February 16, 201114 yr comment_101812 HejFår hem min Mustang GT 05 nästa vecka från USA.Dags att få hem lysen till den som går igenom besiktning.Har kollat på Grufmans och swelight men tycker att det är dyrt och hittar inga sidoblinkers.Är lite sugen på att montera speglar med blinkers i, men de är nog inte godkända.Har någon koll på var man köper dessa ljus i USA, (har kikat på E-bay).//Annika:)
February 16, 201114 yr comment_101816 HejFår hem min Mustang GT 05 nästa vecka från USA.Dags att få hem lysen till den som går igenom besiktning.Har kollat på Grufmans och swelight men tycker att det är dyrt och hittar inga sidoblinkers.Är lite sugen på att montera speglar med blinkers i, men de är nog inte godkända.Har någon koll på var man köper dessa ljus i USA, (har kikat på E-bay).//Annika:)Rekomenderar starkt att du köper dina lampor från Grufman/Swelight (Grufman som driver Swelight).Med de godkända lamporna bak får du också med en mont. anvisning och följer du den NOGA steg för steg så kan du montera dessa själv (jag gjorde det).Sen behöver du godkända p-ljus fram, jag köpte de rökfärgade och med följde orange glödlampor (även dessa monterade jag själv).Sen speglar med blinkers, jag köpte dessa och fick dem lackade och monterade (blev skitsnyggt). Dessa är ju inte märkta så som de ska vara för att vara godkända men när jag reg. besiktiga min bil så blev det . Besiktningsfarbrorn tyckte det var den snyggaste lösningen han sett
February 17, 201114 yr comment_101824 Jag kör med orange hemmamålade glödlampor som ersatt backljusen snyggare när glasen på bakljusen är helröda!! Får väl skit för det på bes men den smällen får jag ta.
February 17, 201114 yr comment_101839 Om jag inte har fel så har Håkan Prytz bra priser på sina lampor. http://www.mustangperformance.se/contact.asp
February 17, 201114 yr comment_101842 Detta är vad jag gjorde med min 07'a som jag tog hem förra året.Bakljus: Köpte dessa av Grufman, Att jag valde att köpa av dem var att de har en mycket bra beskrivning över hur en riktig europa konvertering ska göras.Visst finns det biligare ställen att handla på som till exempel här:Europasvt.com https://www.europasvt.com/MUSTANG_PARTS/MUSTANG_PART/EU_SPEC_REAR_LIGHT_CLUSTERS___MUSTANG_2005_____SVT864_115.html Eller här:http://www.nicedeals.co.uk/product_info.php?products_id=6818 Sido blinkers: Inför reg. besiktningen demonterade jag GT märkena på framskärmarna, bakom dessa hittar du perfekta hål som du kan använda för kabelgenomföring till de mycket tillfälliga sidoblinkers som inköptes på Biltema (Rätt märkning samt enkelt montage med dubbelhäftande tape som sitter kanonbra)Efter reg. besiktningen plockade jag bort dessa och monterade nya lackerade backspeglar med inbyggda blinkers, Ser faktiskt riktigt bra ut.Dessa (Olackerade) backspeglar köpte jag av Blue Oval Industries http://www.blueovalindustries.com/xt1900.html Främre blinkers: Bytte ut originalet mot nya i klartglas med orangefärgad glödlampa. På denna glödlampa klippte jag bort de trådar som annars skulle ha fått ström när lyset är tänt. Med andra ord, lampan i denna sockel ska bara ha en funktion = Blinkers.Jag köpte mina av europasvt.com https://www.europasvt.com/MUSTANG_PARTS/MUSTANG_PARTS/FORD_MUSTANG__2005_ONWARDS_____CIM_167.htmlFinns även hos Blue Oval Industrieshttp://www.blueovalindustries.com/lg6310.html Visserligen är dessa inte märkta med rätt EU märkning.Sidomarkeringsljus på bakskärmarna: Enklast är att plocka bort glödlampan inför besiktningen, Finns inget krav på sidomarkeringsljus.Eller så byter du ut de röda glasen till klarglas eller rökfärgat glas och monterar en gul glödlampa.Nya glas finns också hos Blue Oval Industries http://www.blueovalindustries.com/lg6410.html När det gäller krav på att alla lycktor och glas har rätt EU märkning så är det så att du kan ha en väldig tur att få en "bra" besiktningsingengör,eller så får du en riktig paragraf ryttare som är stenhård, Och då måste allt vara enligt reglementet....Det är upp till dig att avgöra hur du vill göra.Glöm sedan inte att fixa intyget för buller från DEKRA http://www.dekra.de/de/kontaktOch sedan måste du slå in VIN nummret (Chassie nummer) på en "icke lätt utbytbar" del i bilen.Själv lyfte jag på bagagerumsmattan och slog in siffrorna i golvet på höger sida. (Höger sida är vad besiktningen anser rätt).Du bör göra detta där golvet är som stabilast annars deformeras golvet och stansarna studsar okontrollerat = Svårt och otydligt resultat.Och stansarna måste vara minst 7mm höga (Kan vara större, Jag använde 10mm, Syns ju inte under mattan)Allt snack på forumet att denna märkning ska göras på fjäderbenstornen i motorrummet är bara en felaktig uppfattning !!Sist men inte minst, Har du inte tummen mitt i handen fixar du lätt detta själv ! Finns ingen anledning att lämna bort detta jobb till de firmor som säger sig vara experter på konverteringar och tar 10000:- för detta.Jag blev erbjuden dessa tjänster av en firma och när jag frågade vad de erbjöd så var det en reg. besiktning med utanpåliggande universal baklampor osv.Detta medför enbart problem i framtiden vid nästa besiktning + att polisen har en del gossar som kollar i regbeviset om det står något om utanpåliggande montage av belysningen, Fattas den vid deras kontroll så är det bara att åtgärda detta och visa upp det för myndigheterna igen.....Detta blev en hel roman men håll till godo.
February 23, 201114 yr comment_101982 Värt att notera är att det inte generellt måste vara EU-märkta lysen. Gäller t.ex. framblinkers som nämndes ovan. Dessa är SAE/DOT-märkta vilket är helt ok vid registreringsbesiktning eftersom de är byggda för just den funktionen de används för nämligen som blinkers.Då kan man ju tycka att originalbakljusen borde vara ok också eftersom dom har samma märkning? Men det faller alltså på att backljuset används som blinkers.Vidare så godkänns (oftast) sidobackspeglarna med inbyggda blinkers trots att de inte har någon märkning alls! Detta tack vare att det är helt uppenbart att de är byggda för att ha funktionen som blinkers. De uppfyller även kravet på "blinkersområde".Skulle besiktningsmannen ha invändningar vid besiktningen kan ovanstående fungera som argument för ett godkännande./MOS
March 7, 201114 yr comment_102300 Tycker det mesta är svarat på, men vill bara förtydliga en liten sak.BORRA INTE I FRAMSKÄRMARNA!!!
February 2, 201213 yr comment_111644 Tycker det mesta är svarat på, men vill bara förtydliga en liten sak.BORRA INTE I FRAMSKÄRMARNA!!!+1!Borra inte, finns många andra lösningar
February 3, 201213 yr comment_111661 Tycker det mesta är svarat på, men vill bara förtydliga en liten sak.BORRA INTE I FRAMSKÄRMARNA!!!Amen !
February 3, 201213 yr comment_111672 Sido blinkers: Inför reg. besiktningen demonterade jag GT märkena på framskärmarna, bakom dessa hittar du perfekta hål som du kan använda för kabelgenomföring till de mycket tillfälliga sidoblinkers som inköptes på Biltema (Rätt märkning samt enkelt montage med dubbelhäftande tape som sitter kanonbra)Efter reg. besiktningen plockade jag bort dessa och monterade nya lackerade backspeglar med inbyggda blinkers, Ser faktiskt riktigt bra ut.Dessa (Olackerade) backspeglar köpte jag av Blue Oval Industries http://www.blueovalindustries.com/xt1900.html hur får man loss emblemen utan de går sönder?? skall man trycka på piggarna i hålen eller värma???hur återmonterar man emblem efteråt???ngn risk att lacken släpper när lossar emblem??
February 3, 201213 yr comment_111684 hur får man loss emblemen utan de går sönder?? skall man trycka på piggarna i hålen eller värma???hur återmonterar man emblem efteråt???ngn risk att lacken släpper när lossar emblem??Måste fråga varför du ska sätta dit samma emblem när du fått bort dom?Det finns ny 3M tejp att köpa.Tejpa en liten flatmejsel i änden å tryck utåt i ena hörnet å värm försiktigt med pistol. Fiskelina är ett annat alternativ å "såga" igenom tejpen.Första alternativet använde jag när jag tog bort vingen.
February 3, 201213 yr comment_111706 då man monterat fina nackspeglar med blinkers behövs ju inte dessa längre....
February 4, 201213 yr comment_111730 hur får man loss emblemen utan de går sönder?? skall man trycka på piggarna i hålen eller värma???hur återmonterar man emblem efteråt???ngn risk att lacken släpper när lossar emblem??När jag plockade bort emblemen använde jag en värmepistol och sedan så tog jag en sådan där spackelspade i plast som följer med plasticpading tuber. Jag slipade till den så att den blev lagom tunn och vas så att man kunde trycka in den mellan emblemet och skärmen. Försök samtidigt att trycka på "piggarna" så lossnar de om du bara tar det lite försiktigt.Återmontera med dubbelhäftande tape.Tape finns att köpa på olika ställen, Fråga annars någon billackerare om du kan få en bit.
April 21, 201212 yr comment_114164 Efter som jag jämt ska ifrågasätta saker....Varför måste man modifiera/ändra inkopplingen av EU-bakljusen som b.la. Grufman säljer ?Den lilla 3-poliga kontakten finns ju inte i bilen t.ex, så vad är dessa "EU-bakljus" egentligengjorda för ? Mustangerna ser ju lika dana ut world wide(?), så om man producerar "EU-ljus",varför ser man då inte till att dessa fungerar direkt, utan massa ändringar i SJB etc ?Vågar inte testa att bara koppla in EU-ljusen som dom är, men man undrar ju vadsom skulle hända ?mvh/ Ronis
April 22, 201212 yr comment_114202 Därför att det är bromsljuset som blinkar, så därför måste man ändra på lite kablar från SJB.Koppla in ljusena utan och du får inte den blink funktionen som behövs.
April 22, 201212 yr comment_114207 Därför att det är bromsljuset som blinkar.....Jo, det gör dom ju på orginalljusen, men EU-ljusen är ju gjorda med en enda storblinkers i mitten som är orange. Man kan ju tycka att om nån tar fram just "EU-ljus", såborde dom väl ha tagit i åtanke att ljusen ska sitta i en Mustang i EU, som följdaktligenska ha en orange blinkers:confused:. Enda förklaringen jag kan tänka mig är att den som tagit framljuset inte tänkte hela vägen, eller så har förutsättningarna ändrats radikalt sen dom togs fram...Och hur tänkte dom när dom skickade med de 3-kantiga isolatorerna och klämde dit ett storteffektmotstånd som man måste klippa bort?Har månne Taiwaneserna haft otur när dom tänkt....??mvh/ Ronis
April 22, 201212 yr comment_114222 De är tillverkade för att man ska ha möjligheten att få en godkänd blinkers i EU, det innebär att man måste bygga om elen så e det bara , sen vem som tänkt som idioter när man tagit fram produkten kan vi skita i,Bara synd att ford inte tänker på resten av Världen utan bara på sitt USA.
April 23, 201212 yr comment_114264 Kunde inte låta bli att skicka ett mail och fråga...Hi,Bought your EU tail lights for Mustang 2005-2009(EU SPEC REAR LIGHT CLUSTERS - MUSTANG 2005+) andwas planning to mount it, but I have a few questions.Q: Is there any wiring instructions ?A: There are no instructions as they are normally fitted by auto electrician.Q: How/where to connect the enclosed three pin socket ?A: This is for the 3 spare wires;YELLOW a new supply needs to be taken from front indicatorsto the rear, RED a new supply need to come from the brake feed normally at the pedal. BLUE thefog light feed comes via a retro fitted switch that is installed by you somewhere convenient.Q: What is the resistance for ?A: This is to slow the indicators down otherwise they will run too fast.Q: Do I need to do any other changes in wiring somewhere else?A: Inget svarOrkar inte grotta ner mig mer i inkopplingen, men tydligen så finns det en tanke bakomisolatorer och extra kablar - frågan är bara om det fungerar....??mvh/ Ronis
April 23, 201212 yr comment_114277 gör det inte efter denna förklaring . man får problem med farthållare och ev andra el funktioner i bilen,har skrivits en hel del om detta då folk har felaktiga konverteringar och konstiga saker händer i bilen,men vill du prova så kan vi inte hindra dig..
April 24, 201212 yr comment_114294 ....men vill du prova så kan vi inte hindra dig..Jag förstår det. Kommer nog att modifiera enligt Grufman/Exclusive Cars instruktioner. Det är bara det att Mustangens bakljus ala 2005-2009 verkar vara de mest invecklade ljus att koppla in i hela universum. Tycker att det borde finnas ett enklare sätt. Bilen i övrigt är ju inte direkt "rocket. science ".Mvh/ Ronis
April 24, 201212 yr comment_114326 hej! grejen är att du har bromsljus och blinkers funktion på samma glödlampa!! som styrs av smart junktion boxen. så därför måste det till lite tjuv kopplingar för att separera blinkers signalen!!! obs! du kommer inte att få lika många lampor att lysa efter eu konv!kopppla om enl grufman metoden om du vill ha en väl fungerande bil!!! det är inte svårt bara du följer bruksanv! och har lite elvana!mvh rulle
April 24, 201212 yr comment_114330 ...Och sedan måste du slå in VIN nummret (Chassie nummer) på en "icke lätt utbytbar" del i bilen.Själv lyfte jag på bagagerumsmattan och slog in siffrorna i golvet på höger sida. (Höger sida är vad besiktningen anser rätt).Du bör göra detta där golvet är som stabilast annars deformeras golvet och stansarna studsar okontrollerat = Svårt och otydligt resultat.Och stansarna måste vara minst 7mm höga (Kan vara större, Jag använde 10mm, Syns ju inte under mattan)Allt snack på forumet att denna märkning ska göras på fjäderbenstornen i motorrummet är bara en felaktig uppfattning !!Står i begrepp att svinga hammaren... Har du nån bild som visar var du slog in ditt nr ?mvh/ Ronis
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.