil o lär bestå det många år.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kan ju säga att jag inte hade velat vara den som skulle sätta en ungefärlig prisbild på mustang :oops:

Men jag hade inte sagt nej om någon kom fram och erbjöd mig de pengarna som min bil stod i enligt listan :wink: ...tror jag....

Link to comment
Share on other sites

Hej Alla Mustang älskare. :)

Nu skall vi vara glada åt dagsläget och värdet på PONYN,

kanske vi får koppla en riktig häst framför våra gammla

Mustanger i framtiden vem vet, vad är värdet att äga en då. :?

Känns det inte skönt att äga en bil som är värd något. :?:

Vi som äger en eller flera Mustanger kan väl ta till oss

det positiva med att ha köpt en härlig och värdefull bil

som inte rasar i värde. 8)

Det är klart att det är tråkigt för de som letar Mustang

att priset är högt, :cry:

men många som skriver här har säkert tjänat en slant

på den Mustang ni eventuellt sålt. :?:

Fördelen med det är att det kan finnas kronor över

att lägga på ett nytt Mustang objekt att rädda till eftervärden. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jag är en sån där som håller fast vid grejerna jag har... har bara bytt Musse en gång sedan 81, och bytte då fastback mot fastback, det var 1988.

Jag reagerar också väldigt på de höga priserna i annoserna, men frågan är om bilarna verkligen säljs till dessa fantastiska priser?

Klart, nu är det vår och solen skiner...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...